Ekonomické nástroje a ochrana životního prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Advertisements

Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Mgr. Alena Lehmannová Nýrsko PROGRAMY PODPORY EKOLOGICKY ŠETRNÝ CESTOVNÍ RUCH, OCHRANA ŽP.
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Rozpočty územních samosprávných celků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Právní úprava ochrany lesa
Majetkové daně Nejstarší typy daní vůbec; v současnosti omezený význam; povinnost platit vzniká na základě vlastnického či uživatelského vztahu k majetku.
Daňová teorie a politika
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Finanční a rozpočtové právo
Státní organizace.
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Druhy daní Daně FO.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Základní prvky daňové techniky
1 Optimalizace daní a odvodů podniku VŠFS, Zima 2006 Jiří Přibyl.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
1 Ekonomické nástroje ochrany životního prostředí teze BDS Jaro 2011.
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Majetkové daně Nejstarší typy daní vůbec;
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Obsah veřejných rozpočtů III
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Odbor životního prostředí MHMP
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Operační program životní prostředí
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Ochrana lesa.
Nástroje ochrany ŽP Jana Soukopová.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Právní režim ochrany půdy
Daňová soustava České republiky
Obecná část rozpočtového práva III
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Obecná část rozpočtového práva III
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Ekonomické nástroje a ochrana životního prostředí Jana Dudová

zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů

Jednotlivé složky ŽP a ekonomické nástroje zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 289/1995 Sb., o lesích o změně a doplnění některých zákonů (zákon o lesích) zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon

Pojmové vymezení Ekonomické nástroje (§ 31 zákona o životním prostředí): povinnost fyzických nebo právnických osob platit za znečišťování životního prostředí a za hospodářské využívání jeho zdrojů daně, poplatky, odvody a další platby, stanoví-li tak zvláštní předpisy Fondy životního prostředí (§ 33 zákona o životním prostředí): nástroje ochrany životního prostředí

Nástroje Administrativně-právní Koncepční Dobrovolné Ekonomické Informační

Povaha ekonomických nástrojů využívají hmotné zainteresovanosti subjektu znehodnocujícího životní prostředí a snaží se ho přimět k požadované akci ovlivňováním jeho ekonomické pozice podněcují adresáta k environmentálně vhodnému chování vytvářejí tlak na zavádění a rozvoj technologií, popřípadě výrobků, jež budou šetrnější vůči životnímu prostředí vytvářejí zdroje finančních prostředků na ochranu životního prostředí ekonomická povaha nástrojů a environmentální charakter vazba na právem dovolené chování

Státní fond životního prostředí specificky zaměřená instituce, která je významným finančním zdrojem pro podporu realizace opatření k ochraně a zlepšování stavu životního prostředí v jeho jednotlivých složkách. Fond soustřeďuje základní ekonomické nástroje k plnění závazků vyplývajících z mezinárodních úmluv o ochraně životního prostředí, členství v Evropské unii a k uskutečňování Státní politiky životního prostředí. SFŽP byl zřízen zákonem ČNR č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky jako jiná státní organizace ve smyslu tehdejších právních předpisů (hospodářského zákoníku) a ve smyslu ustanovení § 54 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích se následně přetransformoval na právnickou osobu. Správcem SFŽP je Ministerstvo životního prostředí. V čele SFŽP stojí ředitel, jmenovaný a odvolávaný ministrem životního prostředí, ministr životního prostředí rozhoduje o poskytování prostředků z fondu.

Prostředky SFŽP jsou využívány zejména k těmto účelům: podpora (tzn. dotace, subvence, půjčka, převzetí závazku a další pomoc) investičních a neinvestičních akcí související se zlepšováním životního prostředí, věda, výzkum a zavádění vhodných technologií, ekologické funkce (např. vodního toku), monitorování životního prostředí, výchovné akce a rozšiřování informací o životním prostředí, úhrada nákladů v souvislosti s činností Fondu apod. Na poskytnutí prostředků ze SFŽP není právní nárok.

Podpora ze státního rozpočtu Ze státního rozpočtu jsou podpory realizovány prostřednictvím jednotlivých ministerstev. Největší počet programů s  podporou ochrany životního prostředí vyhlašuje Ministerstvo životního prostředí. Jedná se např. o následující aktivity: program revitalizace říčních systémů, program péče o krajinu, program drobných vodohospodářských akcí, příspěvek zoologickým zahradám, náprava ekologických škod po sovětské armádě, výzkum v oblasti životního prostředí, podpory občanským sdružením, jejichž posláním je ochrana životního prostředí.

Ekonomické nástroje – komunální úroveň Zastupitelstvo obce je při rozhodování v majetkoprávních úkonech v samostatné působnosti oprávněno m.j. poskytnout dotace nad 50.000,- Kč v jednotlivých případech občanským sdružením, humanitárním organizacím a jiným fyzickým nebo právnickým osobám působícím v oblasti ochrany životního prostředí (srov. ust. § 85 písm.c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů). Zastupitelstvo kraje může poskytnout dotace ve své samostatné působnosti při ochraně zvířat a ŽP občanským sdružením, humanitárním organizacím a jiným fyzickým nebo právnickým osobám působícím v oblasti ochrany životního prostředí v hodnotě nad 200.000,- Kč jedné organizaci v kalendářním roce. Stejně tak může poskytnout dotace obcím z rozpočtu kraje (srov. ust. § 36 odst. 1písm. c) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů).

Zákon 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů Daň ze zemního plynu Daň z pevných paliv Daň z elektřiny

Další ekonomické nástroje Daň z přidané hodnoty ve smyslu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty původně představovala zvýhodnění některých ekologicky příznivých výrobků, jakými jsou např. bioplyn, bionafta, tepelná čerpadla, solární zařízení, některé vodní a větrné turbíny, elektromobily, všechny typy vratných lahví apod. Spotřební daň ve smyslu zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, ve vztahu k ochraně životního prostředí např. zavádí vysoké zdanění benzinů a nafty při určitém zvýhodnění bezolovnatého benzinu a bioplynu.

Daň z příjmů ve smyslu zákona č. 586/1992 Sb Daň z příjmů ve smyslu zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, představuje m.j. i podporu určitých ekologicky zaměřených činností. Jedná se např. o osvobození z daně příjmu (srov. ust. § 19 odst. 1 pís.d) cit. zákona) v případě provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW a větrných elektráren, tepelných čerpadel, solárních zařízení, zařízení na výrobu a energické využití bioplynu a dřevoplynu, zařízení a výrobu tepla z biomasy, zařízení na výrobu biologicky odbouratelných látek stanovených zvláštním předpisem a zařízení na využití geotermální energie. Daň z nemovitostí ve smyslu zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění ve znění pozdějších předpisů, se vztahuje na pozemky a stavby. Některé pozemky jsou od daně zcela osvobozeny (např. maloplošná zvláště chráněná území ochrany přírody, u velkoplošných ZCHÚ pozemky zařazené v 1. zóně, pozemky veřejně přístupných parků a sportovišť, remízů, větrolamů, mezí na orné půdě, loukách a pastvinách apod.), pozemky pásma hygienické ochrany vod 1. stupně. Dále se jedná o osvobození od daně z pozemků pro pozemky, tvořící jeden funkční celek se stavbami sloužícími výlučně k účelu zlepšení stavu životního prostředí a další daně…..

Danové zvýhodnění, finanční podpora Daňově zvýhodněny jsou např. bezúplatné převody majetku z Pozemkového fondu ČR na Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. a dotace poskytované tímto fondem z jeho majetku(srov. ust. § 19 odst. 11 zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí). V ust. § 46 lesního zákona jsou vymezeny aktivity, na které mohou být finanční prostředky poskytnuty. Může se jednat o podporu ekologické a k přírodě šetrné technologie při hospodaření v lese, tzv. výchovu porostů, opatření k zalesnění v horských polohách nebo o podporu hospodaření ve sdružených lesích vlastníků malých rozloh lesů apod.

Příklad Koncern XY provozuje velký stacionární zdroj bez povolení (z. o ovzduší) Ekonomické nástroje – §§19 - 22 Sankce - § 40 Dobré jméno Opatření k nápravě