Lomený výraz, smysl lomených výrazů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
Advertisements

Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_73.
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_66.
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení.
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
I. Podmínky existence výrazu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transformátor SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
Transkript prezentace:

Lomený výraz, smysl lomených výrazů Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení pojmů lomených výraz, smysl a hodnota lomeného výrazu. Výukový materiál slouží také k procvičení a osvojení určování podmínek a k výpočtu hodnoty daného lomeného výrazu. Žáci si své vědomosti ověří samostatně na daných příkladech a následně zkontrolují správnost výpočtů. Očekávaný přínos Žák bude umět určovat podmínky a hodnotu daného výrazu. Tematická oblast Výrazy a jejich úpravy Téma Lomený výraz, smysl lomených výrazů Předmět Matematika Ročník Druhý Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S3_9_Lomený výraz, smysl lomených výrazů Datum 31.8.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Lomený výraz Lomený výraz je výraz, který je ve tvaru zlomku a ve jmenovateli má proměnnou: 6 𝑦 ; 𝑦 + 2 𝑦 − 3 ; 𝑥 4 𝑦 2 − 5 + 𝑦 ; − 7 5𝑢 − 2𝑣 ; 𝑙 2 + 𝑙𝑚 − 𝑚 2 𝑙 − 𝑚 S lomenými výrazy počítáme podobně jako se zlomky, proto platí u lomených výrazů stejně jako u zlomků, že ve jmenovateli nemůže být NULA!

Smysl lomených výrazů Aby výraz měl smysl, musíme určit podmínku (určíme, co nesmíme dosadit za proměnou, abychom ve jmenovateli nedostali nulu). Připomeňme si tuto souvislost ještě jednou se zlomky: Zlomky Lomené výrazy Zlomek má smysl, když jeho Lomený výraz má smysl pro všechny hodnoty jmenovatel je různý od nuly. proměnných, pro něž je výraz ve jmenovateli různý od nuly.

Smysl lomených výrazů Určete, pro které hodnoty má výraz smysl: 𝑎) 3+𝑥 𝑥 𝑏) 5+2𝑦 2𝑦−2 𝑐) 1 𝑎 −5

Smysl lomených výrazů Určete, pro které hodnoty má výraz smysl: 𝑎) 3+𝑥 𝑥 Jmenovatel se nesmí rovnat nule, proto x ≠ 0. 𝑏) 5+2𝑦 2𝑦−2 𝑐) 1 𝑎 −5

Smysl lomených výrazů Určete, pro které hodnoty má výraz smysl: 𝑎) 3+𝑥 𝑥 Jmenovatel se nesmí rovnat nule, proto x ≠ 0. 𝑏) 5+2𝑦 2𝑦−2 Opět se jmenovatel nesmí rovnat nule, proto 2𝑦−2 ≠ 0, abychom ve jmenovateli nedostali nulu, nesmí se y ≠ 1 (2 ∙1 −2=0). 𝑐) 1 𝑎 −5

Smysl lomených výrazů Určete, pro které hodnoty má výraz smysl: 𝑎) 3+𝑥 𝑥 Jmenovatel se nesmí rovnat nule, proto x ≠ 0. 𝑏) 5+2𝑦 2𝑦−2 Opět se jmenovatel nesmí rovnat nule, proto 2𝑦−2 ≠ 0, abychom ve jmenovateli nedostali nulu, nesmí se y ≠ 1 (2 ∙1 −2=0). 𝑐) 1 𝑎 −5 Jmenovatel se nesmí rovnat nule, proto a – 5 ≠ 0, z toho vyplývá že a ≠𝟓.

Hodnota výrazu U každého výrazu můžeme určit číselnou hodnotu daného výrazu, jestliže máme zadány hodnoty proměnných. Př. Urči číselnou hodnotu výrazu 5 + 𝑦 𝑦 − 1 , pro y = 3 a urči, kdy má výraz smysl. Hodnotu výrazů zjistíme tak, že za y dosadíme 3: 5 + 𝑦 𝑦 − 1 = 5 + 3 3 − 1 = 8 2 =𝟒 Výraz má smysl, když y ≠ 1.

Smysl a hodnota lomených výrazů Vypočítej hodnotu výrazu: 2𝑥 − 5 3𝑥 pro x = 5 4 𝑦 2 − 𝑥 2 pro x = 3, y = 5 2 − 𝑥 2 5𝑦 pro x = 2, y = 3

Smysl a hodnota lomených výrazů Vypočítej hodnotu výrazu: 2𝑥 − 5 3𝑥 pro x = 5 2𝑥 − 5 3𝑥 = 2 ∙ 5 − 5 3 ∙ 5 = 5 15 = 𝟏 𝟑 4 𝑦 2 − 𝑥 2 pro x = 3, y = 5 2 − 𝑥 2 5𝑦 pro x = 2, y = 3

Smysl a hodnota lomených výrazů Vypočítej hodnotu výrazu: 2𝑥 − 5 3𝑥 pro x = 5 2𝑥 − 5 3𝑥 = 2 ∙ 5 − 5 3 ∙ 5 = 5 15 = 𝟏 𝟑 4 𝑦 2 − 𝑥 2 pro x = 3, y = 5 4 𝑦 2 − 𝑥 2 = 4 5 2 − 3 2 = 4 25 − 9 = 4 16 = 𝟏 𝟒 2 − 𝑥 2 5𝑦 pro x = 2, y = 3

Smysl a hodnota lomených výrazů Vypočítej hodnotu výrazu: 2𝑥 − 5 3𝑥 pro x = 5 2𝑥 − 5 3𝑥 = 2 ∙ 5 − 5 3 ∙ 5 = 5 15 = 𝟏 𝟑 4 𝑦 2 − 𝑥 2 pro x = 3, y = 5 4 𝑦 2 − 𝑥 2 = 4 5 2 − 3 2 = 4 25 − 9 = 4 16 = 𝟏 𝟒 2 − 𝑥 2 5𝑦 pro x = 2, y = 3 2 − 𝑥 2 5𝑦 = 2 − 2 2 5 ∙ 3 = 𝟐 − 𝟒 𝟏𝟓

Zdroje Literatura: CALDA, E., PETRÁNEK O, ŘEPOVÁ J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 184 s. ISBN 80-719-6041-1 CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.