Substantiva tvořená ze sloves (BS PV)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Advertisements

Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
ODVOZOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
ROD JMENNÝ.
Čeština jako ideální flexivní extrém?
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
Tvoření slov – odvozování
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesa.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
GAK – CJBB84 čt Vyhledávání v korpusu s/bez použití lemmatizace a morfologických značek Základní vyhledávání v korpusu Obsah:
Pojmová báze a pojmový příznak
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
 U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb,...“(Cvrček.
SLOVOTRBA SUBSTANTIV (pokračování)
Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia
CJA
Základy slavistiky – seminář – 2.lekce
CJBB75 1 ZPK CJBB75 středa G
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
PLIN033_3 Přegenerovávání a podgenerovávání – dva problémy automatické analýzy přirozeného jazyka, konkrétně slovotvorby.
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
SLOVOTRBA SUBSTANTIV (pokračování) transpozice. KATEGORIE TRANSPOZICE Pro tuto kategorii je typické: mění se slovní druh, nemění se zásadně význam (trans-
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_14 _Slovesa II. část - časování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Přídavná jména vyjadřují: vlastnosti osob, zvířat, věcí a dějů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesa Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Zpracování drátu I Háček na tabuli
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org.
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

Substantiva tvořená ze sloves (BS PV) mutace transpozice

derivace sufixální od kmene (stem-derivation) : +KmV : (uč-i-tel, ne-mysl-i-tel-n-ý, kresl-i-c-í) od kořene (root-derivation) : -KmV (mluv-č-í, lep-k-av-ý) od tvaru: +tvarová koncovka (participia) (o-pi-l-ý, trest-a-n-ec)

Slovotvorná třída (mutace) jména činitelská (osoby) jména prostředků jména výsledků dějů

jména činitelská -tel -č -ce -čí -ík/-ník -oun

tel

pytel, datel, hotel Jak by musela vypadat slovesa v infinitivu, pokud by substantiva pytel a datel měla být jejich deriváty ? Do které slovesné třídy a vzoru by patřila (mohla patřit)? Může před tel předcházet v češtině o, pokud má jít o činitelské jméno/jméno prostředku?

.*otel

č

Analyzujte kouč boháč Galanovič Frič Hlaváč Bezruč

? Jak by musela vypadat motivující slovesa, aby deriváty byly deverbativa.

Alternace KoV ou/u loupit-lupič á/a í/i ý/y

Alternace KoV ou/u buřič, brusič, sudič á/a travič, trapič í/i řidič, miřič ý/y hyřič (slovníky nedokládají)

ce

? zá-stup-ce, vý-rob-ce, zá-jem-ce U řady substantiv (deverbativ) dochází k alternaci v prefixu. Dochází k alternacím i u typu –tel a –č?

čí

? Jak by muselo vypadat sloveso, pokud by kočí mělo být deverbativum a ke kterému vzoru by muselo patřit?

jména prostředků -č (počítač) -čka (hračka) -dlo (měřidlo) -tko (kružítko) -tel (ukazatel)

č

čka

dlo

tko

tel

Názvy míst -iště -dlo -na, -ovna, -rna

iště

? názvy míst

Názvy dějů (transpozice) -n-í/-t-í (nošení, braní, skládání, běhání, krytí, tištění, tisknutí) -n-á/-t-á (kopaná, honěná, házená) -k-a (pohrůžka, výčitka) -ic-e (tlačenice, mačkanice) -ot (jásot, hvízdot, šepot, dupot) -b-a (honba, malba, kresba) -0 (mask.) (návrat, záskok, odvod, přínos) -a (mluva, rada, jízda) -e/-ě (koupě, péče, pře) -0 (fem.) (odpověď, seč) -tv-a (žatva), -ot-a (žebrota), -t-0 (strast), (-s/-z)-e/-ěň (sklizeň), -ež (loupež), -ch (smích)

Názvy dějů -ac-e (agitace) -ic-e (demolice) -c-e (deskripce) -s-e (diskuse) -x-e (anexe, flexe) -z-e (expanze, konverze) -ur-a (cenzura, diktatura) -át (diktát) (z řec.) -s-e (sepse, skepse), -z-e (geneze, askeze), -x-e (praxe) fr. –áž (blamáž) šp. –ád-a (promenáda) angl. –ing (tremping/trempink, trénink)

ní/tí

ot

ba

Jak rozlišit název děje (transpozice) od názvu výsledku děje (mutace) Nahradit substantivem slovesným – substituční test (např. definice – definování, demolice – demolování, konkluze – vytvoření závěru, abstrakce – vydělování významů, domestikace – zdomácňování, malba – malování, honba/hon – honění, žatva – žnutí, sázka – sázení, návrat – vracení/vrácení (se), léčba – léčení …)

Zařaďte slova z jedné slovní čeledě k jednotlivým třídám učitel, učedník, učenec, učebna, učiliště, vyučování mluvka, mluvidla, mluva, mluvčí, mluvení, mluvítko stojan, stojka vrták, vrtačka, vrtba, vývrtka, vrt, vrtání, herec, hráč, hra, hračka, herna, hřiště smeták, smetí, smetiště, smetana rýč, rydlo, rytec, zarytec švec, šídlo, šička, šev