Anotace Prezentace, která se zabývá měřením střídavého proudu Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí změřit střídavé veličiny napětí a proudu. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, střídavý proud, efektivní hodnoty Druh učebního materiálu Procvičení Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost 6742,5kB/říjen-2011 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Časový průběh střídavého proudu: Obr. 1
Můžeme měřit střídavé napětí, proud měřidly na stejnosměrný proud, napětí? Ne, musíme použít přístroje na měření střídavých veličin. Obr. 2 a,b,c,d
Jakou hodnotu napětí naměříme na voltmetru? Na voltmetru naměříme efektivní hodnotu stř. napětí: U= 10 V Efektivní hodnota stř. napětí: U=0,7.U m Efektivní hodnota stř. proudu: I= 0,7.I m Obr. 3
Měření střídavého napětí mezi konci vlákna žárovky: Na voltmetru naměříme efektivní hodnotu střídavého napětí: U=10 V Obr. 4
Jaké je největší napětí mezi svorkami žárovky, jestliže na ni naměříme 10 V? U= 10 V U m = ? V Maximální napětí mezi svorkami žárovky je 14,3 V.
Poznej přístroje na obrázku? osciloskop Digitální multimetr Střídavý voltmetr ampermetr Obr. 5 a,b,c,d
Některými měřidly můžeme měřit jak stejnosměrné, tak střídavé napětí, proud: Musíme správně přepnout rozsah na přístroji. Obr. 6Obr. 7
Jak správně přepnout rozsah na přístroji? Jak značíme stejnosměrné veličiny? -,=,DC Jak značíme střídavé veličiny? ~,AC Obr. 8
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 9.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c2000, 236s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 8. ročník základní školy: studijní část. 3. vyd. Praha: Prometheus, Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1 – 8 - autor Michal Gruber, říjen 2011
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.