Business Inteligence 2. přednáška pro DS
Pro připomenutí Obecný informační systém podniku Formalizovaný informační systém podniku Automatizovaný informační systém podniku
Informační systém - definice Soubor lidí, metod a technických prostředků zajišťujících sběr, přenos, uchovávání, zpracovávání a prezentaci dat s cílem tvorby a poskytování informací příjemců zúčastněných na řízení a realizaci podnikových procesů
Podnik a jeho IS Dodavatelé Zákazníci Trh práce Zdroje financování PODNIK Procesy Činnosti Společenské podmínky (legislativa, infrastruktura, …) Přírodní podmínky (zdroje, klima, komunikace,…) FIS PIS CIS SRM MRP
Podnik a jeho IS – II. DodavateléZákazníci Trh práce Zdroje financování PODNIK Procesy Činnosti Společenské podmínky (legislativa, infrastruktura, …) Přírodní podmínky (zdroje, klima, komunikace,…) ERP/ERPII
Příjemci informací Vrcholový management (strategické řízení) strategie podniku informování vlastníků přehledné a agregované informace informace o podniku a jeho okolí manažerský informační systém /EIS nadstavby ERP apod. Střední a liniový management (výkonné řízení) zajištění procesů v okruhu působnosti řízení lidí řízení nákladů útvarů informace pro operativní a střednědobé řízení informace lidských zdrojích informace o nákladech a výnosech integrovaný informační systém ERP specializované informační systémy (PIS, FIS,…) Specialisté (tvorby koncepcí, projekce, uzavírání obchodů, …) návrhy procesů a činností analýzy kontroly specializované informace o zdrojích, technologiích … informace o zásobách, kapacitách, … informace o průběhu procesů a činností integrovaný informační systém ERP specializované informační systémy (PIS, FIS,…) technologický SW (CAD, PDM, …) Výkonní zaměstnanci (výrobní a obslužné činnosti) realizace činností sběr dat z průběhu činností informace pro vlastní práci (technologie, logistika, účtování, …) specializované informační systémy (PIS, FIS,…) technologický SW (CAD, PDM, …) provozní terminály NC systémy
Komponenty IS Technické prostředky (hardware) Programové prostředky (software) Organizační prostředky Lidské zdroje Kontext (společenské podmínky, přírodní podmínky – viz Podnik a jeho okolí)
Vývoj (automatizovaných) IS Prehistorie – systémy pracující mimoreálný čas Systémy pracující v reálném čase –Expertní systémy –Transakční systémy Procesní IS, komplexní IS – MRP, PIS, FIS, CIS,… Integrovaná řešení – ERP –Systémy pro podporu rozhodování – DSS –Systémy manažerského řízení – BI / EIS
Důvody vzniku BI Rozpor mezi transakčním a manažerským pohledem Nárůst objemu zpracovávaných dat Potřeba agregace a multidimenzionálního pohledu
Architektura BI Koncoví uživatelé- Statutární orgány - vrcholový management - externí BI komponenty- Vizualizace, signalizace, pracovní panely -OLAP, dolování dat, reporty - datové sklady a pumpy Metadata Datová kvalita Technické znalosti Zdrojové systémyERP CRM SRM PIS Externí odkazované (fulltexty) Interní odkazované (fulltexty) Obecné technologie zpracování dat
EIS Je část IS podniku, která pracuje s daty vybranými, popř. upravenými tak, aby se stala nositeli komplexní informace
Charakteristika Navrženy pro potřeby managementu Umí generovat zprávy (signalizace) Integrují analytické prostředky Zpřístupňují interní i externí data Mají intuitivní ovládání Manažeři je mohou využívat bez školení a asistence ;-) Mají bohatou prezentační vrstvu
Vlastnosti Multidimenzionální koncept Intuitivní manipulace s daty Získávání dat z heterogenních zdrojů Kombinace vlastních a externích databází Podpora analytických postupů Architektura client/server Mnohouživatelský přístup Zpracování řídkých matic (aproximace hodnot) Zpracování nenormalizovaných dat Odlišení chybějící hodnoty od nulové
Databáze Historie DBMS - aby mohl být nějaký program označen za SŘBD, musí být jednak schopen efektivně pracovat s velkým množstvím dat, ale také musí být schopen řídit (vkládat, modifikovat, mazat) a definovat strukturu těchto perzistentních dat (čímž se liší od prostého souborového systému). V současnosti používané databázové systémy mají i mnoho dalších charakteristických vlastností: –podporu pro definici datových modelů (přiklad typů datových modelů: relační, logický), –využití některého jazyka vyšší úrovně pro manipulaci a definici dat (např. SQL, QBE, datalog), –autentizaci uživatelů a autorizaci operací nad daty, –správu transakcí, –robustnost a zotavitelnost po chybách bez ztráty dat. Indexování Dotazovací jazyk modely DB (flat file, relační, objektové, objektově relační) Architektura (client/server, three-tier architecture ) Tenký klient