Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Role asistenta v Montessori pedagogice
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Výstupy z Úvodního semináře
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Zdravá škola.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Teorie vzdělávání dospělých
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Specifické metody SP LS 2014
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Pedagogická komunikace
Problémový žák Biologie a chemie se zaměřením na vzdělávání
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Náročné životní situace
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Školská sociální práce
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce Přístupy k žákům s nápadným, rušivým chováním

Kdo je problémový žák? Žák, který odmítá spolupracovat Žák, který vyrušuje při hodině je neklidný, neposedný, nedokáže se soustředit je konfliktní je agresivní provokuje Žák, který odmítá spolupracovat tato situace může mít mnoho různých podob, např.: odmítá jít k tabuli odmítá vypracovat cvičení odmítá nosit pomůcky je při vyučování pasivní

Příčiny problémového chování žáka Ekonomické, sociální a psychologické aspekty krize rodiny, nestabilita rodinných vztahů nefunkční společenské prostředí malá náročnost rodiny na povinnosti dítěte (odmítají stanovená pravidla a požadavky učitelů) špatná spolupráce rodiny a školy

Příčiny problémového chování žáka Období dospívání (fyzické, psychické i sociální proměny žáka) Změna vztahu k rodičům - dva protichůdné aspekty potřeba být závislý potřeba oddělit se od rodiny, provázená popřením hodnot, které vyznávají rodiče

Nápor emocí řeší dospívající často agresivními reakcemi vůči autoritám, rodičům a škole.

Příčiny problémového chování žáka Neuspokojivý školní život mimo školu žijí mladí lidé v prostředí plném zvuků, obrazů, pohybu, ve světě více duševně-smyslovém než rozumovém škola málo počítá se životními zkušenostmi žáků škola upřednostňuje intelektuální disciplíny („sezení v lavicích“) škola skýtá překážky v podobě špatných známek žáci (a také někteří rodiče) se obávají neúspěchu obsah vzdělávání je málo propojen se životem

Příčiny problémového chování žáka Žáci mají často pocit že nemají dostatečné právo vyjadřovat se k některým věcem. Jediný slovní projev, který učitel toleruje, je často pouze ten, ke kterému žáka vyzve že je učitelé neberou vážně, že se musí podřizovat autoritě a nedostává se jim jako jedincům patřičné pozornosti že musí strpět vzdělávání, které je jim vnucováno

Příčiny vzniku nekázně Pedagog hovoří monotónně, nezajímavě setrvává dlouho u jednoho tématu nebo metody často schází motivace k činnosti nekontroluje a průběžně nehodnotí činnost žáků hodina nemá spád a jasnou organizaci, žáci se nudí nebo neví, co mají dělat úzkost učitele v náročných situacích

Příčiny vzniku nekázně Školní prostředí nezajímavé, monotónní z hlediska výbavy zastaralé nepodnětné, až demotivující nevhodně přizpůsobené výchovně-vzdělávacímu procesu

Přístup učitelů k problémovým žákům Přijetí Tělesný postoj Úsměv Překonání odstupu Respekt vůči žákům Být k dispozici žákům Uvolnění Osobní vztah Nutnost zachovat klid

Učitel se může setkat také s problémovou třídou PROJEVY hluk ve třídě neochota k práci pasivita provádění jiné činnosti

Prevence problémového chování ve třídě I. jasně sdělené požadavky na chování a práci žáků dostatek času věnovaného vysvětlení toho, co je ve třídě přijatelné a co nepřijatelné jasná struktura vyučování předvídatelnost a důslednost v jednání učitele

Prevence problémového chování ve třídě II. častý nácvik žádoucího chování, názorné předvádění správného postupu při plnění rutinních úkolů příležitostné opakování požadavků a pravidel jasně a spravedlivě stanovené důsledky nežádoucího chování důslednost při dovedení práce do konce

Prevence problémového chování ve třídě III. učitelovo porozumění, pružnost, trpělivost předcházení problémům preventivními taktikami učitelova pomoc na individuální úrovni Žáci se v prostředí třídy musí cítit bezpečně a musí vědět, co se od nich očekává (učení i chování)

Úspěšné strategie učitele - shrnutí Tempo výuky přizpůsobit žákům, vycházet z jejich úrovně Využívat individuální přístup k žákům Používat různé metody výuky Podporovat vzájemnou pomoc žáků Přenechat žákům určitou zodpovědnost Brát v úvahu potřeby žáků Nabízet žákům osobní pomoc (nutná opatrnost)