SPACE ANALÝZA
Space analýza Space Využívá 4 dimenze Strategic position and action Evalution Využívá se pro vymezení strategické pozice pro podnik a jeho jednotlivé činnosti Využívá 4 dimenze Finanční potenciál (FS) Konkurenční výhoda (KV) Síla odvětví (SO) Stabilita prostředí (StO) Hlavní Determinanty strategické pozice podniku Charakterizují Strategickou Pozici celého odvětví
Faktory ovlivňující stabilitu prostředí Technologické změny Míra inflace Proměnlivost poptávky Cenové rozpětí konkurenčních výrobků Cenová elasticita Tlak ze strany substitutů
Faktory ovlivňující sílu odvětví Růstový potenciál Ziskový potenciál Finanční stabilita Využití zdrojů Složitost vstupu do odvětví Produktivita práce Využití kapacit Vyjednávací síla výrobců
Faktory ovlivňující konkurenční výhodu Podíl na trhu Kvalita výrobků Životní cyklus výrobků Inovační cyklus Loajalita zákazníků Vertkální integrace
Faktory ovlivňující finanční sílu podniku Návratnost investice Likvidita Míra zadlužení Požadovaný versus disponibilní kapitál Cash flow Obrat zásob
Postup Každý dílčí faktor – přiřazena hodnota od 0 -6 Hodnota celkového faktoru je stanovena průměrem Takto získané hodnoty vytváří vícerozměrný graf který umožňuje: zobrazit vícedimenzionální působení některých dílčích faktorů
Graf SPACE