Hygiena životního prostředí MUDr. R. Maďar, PhD..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

Abiotické podmínky života
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Krajina a životní prostředí
 člověk vypouští zplodiny do ovzduší, ty potom brání odchodu slunečního záření a působí jako skleník, pokud by se znečištění nesnížilo, tak hrozí oteplení.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Pavel Machač,
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
Atmosféra.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Atmosféra Filip Bordovský.
Nové Hrady Přírodní chemická laboratoř
Atmosféra Země a její složení
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vznik a vývoj atmosféry Země
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola T. G
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Atmosféra Země.
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Znečištění ovzduší Obr. 1
Vzduch Vzduch.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Znečištění ovzduší Vypracoval: David Hampl
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
Atmosféra Adriána Lokajová Dominika Kuižová.
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
VY_32_INOVACE_
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Složení a funkce atmosféry
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Meteorologie.
Transkript prezentace:

Hygiena životního prostředí MUDr. R. Maďar, PhD.

Základní složky životního prostředí Ovzdu ší Půda Voda

Ovzduší Plynný obal planety Zem ě do vý š ky km Troposf é ra – do vý š ky 8-16 km Stratosf é ra – do 50 km Mezosf é ra – do 80 km Ionosf é ra – do vý š ky 500 km Exosf é ra – nad 500 km

Záření Viditeln é světlo nm – fotosynt é za – ovlivněn í aktivity a biorytm ů Infračerven é z á řen í nm (60-80%) - tepelný erytem vazodilatac í kožn í ch c é v - po š kozen í očn í čočky – katarakta

Záření Ultrafialov é z á řen í (7%) - absorpce oz ó novou vrstvou - 265nm – baktericidn í ú činek - po š kozen í kůže a oč í - stimuluj í c í ú činek na š t í tnou žl á zu, hypofýzu, kůru nadledvin

Teplota Vertik á ln í teplotn í gradient – 6 °C na 1 km vý š ky Teplotn í inverze – s vý š kou n á růst teploty Faktory – polohy, času, meteorologick é Teplotn í amplituda

Vlhkost ovzduší Př í tomnost vodn í ch par v ovzdu ší Atmosférický tlak – při 0°C a zeměpisné ší řce 45° na hladině moře je 101,32 kPa. S narůstaj í c í nadmořskou vý š kou kles á Ve vý š ce 5 km na polovinu norm á ln í ho atm. tlaku Sn í žen í parci á ln í ho tlaku kysl í ku – vý š kov á nemoc

Změny teploty – tlakov é diference – prouděn í vzduchu – v í tr

Meteotropizmus Zhor š en í fyziologických funkc í a nemoc í vlivem počas í Meteotropní nemoci – bolesti v oblasti operačn í ch a amputačn í ch jizev, revmatick é bolesti, neuralgie, bolesti hlavy, zubů, migr é ny, psychick é nemoci, deprese N á růst počtu pracovn í ch a dopravn í ch nehod, n á silných činů a suicidi í

Chemické vlastnosti troposféry - dus í k – 78,08 obj.%, Kesonova nemoc - kysl í k – 20,95 obj.% - oxid uhličitý – 0,03-0,04 obj.% - absorbuje infračerven é z á řen í – sklen í kový efekt - vz á cn é plyny – He, Ne, Ar, Kr, Xe – 0,9 obj.% - proměnliv é koncentrace – sloučeniny halogenů, oxidy siry, ozon, metan

Znečisťování ovzduší Energetika – výroba tepeln é a elektrick é energie, spalov á n í fosiln í ch paliv Průmysl – chemický, metalurgický, stavebn í, rafinerie Zemědělství - DDT Automobilov á doprava – nesp á len é uhlovod í ky, benzpyr é n, NO

Smog – smoke, fog Směs čern é ho uhl í a mlhy – př í tomnost SO2 – londýnský smog – redukčn í vlastnosti Losangelsky smog – oxidačn í vlastnosti Aerosol - disperze tuhých a tekutých l á tek rozptýlených v ovzdu ší

Těžké kovy - kancerogen í a mutagenn í ú činek - Arz é n (As) – hněd é uhl í – rakovina kůže - Cadmium, olovo, rtuť

Vlákna - vl á kna s d é lkou nad 8μm a ší řkou pod 1,5 μm jsou nejv í c kancerogenn í - azbestoza, karcinom plic

Riziko úniku škodlivých látek Bhopal v Indii – rok 1984 Ú nik metylizokyan á tu z chemick é tov á rny obět í, zasažených Poplachový pl á n, informov á n í obyvatelstva Lehnout si na zem a zakrýt tv á ř

Ochrana před znečistěním ovzduší - technick é a technologick é opatřen í - hygienick á opatřen í