Environmentální etika Narrative room. Opakování Uveďte tři charakteristiky díla H. Librové? Uveďte tři charakteristiky díla H. Librové? Čím se liší J.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Hodnotová orientace svobodné generace
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Osvícenství.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Právo jako filozofický pojem
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Motivační témata a životní příběhy
E UTANÁZIE. D ĚJINY EUTANÁZIE. A RGUMENTY PRO A PROTI. Jaromír Matějek.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Motivační témata a životní příběhy
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
R. E. H. & Česká republika II. Nesehnutí /jaké bylo a jaké je, splňuje charakteristiku agresivního dogmatismu, splňuje charakteristiku radikálního zeleného.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Metaetika Shrnutí.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Multimédia Multimediální prezentace Ročník: 8 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Multimédia 1 Ověřeno ve výuce:
(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
Mezináboženské vztahy. Vztahy mezi vztahy?  Náboženství je vztah k transcendentní skutečnosti.  Co jsou tedy vztahy mezi náboženstvími? Vztahy vztahů?
Environmentální etika
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Environmentální etika hlubinná ekologie I. & etické principy.
Redefinice společnosti vědění V posledních letech pokusy o redefinici. Dva základní poznatky: 1. vědění není statické, ale dynamické 2. jednotlivé společenské.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Ročník 8 Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Dějepis Téma – název učebního.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Filosofie Základy logiky.
Environmentální etika
FILOsOFIE A VĚDA.
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
KDO VLÁDNE A JAK VLÁDNE? Lekce 4A.
Ježíš.
E. O. & Česká republika II. Nesehnutí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Základní filozofické otázky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Environmentální etika Narrative room

Opakování Uveďte tři charakteristiky díla H. Librové? Uveďte tři charakteristiky díla H. Librové? Čím se liší J. Šmajs a J. Keller? Čím se liší J. Šmajs a J. Keller? Je původnější dílo E. Koháka či J. Šmajse? Je původnější dílo E. Koháka či J. Šmajse?

Narrative room I. Narrative room aneb kurz praktické etiky Narrative room aneb kurz praktické etiky (teoretická východiska) (teoretická východiska) proti-osvícenský étos proti-osvícenský étos postmoderní vidění konfliktů postmoderní vidění konfliktů příběh jako pole analýzy příběh jako pole analýzy od idejí k emocím od idejí k emocím

Narrative room II. A. Proti-osvícenský étos I. A. Proti-osvícenský étos I. Dvě tváře osvícenství: Dvě tváře osvícenství: Boj proti náboženskému dogmatismu za rozum a pravdivé poznání. Boj proti náboženskému dogmatismu za rozum a pravdivé poznání. Unifikace – rozum je jen jeden a proto vždy jen jediný názor může být rozumný. Zrozumnět lidstvo znamená unifikovat jeho vědění, hodnoty, způsoby poznávání, tak, aby jen to nejrozumnější bylo používáno. Unifikace – rozum je jen jeden a proto vždy jen jediný názor může být rozumný. Zrozumnět lidstvo znamená unifikovat jeho vědění, hodnoty, způsoby poznávání, tak, aby jen to nejrozumnější bylo používáno. Takže tolerance, kterou osvícenští autoři používali jako argument měla za sebou víru v unifikaci lidí, společností i lidstva jako celku. Takže tolerance, kterou osvícenští autoři používali jako argument měla za sebou víru v unifikaci lidí, společností i lidstva jako celku. Komunismus (nikoliv nacismus) byl v tomto ohledu dědicem osvícenského vidění světa. Komunismus (nikoliv nacismus) byl v tomto ohledu dědicem osvícenského vidění světa.

Narrative room III. A. Proti-osvícenský étos II. A. Proti-osvícenský étos II. Narrative room - Osvícenská unifikace rozumem je: Narrative room - Osvícenská unifikace rozumem je: I. Nedosažitelná – rozumové konstrukty nejsou nikdy s definitivní platností ověřitelné a navíc existují otázky, na které rozum podává dvě stejně obhajitelné odpovědi. I. Nedosažitelná – rozumové konstrukty nejsou nikdy s definitivní platností ověřitelné a navíc existují otázky, na které rozum podává dvě stejně obhajitelné odpovědi. II. Nebezpečná – projekt zrozumnění společnosti dopadl hned v několika případech katastrofálně a vlastně naprostou porážkou rozumu. II. Nebezpečná – projekt zrozumnění společnosti dopadl hned v několika případech katastrofálně a vlastně naprostou porážkou rozumu. III. Paradoxní – dosahuje pravého opaku. Přílišný důraz na rozum jako jediný správný poznávací nástroj vede většinu společnosti k emočnímu třeštění, nikoliv k opuštění emocí – bez emocí nejde žít, což musí i jen trochu rozumný člověk se znalostí historie uznat. III. Paradoxní – dosahuje pravého opaku. Přílišný důraz na rozum jako jediný správný poznávací nástroj vede většinu společnosti k emočnímu třeštění, nikoliv k opuštění emocí – bez emocí nejde žít, což musí i jen trochu rozumný člověk se znalostí historie uznat.

Narrative room IV. B. Post-moderní vidění konfliktů I. V analýze vývoje sporů uvnitř jednotlivých společností dospívá M. Foucault a další k závěru, že se v čase oslabuje moc přímého násilí. Zatímco „klasické“ spory znamenaly střet síly, dnešní jsou o ovládnutí pohledu. Nejde o to dohlížet a trestat, ale vnutit ostatním svoji verzi příběhu. Ve většině našich hovorů jde – mimo jiné – o prosazování vlastní verze příběhu. V analýze vývoje sporů uvnitř jednotlivých společností dospívá M. Foucault a další k závěru, že se v čase oslabuje moc přímého násilí. Zatímco „klasické“ spory znamenaly střet síly, dnešní jsou o ovládnutí pohledu. Nejde o to dohlížet a trestat, ale vnutit ostatním svoji verzi příběhu. Ve většině našich hovorů jde – mimo jiné – o prosazování vlastní verze příběhu.

Narrative room V. B. Post-moderní vidění konfliktů II. Boj o svobodu tedy znamená rovnost příběhů spíše než nějaké uzákonění správných „demokratických“ či správných „liberálních“ příběhů. Svoboda je v tomto smyslu právo na svoji verzi příběhu, či příběh pro každého. Boj o svobodu tedy znamená rovnost příběhů spíše než nějaké uzákonění správných „demokratických“ či správných „liberálních“ příběhů. Svoboda je v tomto smyslu právo na svoji verzi příběhu, či příběh pro každého.

Narrative room VI. Příběh jako pole analýzy Příběh jako pole analýzy Řešení etických sporů tedy není racionální diskuse nad tím, kdo má pravdu (to je osvícenská iluze), ale sdílení příběhů či vlastních verzí příběhu. Nehledáme jedno správné řešení, ale dáváme prostor pro sdílení různých příběhů. Řešení etických sporů tedy není racionální diskuse nad tím, kdo má pravdu (to je osvícenská iluze), ale sdílení příběhů či vlastních verzí příběhu. Nehledáme jedno správné řešení, ale dáváme prostor pro sdílení různých příběhů. Jde o emoce, mytologii a příslušnost k vyprávění spíše než o racionální analýzu. Ta totiž v každém případě nepomáhá. Jde o emoce, mytologii a příslušnost k vyprávění spíše než o racionální analýzu. Ta totiž v každém případě nepomáhá. Prožívejme i příběhy (či vyprávění) druhých nehledejme společného jmenovatele. Prožívejme i příběhy (či vyprávění) druhých nehledejme společného jmenovatele.

Narrative room VII. Ideje a emoce Ideje a emoce Ideje jsou pouze rovnocennou součástí každého vyprávění (či příběhu) stejně jako děj, emoce, estetika. Když se příběh stane pouze nositelem idejí, je chudý, nepřesvědčivý, „nedonošený“. Nenechme ideje ovládat naše životy ani příběhy. Ideje jsou pouze rovnocennou součástí každého vyprávění (či příběhu) stejně jako děj, emoce, estetika. Když se příběh stane pouze nositelem idejí, je chudý, nepřesvědčivý, „nedonošený“. Nenechme ideje ovládat naše životy ani příběhy. Souznění uvnitř příběhů nám dodají sdílené (spoluprožívané) emoce mnohem přesvědčivěji než ideje ochuzující sílu příběhu. Proto jsou propagandistické příběhy tak nepřesvědčivé a po čase zcela ztrácejí svou sílu. Souznění uvnitř příběhů nám dodají sdílené (spoluprožívané) emoce mnohem přesvědčivěji než ideje ochuzující sílu příběhu. Proto jsou propagandistické příběhy tak nepřesvědčivé a po čase zcela ztrácejí svou sílu.

Narrative room VIII. Jak na Narrative room v praxi I. Jak na Narrative room v praxi I. (ještě trocha teorie :-) (ještě trocha teorie :-) 1. Kudy přímo k Narrative room? 1. Kudy přímo k Narrative room? A. Michael White a David Epston – Story, Knowledge and Power. Kenneth Gergen – Social Construction, Families and Therapy. Paul Costello Cruissing for Stories: Toward an Asthetic. A. Michael White a David Epston – Story, Knowledge and Power. Kenneth Gergen – Social Construction, Families and Therapy. Paul Costello Cruissing for Stories: Toward an Asthetic. B. Narrative room A – Readings Assembled by Paul Costello. B. Narrative room A – Readings Assembled by Paul Costello.

Narrative room IX. Jak na Narrative room v praxi II. Jak na Narrative room v praxi II. 1. Řešení (nejen) hodnotových konfliktů jako práce s příběhem 1. Řešení (nejen) hodnotových konfliktů jako práce s příběhem A. Každý jeden účastník řekne svůj příběh související (podle jeho vidění situace) s problémem. Příběh může být reálný, ale také pouze existující v jeho hlavě. A. Každý jeden účastník řekne svůj příběh související (podle jeho vidění situace) s problémem. Příběh může být reálný, ale také pouze existující v jeho hlavě. B. Ostatní nejprve zapisují slova, která jsou pro ně důležitá a emoce, které při poslouchání příběhu prožívali. Zapisujete si, co jste cítili, když se vyprávěl příběh. Pocity, vnitřní pnutí, slova, věty. Vypravěč má možnost se ztotožnit s emocemi, které cítili druzí, ale nevnáší už ujasnění jím cítěných, pokud nejsou součástí toho co vyjádřili ti druzí. B. Ostatní nejprve zapisují slova, která jsou pro ně důležitá a emoce, které při poslouchání příběhu prožívali. Zapisujete si, co jste cítili, když se vyprávěl příběh. Pocity, vnitřní pnutí, slova, věty. Vypravěč má možnost se ztotožnit s emocemi, které cítili druzí, ale nevnáší už ujasnění jím cítěných, pokud nejsou součástí toho co vyjádřili ti druzí. C. Ostatní se vyjadřují ke svému „čtení“ příběhu. Co pro ně ten příběh znamená – zda mají nějaký podobný, či naopak úplně opačný příběh ve svém životě, co si myslí, že ten příběh znamená, jaké je jeho vyznění, interpretace. C. Ostatní se vyjadřují ke svému „čtení“ příběhu. Co pro ně ten příběh znamená – zda mají nějaký podobný, či naopak úplně opačný příběh ve svém životě, co si myslí, že ten příběh znamená, jaké je jeho vyznění, interpretace. D. V poslední části je příběh „volně k dispozici“ a každý si s ním může udělat co chce – přidat před nebo za něj cokoliv, může ho „převyprávět“ přidáním něčeho za či před, nebo ho nechat být. Toto je volné, nikdo nemusí nic s příběhem udělat, ale je to velmi užitečné. V této části vypravěč má možnost „odkrýt“ skutečnost příběhu, ale nemusí to udělat a zároveň má možnost přihlásit se k nějakému z rozšířených příběhů od ostatních. D. V poslední části je příběh „volně k dispozici“ a každý si s ním může udělat co chce – přidat před nebo za něj cokoliv, může ho „převyprávět“ přidáním něčeho za či před, nebo ho nechat být. Toto je volné, nikdo nemusí nic s příběhem udělat, ale je to velmi užitečné. V této části vypravěč má možnost „odkrýt“ skutečnost příběhu, ale nemusí to udělat a zároveň má možnost přihlásit se k nějakému z rozšířených příběhů od ostatních.

Narrative room X. A jdeme na to... A jdeme na to... Narrative room v praxi Narrative room v praxi