DISTRIBUCE
Prodejní cesty Souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Umožňují plynulý fyzický tok zboží, jeho vlastnických práv, informací, stimulování prodeje a plateb za zboží
Hlavní funkce Obchodní Logistická Podpůrné
Optimální výrobce … Optimální prostředník ……
Volba distribuční cesty závisí na: Druhu zboží Segmentu trhu Konkrétním spotřebiteli Velikosti zásilky Čekací době Prostorové dostupnosti Rozmanitosti výrobků
Spotřební trh
Průmyslový trh
Příčiny konfliktů v distribuci Neslučitelnost cílů Neujasněnost úloh a práv Závislost zprostředkovatele na výrobci Nestejné vnímání
Typy konfliktů Vertikální Horizontální Vícecestný
Typy distribuce Intenzivní distribuce Selektivní distribuce Exkluzivní distribuce
Velkoobchod Zahrnuje všechny činnosti, které souvisí s prodejem zboží nebo služeb těm, kdo je prodávají dále, nebo těm, kteří je potřebují pro obchodní účely
Proč se využívají VO? Malí výrobci mají omezené fin.zdroje a nemohou si dovolit vybudovat vlastní organizaci pro prodej Vykonávají obch.činnosti efektivněji v důsledku velikosti svých operací Mají zkušenosti s obchodováním Mají širší sortiment
Hlavní činnosti VO Přetváří úzký sortiment výrobní na široký obchodní Překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou Podílí se na dohotovení zboží Skladuje, dopravuje, financuje, dělení celkového množství, poradenská služba
Třídění VO 1)Klasické VO A)VO poskytující plné služby - široký sortiment - úzký sortiment B)VO s omezenými službami - Cash and Carry - přepravní VO - zásilkové VO - zajišťovatelé zásilek
2) Dohodci a zástupci (agenti a makléři) 3) Pobočky a kanceláře
Maloobchod Činnosti spojené s prodejem zboží a poskytováním služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní spotřebu
Dělení maloobchodu 1) podle rozsahu služeb - minimální rozsah služeb - střední rozsah služeb - plné služby
2) podle formy prodeje a) s vlastní prodejní plochou b) bez vlastní prodejní plochy: - katalogový prodej - přímý marketing - prodej prostřednictvím automatů - prodej prostřednictvím obchodních cestujících (podomní prodej) - online marketing
3) podle skladby sortimentu a) specializované b) nespecializované - obchodní dům - supermarket – 400-2500m2 - hypermarket – 2500-5000m2
4) podle cenové úrovně - vysoké ceny - běžné ceny - nízké ceny 5) podle formy vlastnictví - nezávislé prodejny - řetězcové podniky - spotřebitelská družstva - smluvní řetězce
Atmosféra prodeje Umístění prodejny Velikost, dispoziční vybavení, výloha Personál Cenová hladina Sortiment Služby
Franchising Systém distribuce, který provozuje podnik určitého vlastníka tak, jako by byl součástí velké sítě , používající stejnou obchodní značku, symboly, vybavení, zařízení. Znamená poskytnutí licence jednou osobou jiné osobě za určitý poplatek
platba Franchisor Franchisant licence, značka vyškolení, inf. o trhu obch.jméno, reklama koncepce podnikání nákup ve velkém inovace výrobků