Didaktické formy tréninkového procesu - TP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Obratnostní schopnosti
Podstata ofenzivního pojetí herního výkonu
ZMĚNY V SOUTĚŽÍCH PŘÍPRAVEK. Motto:,,Neberme dětem radost ze hry, oni nám to vrátí“ Proč změny v soutěžích přípravek?  zapojení všech hráčů do hry 
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT)
Herní princip ve sportovní přípravě dětí Licence B
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
Kondiční příprava hráče baseballu
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Týmový herní výkon (THV)
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Systematika fotbalu.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Didaktická technologie
Psychologie koučování
STAVBA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Tréninkový proces ve sportovních hrách Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
kondiční příprava v tréninku basketbalistů.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Systematika PhDr. Vladimír Süss, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Taktická příprava Michal Lehnert.
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
Pohybové schopnosti a dovednosti
Metodicko – organizační normy
PERIODIZACE Stanovení po sobě následujících tréninkových cyklů, jejichž obsah, velikost zatížení a opakování se podílejí v určitém časovém úseku na zvyšování.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Tréningová jednotka SEPTIMA
Fyziologie tělesné zátěže
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Kondiční příprava ve sportu
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Psychologie koučování
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Didaktické formy tréninkového procesu - TP

Kvalita TP je závislá na mnoha činitelích : kvalitě řídící činnosti trenéra úrovni schopností a dovedností hráčů materiálních podmínkách

Výsledek TP je tedy kromě jiného do značné míry závislý na osobnosti trenéra a na kvalitě jeho řídící činnosti. Trenér na základě komplexních poznatků o svých svěřencích určuje konkrétní tréninkové cíle.

Trenér na základě komplexních poznatků o svých svěřencích určuje konkrétní tréninkové cíle obsah tréninku formy metody způsoby motivace atd.

Při vedení TP používá trenér didaktické formy, které dělíme na : Organizační formy Sociálně – interakční formy Metodicko - organizační formy

ORGANIZAČNÍ FORMY

Základní organizační formou je tréninková jednotka TH Dělí se na : úvodní průpravnou hlavní závěrečnou

Úvodní část seznámení s obsahem a cíly tréninkové jednotky organizační záležitosti, hodnocení předcházejícího utkání nebo tréninkové jednotky motivace

Průpravná část příprava hybného a nervového systému hráče na tréninkové zatížení = pohybová činnost mírné intenzity ( pomalý běh s obraty apod. bez rychlých a švihových pohybů ) po zahřátí organismu, především svalového aparátu, následují protahovací cvičení – strečink

po strečinku následuje dynamická činnost ( i s míčem ) připravující především vnitřní orgány na zatížení dokončení dynamické části zvýšením intenzity činnosti = zapracování organismu ( příprava funkčních systémů na očekávanou intenzitu a objem zatížení v hlavní části TJ ).

Hlavní část Na začátek zařazujeme : koordinační a obratnostní cvičení nácvik nových pohybových dovedností rozvoj rychlostních pohybových schopností rozvoj explozivně silových pohybových schopností

Následují tyto pohybové činnosti : zdokonalování již dříve naučených pohybových dovedností rozvoj krátkodobé a střednědobé vytrvalostní pohybové schopnosti rozvoj dynamických silově vytrvalostních pohybových schopností

Závěrečná část protahovací a kompenzační cvičení ( slouží k urychlení regeneračních procesů, mají zklidňující a relaxační účinek, kompenzují jednostranné zatížení a svalové nerovnováhy ) pohybová činnost s relaxačními účinky

Obsah TJ nelze ale strukturovat jen z hlediska fyziologických zákonitostí, neboť TP musí také respektovat i požadavky na rozvoj technické, taktické a psychologické stránky individuálního a týmového herního výkonu.

Sociálně – interakční formy

Určujícím kritériem jsou vztahy a rozsah spolupráce mezi : A) trenérem a hráči B) hráči navzájem

Podle tohoto kritéria rozlišujeme sociálně – interakční formy na : HROMADNOU – všichni hráči vykonávají stejnou činnost. Někdy je nezbytná, ale neměla by převládat, protože trenér nemůže diferencovat a nepostihuje tak při tréninku např. specifika herních požadavků jednotlivých postů, řad, individuálních projevů hráčů či skupin hráčů apod.

SKUPINOVOU - hráči jsou rozděleni na několik skupin a každá vykonává odlišnou činnost. Dělení není stálé a mění se podle cílů jednotlivých TJ ( např. součinnost jednotlivých řad, spolupráce hráčů při zakončení útoku, nácvik standardních situací apod. )

INDIVIDUÁLNÍ trenér určuje úkoly jednotlivým hráčům jak v rámci společné TJ, tak mimo ni, při individuálním tréninku. Vhodná volba a kombinace odpovídajících sociálně –interakčních forem může výrazně ovlivňovat kvalitu TP v každé TJ

K TP je nutné přistupovat z hlediska komplexního rozvoje individuálních herních výkonů hráčů i týmového herního výkonu mužstva. V závislosti na převažující zaměření obsahu TJ lze i přes požadavek komplexního přístupu vymezit tyto :

Základní typy tréninkových jednotek Nácvičnou – herní TJ převážně zaměřená na nácvik ( osvojování ) nových herních dovedností – především jejich technické, v menší míře i taktické stránky Zdokonalovací – herní TJ převážně zaměřená na zdokonalování již osvojených herních dovedností, jejich technické i taktické stránky v herních podmínkách

c) kondiční – TJ převážně zaměřená na rozvoj pohybových schopností ( specifickými prostředky = s míčem, nespecifickými prostředky = bez míče ) d) smíšenou – TJ zaměřená na komplexní rozvoj individuálního i týmového herního výkonu ( v amatérském fotbalu je nejčastější ) e) regenerační – TJ sloužící k urychlení zotavných procesů ( obvykle den po utkání )

Metodicko – organizační normy

Při nácviku a zdokonalování herních činností jednotlivce, herních kombinací, herních systémů a standardních situací se uplatňují v různém rozsahu tyto metodicko – organizační formy : pohybové hry průpravná cvičení herní cvičení průpravné hry

Pohybové hry - jednodušší pohybové činnosti jako jsou např. štafetové soutěže, honičky, soutěživé činnosti úpolového charakteru apod. Využíváme je především při nácviku pohybu hráče bez míče a klamavých pohybů, rozvoji pohybových schopností i rychlosti reakce a pro osvojování manipulace s míčem na základní úrovni.

Průpravná cvičení Jsou charakterizována nepřítomností soupeře a předem určenými, relativně neměnnými vnějšími, situačně herními podmínkami. Mají přesnou organizaci a řád. Obtížnost cvičení můžeme zvýšit změnou neměnných podmínek na vnější podmínky proměnlivé. Používáme je při nácviku a zdokonalování Především technické stránky herních činností, umožňují hráči plně se soustředit a opakovat danou dovednostní úlohu bez rušivých zásahů soupeře v podmínkách předem určených trenérem.

Herní cvičení Jsou charakterizována přítomností soupeře a buď: předem určenými herními podmínkami – umožňují opakování jednoho řešení daného herního úkolu nebo situace, kdy soupeřova činnost je přesně vymezená a hráč se může více soustředit na způsob provedení nebo náhodně proměnlivými herními podmínkami – umožňují opakovat řešení časově i prostorově omezených a různě složitých herních situací a úseků utkání v proměnlivých, avšak limitovaných podmínkách .

Průpravné hry Jsou charakterizovány přítomností soupeře a souvislým herním dějem, umožňujícím zdokonalovaní herních dovedností v podmínkách totožných nebo velmi blízkých utkání. Dochází ke střídání útočné a obranné fáze a tedy i ke změnám rolí hráčů.

Výběr a poměr metodicko-organizačních forem je závislý : Výběr a poměr metodicko-organizačních forem je závislý : - na věkové kategorii ( u nejmladších převládají průpravné hry a průpravná cvičení) - na výkonnosti hráčů, - situaci a stavu družstva, - vnějších podmínkách ( roční období, terén apod. ) a především cílech, kterých chceme dosáhnout.

Grafické značení