2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Odborný text: základy Judikáty a jejich struktura
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Jak reformulovat disertační teze. Anotace vystoupení Ve svých doktorandských tezích se pohybuji na pomezí politické sociologie, politologie a mediálních.
Metodologie historického výzkumu volného času
Média: nástroj vládnoucí třídy
socialismus komunismus feminismus
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Sociální konstruktivismus
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Fungování místní samosprávy v malých obcích Josef Bernard Lokální a regionální studia Sociologický Ústav AV ČR, v.v.i.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Analytická psychologie
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Česká občanská společnost občané státu jsou osobně svobodní lidí, kteří jsou si rovni před zákonem, mají stejná politická práva, nesmějí být diskriminováni.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Politický program Petr Machala.
Náboženská mapa současného světa
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Masmédia.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Feministická sociologie
Teorie rozvoje II. Vladan Hodulák.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Strategický repertoár sociálních hnutí v České republice a jeho determinanty Ondřej Císař a Kateřina Vráblíková ISPO FSS MU Prezentace, SOU AV ČR, 12.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Etnografie a národnostní politika ČLR
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Co je to feminismus? z lat. Femina = žena název pro komplex filosofií, sociálních teorií, politických hnutí a ideologií, jejichž cílem je výzkum a potírání.
Gender ve škole Zdislava Vávrová, Marie Múčková Školní pedagogika podzimní semestr 2014.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P H D R. R OMAN V IDO, P H.D. Den otevřených dveří 22. – 23. ledna 2016 Fakulta.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Láska VY_32_INOVACE_13_36.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Feminismus a ženské hnutí v bývalé NDR
Feministická právní teorie
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Česká republika po roce 1989
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Vymezení a funkce volného času
Lets Say STOP to Gender Discrimination in Education
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

2. vlna ženského hnutí

Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3. vlna?: od konce 80. let 20. století?

Problematika I. vlny ŽH: Vzdělání žen Právní postavení žen Hlasovací právo

Problematika II. vlny ŽH: “Personal is political.” (Osobn í je politické.) Analýza patriarchátu a snaha o změnu z hlediska: Reprodukce Sexuality Kulturních reprezentací

Problematika III. vlny ŽH: Zatím se literatura neshoduje v názoru, zda vůbec lze hovořit o III. vlně. Destabilizace tradičních představ o genderu (performativita, transgender). Vyrovnání ekonomických nerovností. Vyrovnání nerovností založených na rasovém původu.

Historický kontext II. vlny: Protestní hnutí a politický aktivismus 60. let: Hnutí za občanská práva (Civil Rights Movement) Hnutí za nukleární odzbrojení (CND) a hnutí hippies Environmentalistické hnutí

“Textov ý” počátek: Betty Friedan, The Feminine Mystique (1963) “Problém beze jména.” Ztráta identity, nemožnost realizovat celý lidský potenciál. Zaměření na bílé středněstavovské ženy.

Strategie II. vlny: “Consciousness-raising groups” Politický aktivismus: demonstrace, pochody, “nálepkové” kampaně. Zakládání nevládních organizací: osvětová činnost, lobbying, působení na média a zakládání vlastních, podpůrná činnost pro ženy. Akademický feminismus a vzdělávání.

Anal ýza patriarchátu: Kate Millett, Sexual Politics (1969) 8 rovin sexuální politiky: Ideologická Biologická Sociologická Třídní Ekonomická a vzdělávací Antropologická (mýtus a náboženství) Psychologická Fyzické síly

Příklady feministické perspektivy ve vědě: Antropologie: Sherry Ortner, “Má se žena k muži jako příroda ke kultuře?” (1974) Kulturně všeobecná druhořadost ženy vyplývá ze spojování ženy s přírodou, která je vzhledem ke kultuře považována za podřadnou. Symbolem kultury a civilizace je muž, který přírodu ovládá.

Sociologie: Dale Spender, “Jazyk z dílny mužů” (1980) Struktura i terminologie sociologie pokrývá pouze mužské vidění, přičemž vynechává ženy. Např.: sociologie chápe práci jako něco, co dělají muži, čímž zneviditelňuje práci, kterou dělají ženy.

Kulturní teorie: Laura Mulvey, “Vizuální slast a narativní film” (1975) Vychází z psychoanalýzy. Narativní film je konstruován mužským pohledem: pohled muže za kamerou, pohled diváka, pohled muže-spoluherce. Estetika filmu není genderově neutrální, ale celou svou strukturou využívá genderových rozdílů.

Literární teorie: Elaine Showalter, “Pokus o feministickou kritiku” (1979) První pokus o zformulování feministické teorie literatury (v oboru teorie nesmírně důležitá pro legitimizaci). Feministické čtení, gynokritika.

Historie: Joan Kelly-Gadol, “Měly ženy nějakou renesanci?” (1977) Zpochybňuje univerzálnost tradiční periodizace dějin.

Diferenciace na feminismy: Liberální feminismus Socialistický feminismus Radikální feminismus Ekofeminismus Lesbický feminismus Černošský feminismus

Dosah II. vlny ŽH: Otevření diskuse nad přetrvávajícími nerovnostmi mezi muži a ženami a otázek sexuality (heterosexuality i homosexuality). Zlepšení legislativy ve směru k vyrovnání nerovností, větší přístup žen ke vzdělání i politickému zastoupení. Mobilizace vědomí žen. Otevření cesty k mužské sebereflexi (kritická mužská studia). Rozšíření feministického zájmu mimo západní civilizaci. Vnesení genderové perspektivy do vědy.