Hledání racionálních kořenů. f = a n x n + a n-1 x n-1 + ……. + a 1 x + a 0 a i  Z a 0  0 Všechna řešení jsou ve tvaru zlomku, kde ra0ra0 sansan.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Procvičování.
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
12.přednáška integrační metody per partes substituce
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Úplné kvadratické rovnice
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počítáme s celými čísly
BRVKA Georg F.B. Riemann ( ). BRVKA Známe různé inverzní procesy (i matematické), integrování je inverzní proces k derivování. Definice: I je.
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Procvičování.
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_756.
Rozšiřování a krácení zlomků
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Neurčitý integrál. Příklad. Na ploše 10 m x 10 m se vysazuje stejný typ rostlin ve 2 barvách. Obě barvy jsou odděleny křivkou y = x ( 1 – 0.1x ). Kolik.
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Diferenciální rovnice
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – přímá úměrnost 1 VY_42_INOVACE_08 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
2.2 Kvadratické rovnice.
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Limita posloupnosti (2.část) VY_32_INOVACE_
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Spojení a průnik podprostorů
Ahoj lidičky, dnes Vás seznámím s mými přáteli, racionálními čísly. Naučíte se „sluníčkové pravidlo‘‘, které nám bude pomáhat při řešení úloh. V této.
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
Násobení racionálních čísel
Kvadratická rovnice s parametrem
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Práce s polynomy v Matlabu
MATLAB® ( část 2b – mnohočleny).
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Násobení celých čísel (- 5). (- 3) = 4. (- 2) = (- 10). (- 7). (+ 9). (- 3) = Obsah: 1.Titulní strana, obsahTitulní strana, obsah 2.PostupPostup 3.Určení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 02 Nulový bod
Racionální čísla.
ROVNICE a NEROVNICE 01 Lineární rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
DERIVACE - SOUČINU FUNKCÍ - PODÍLU FUNKCÍ - SLOŽENÉ FUNKCE
Převodyvel.úhlůČástiúhlůPolovinaúhlů Sečti! Sečti!Řešrovnosti
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Milena RÁČKOVÁ Název:VY_32_INOVACE_506_PÍSEMNÉ NÁSOBENÍ Téma: PROCVIČOVÁNÍ PÍSEMNÉHO.
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Druhá mocnina.
Základní škola Čelákovice
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Kvadratické rovnice II.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Písemné násobení desetinných čísel
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Písemné násobení jednociferným činitelem
VY_32_INOVACE_09 09 rovnost, rovnice autor: Mgr. Tomáš Polák
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Ekvivalentní úpravy rovnice
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Transkript prezentace:

Hledání racionálních kořenů

f = a n x n + a n-1 x n-1 + ……. + a 1 x + a 0 a i  Z a 0  0 Všechna řešení jsou ve tvaru zlomku, kde ra0ra0 sansan

f = 2x 3 + 3x 2 + 6x – 4 r  –4  r  {–4, –2, –1, 1, 2, 4} s  2  s  {–2, –1, 1, 2}

Vyloučení některých zlomků (r–s)  f(1) (r+s)  f(–1)

f = 2x 3 + 3x 2 + 6x – 4 f(1) = 7 f(–1) = –9 (r–s)  7 (r+s)  –9

f(1) = 0 nebo f(–1) = 0 1 nebo –1 je kořen polynomu vydělíme kořenovým činitelem (x – 1) nebo (x + 1) tím snížíme stupeň polynomu hledáme racionální kořeny polynomu, který nemá kořen 1 ani –1

Kořeny normovaného polynomu f = x 6 – 6x 5 + 9x 4 + 8x 3 – 24x r  16 s  1 kořeny mohou být pouze celá čísla ±1, ±2, ±4, ±8, ±16

f(0) = 0 f = 5x 5 + 2x 4 – 3x 3 = = x 3 (5x 2 + 2x – 3) Hledáme kořen polynomu 5x 2 + 2x – 3, pro který platí a 0  0

a i  Z g = x  2 x 2 + 3x – 2 = = (x – c 1 )(x – c 2 )(x – c 3 ) má kořeny c 1, c 2, c 3 2g = 2x 3 + 3x 2 + 6x – 4 = = 2(x – c 1 )(x – c 2 )(x – c 3 ) má kořeny c 1, c 2, c 3

Oddělování vícenásobných kořenů

Derivace polynomu f f = a n x n + a n-1 x n-1 + ……. + a 2 x 2 + a 1 x + a 0 f´ = n a n x n-1 + (n–1)a n-1 x n-2 + ……. + 2.a 2 x + a 1 jestliže st f  1 f´ = 0 jestliže st f < 1

příklad f = 4x 6 + 2x 5 – x 3 + 5x 2 – 7x x x 4 – 3 x x– 7 f ´= 24 x x 4 – 3 x x – 7 f ´ =

příklad f = 6 nebo f = 0 st f < 1 f´ = 0

f je polynom stupně n  1 derivace f´ je polynom stupně n–1

c je k-násobný kořen polynomu f k = 1 c je jednoduchý kořen polynomu f c není kořenem polynomu f´ k > 1 c je k-násobný kořen polynomu f c je (k–1)-násobným kořenem polynomu f´

NSD(f,f´) f = (x – 2) 3 (x – 1) 2 (x – 5)(x – 4) f´ = (x – 2) 2 (x – 1)(x – c 1 )(x – c 2 )(x – c 3 )(x – c 4 ) NSD(f,f´) = (x – 2) 2 (x – 1) g = f : NSD(f,f´) = (x – 2)(x – 1)(x – 5)(x – 4) polynom g má stejné kořeny jako polynom f, ale každý pouze jednoduchý

příklad Pomocí oddělování vícenásobných kořenů nalezněte kořeny polynomu f = x 6 – 6x 4 – 4x 3 + 9x x + 4. f´ = 6x 5 – 24x 3 – 12x x + 12 NSD(f, f ´) = d = x 4 + x 3 – 3x 2 – 5x – 2 g = f : d = x 2 – x – 2