VY 32_11_ LÉČIVÉ ROSTLINY Anotace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Léčivé rostliny Znáš léčivé rostliny a jejich účinky?
Advertisements

Výživa člověka.
Drama – vývoj a rozdělení
NÁPRSTNÍK ČERVENÝ DIGITALIS PURPUREA
Nově pěstované rostliny a jejich využití
LÉČIVÉ ROSTLINY. ZAJÍMAVOSTI Je taková rostlina, která svými obsahovanými látkami. Příznivě ovlivňuje stav organizmu. Metoda užívající k léčivých rostlin.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Přímá řeč 12_03_17: Čtenářská gramotnost – Anotace Jazyk
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Petržel Petroselinum crispum.
Interaktivní prezentace zaměřená na teorii výsadby stromku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prezentace - Jarmila Kirvejová
Léčivé rostliny I..
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Vy 32_11_34 Pokojové rostliny
Třída DVOUDĚLOŽNÉ rostliny -
LÉČIVÉ ROSTLINY bříza bělokorá.
Ovoce Mgr. Iveta Honzejková.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_19
„EU peníze středním školám“
Celer.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Henna?. Co je henna? je keřík do výšky 2m (Lawsoniainermis) s malými, zelenými, vonnými lístky Lawsonia Inermis, Lawsonia Alba a Lawsonia Spinoza – známé.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_06
MYRTOVITÉ Myrtaceae.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Léčivé byliny Kód VM:
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Léčivé rostliny II..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly
Hluchavkovité (Lamiaceae)
MATEŘÍDOUŠKA OBECNÁ Thymus serpyllum
Stavba rostliny, životní podmínky a význam rostlin ICT2_1/28
BYLINKY aromatická (kořeninová) zelenina
Vypracoval: Antonín Jiříček - text Martin Kelar - obrázky, text
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ČAJ o Čaj je zpracovaná nadzemní část rostlin – listy, plody, květy Rozdělení čaje 1. Čaj pravý – černý, zelený, žlutý, bílý, matcha 2. Čaj ovocný.
PREZENTACE NA VYBRANÉ DRUHY ČELEDI TŘEZALKOVITÉ, VŘESOVCOVITÉ (BRUSNICOVITÉ), TYKVOVITÉ Tereza Veřmiřovská, 4. A, 2012/13.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_15_EKO8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Léčivé rostliny.
BYLINKY. MEDUŇKA (čeleď hluchavkovité) vytrvalá listy vonní po citronu východní středozemí, Malá Asie použití: čaj, koření navozuje klid – dobrý spánek,
BYLINKY. MEDUŇKA (čeleď hluchavkovité) vytrvalá listy vonní po citronu Středomoří, Malá Asie použití: čaj, koření navozuje klid – dobrý spánek, dobré.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhPotraviny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY 32. INOVACE PoV Název DUMuPoV K.
Vitamíny Jejich funkce a kde je najdeme VY_32_INOVACE_05_36.
HOUBY JAKO LÉK VY_32_INOVACE_03 Sada 4 Rozmanitost přírody Autor: Mgr. Iveta Mocharová ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622­/21/7.1.4/2010.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo: CZ.1.07/1.1.26/
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Název projektuZlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vitamínech. Klíčová slova: vitamíny,
Název školy: Základní škola Městec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základy organické chemie
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
VY_32_Inovace_ Druhy rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Potraviny a výživa – čaj
CHEMIE - Léčiva SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ALKALOIDY VY_32_INOVACE_24_486
CHEMIE - Alkaloidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Květinové jarní probuzení VY_32_ INOVACE_01_03
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Byliny Anna Dominová 3.A.
Transkript prezentace:

VY 32_11_52 LÉČIVÉ ROSTLINY Anotace Interaktivní prezentace zaměřená na získání nových poznatků o pěstování léčivých rostlin Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Člověk a svět práce. Pěstitelské práce. Tematický okruh, téma Léčivé rostliny.Léčivé rostliny - výklad Autor, datum vytvoření Jana Linhartová. 12.5.2012 Jazyk Čeština   Očekávaný výstup Žáci se seznamují s pěstováním léčivých rostlin, získávají nové poznatky, odpovídají na otázky Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Rostliny, květ, list, kořen, bylinky Druh učebního materiálu Interaktivní prezentace  Potřebné pomůcky Interaktivní tabule, PC  Druh interaktivity Výklad. Aktivita žáků. Cílová skupina 6.ročník Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – druhý stupeň Potřebný čas 40 minut  Řešení Celková velikost 770 kB  Zdroje Zdroj obrázků v této prezentaci: Kliparty sady Microsoft Office dostupné pod licencí Microsoft office, Vaše zahrada: Léčivky na zahrádce. 2. vydání. Praha: SUN, 2010. ISBN 978-80-7371-340-9. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Metodické pokyny: Obr.č 3 – č. 26 výklad – řízen vždy poklepem Obr. č. 27 – žáci odpovídají na otázky Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Léčivé rostliny Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

PŘÍRODA A VĚDA Dnes si mnoho lidí myslí, že medicína a farmakologie vděčí za své úspěchy výlučně technice a lidské vynalézavosti, ale často se zapomíná, že velká část léků, které užíváme, pochází z přírody nebo se zakládá na přírodních produktech. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

VÝZNAM LÉČIVÝCH ROSTLIN Některé přírodní prostředky se získávají ze stromů nebo keřů, ale mnoho dalších nám poskytují byliny, jejichž pěstování na zahradě není náročné na prostor. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

VÝZNAM LÉČIVÝCH ROSTLIN Mnohé z těchto bylin jsou nejen prospěšné pro zdraví, ale jsou také dekorativní, takže plní dvojí funkci. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

SLOŽKY OBSAŽENÉ V ROSTLINÁCH Každá léčivá rostlina vděčí za své léčivé účinky určitým složkám. Některé rostliny mají pouze jednu účinnou složku, u jiných působí několik složek současně. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

SLOŽKY OBSAZENÉ V ROSTLINÁCH Esenciální oleje – látky rozpustné ve vodě, mají intenzivní, obvykle příjemnou vůni Kyselina křemičitá – regeneruje poškozené tkáně Alkaloidy – aktivní látky, patří mezi ně např. morfin, používají se jen pod dohledem odborníka Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

SLOŽKY OBSAZENÉ V ROSTLINÁCH Flavonoidy – látky, které působí na trávící a oběhový systém Glykosidy – rozkládají se na cukr a jednu aktivní složku Slizové látky – působí ochranně na sliznici a zmírňují jejich podráždění Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

SLOŽKY OBSAZENÉ V ROSTLINÁCH Hořčiny – povzbuzují žaludeční činnost a mají také posilující účinky Saponiny – rozpouštějí hleny, podporují vykašlávání Třísloviny – vážou bílkoviny a jsou velmi účinné proti průjmu a při léčení ran Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

PĚSTOVÁNÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN V zásadě se léčivé rostliny pěstují stejně jako kterákoliv jiná zahradní rostlina. Bylinku je třeba udržovat v optimálních podmínkách pro její růst, protože významné narušení těchto podmínek, může účinné složky poškodit. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

PĚSTOVÁNÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN U bylinek je důležité vyloučit používání chemických prostředků proti parazitům. Mnoho léčivých bylin se suší pro pozdější použití. V některých případech se používají pouze listy, jindy plody, celá rostlina nebo kořen či jiné podzemní části. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Bez černý Jiné názvy: bezinka, psí víno Účinné látky: esenciální oleje, vitamín C Použití: omývání zanícené pokožky, odvar z bobulí pomáhá proti zácpě Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Blahovičník kulatoplodý LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Blahovičník kulatoplodý Jiný název: eukalypt Účinné látky: eukalyptový olej, pryskyřice Použití: dezinfekce prostředí, při onemocnění dýchacích cest Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Bříza bělokorá Jiné názvy: bříza bílá, bříza bradavičnatá Účinné látky: pryskyřice, vitamín C Použití: čajový nálev, revma, dna, záněty močového měchýře, záněty ledvin Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Lípa velkolistá Jiné názvy: lípa širokolistá Účinné látky: slizové látky, tanin Použití: uklidňující prostředek, ve směsi s černým bezem a heřmánkem se používá proti chřipce a nachlazení Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Olivovník evropský Jiné názvy: oliva pravá, olivy černé, olivy zelené Účinné látky: olej, tuky, glykosidy Použití: vysoký krevní tlak, snížení horečky, balzám na popáleniny Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Ostružiník maliník Jiné názvy: maliník, malina Účinné látky: kyselina citrónová, jablečná, mravenčí, salicylová Použití: odvar z listů je účinný proti průjmu a zánětům hltanu a hrtanu. Šťáva z malin snižuje horečku. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ BYLINY Bazalka pravá Účinné látky: třísloviny, esenciální oleje Použití: koření, mírný tišící prostředek, pomáhá proti nadýmání, bolestem žaludku a nespavosti Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ BYLINY Heřmánek pravý Jiné názvy: heřmánek lékařský, rmen voňavý Účinné látky: esenciální oleje, vitamín C Použití: nervové poruchy, povzbuzení ve formě čaje Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ BYLINY Konvalinka vonná Jiné názvy: májové zvonečky, perlokvět Účinné látky: asparagin, saponin Použití: migréna, bušení srdce Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ BYLINY Kopřiva dvoudomá Jiné názvy: velká kopřiva, žahavka Účinné látky: histamin, třísloviny, kyselina mravenčí Použití: revmatické bolesti, dna, artritida, vysoký krevní tlak Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ BYLINY Majoránka zahradní Jiné názvy: dobromysl, marjánka Účinné látky: třísloviny, některé hořčiny Použití: zmírnění revmatických bolestí, bronchitida, nachlazení, nadýmání Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ BYLINY Meduňka lékařská Jiné názvy: lemonika, včelník, planá máta Účinné látky: třísloviny, slizové látky, hořčiny Použití: utišující účinky, neurózy a usnadnění trávení Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ BYLINY Pampeliška lékařská Jiné názvy: smetanka lékařská, smetaník Účinné látky: esenciální oleje, vitaminy A, B a C Použití: na pročištění krve, proti zácpě, zánět ledvin Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

LÉČIVÉ BYLINY Pšenice setá Jiné názvy: pšenice obecná Účinné látky: škrob, olejnaté složky, draslík, fosfor Použití: odvar z otrub proti přetrvávajícím horečkám Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

OPAKOVÁNÍ Z čeho se získávají přírodní prostředky? Jaké dvě funkce mají bylinky? Jaké znáš účinné složky léčivých rostlin? Jak se pěstují léčivé rostliny? Jaké části léčivých bylin se suší? Vyjmenuj alespoň tři léčivé stromy či keře. Vyjmenuj alespoň tři léčivé byliny. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace