Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Maturita 2015.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
Didaktické prostředky
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Hodnocení a klasifikace při výuce F na ZŠ Jiří Tesař.
Úvod do managementu 1. seminář
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Didaktika přírodopisu 2
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Didaktika přírodopisu 2 Seminář 6 – Typologie testových úloh
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Didaktika geografie.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktický test Kateřina Vlčková KPed PdF MU, KPed PdF MU,
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Pedagogická diagnostika
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Didaktické prostředky
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Maturity – jaro 2017.
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Kurikulum: obsah školní edukace
Didaktika přírodopisu 2 Přednáška 1 Diagnostická fáze výuky
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Konstrukce didaktického testu
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Zápočet Výstupem semináře a podmínkou zápočtu je Receptář začínajícího učitele Tvoří jej samostatně vypracované úkoly: Metodický návod na použití konkrétního prostředku při výuce přírodopisu Zhodnocení přírodopisné učebnice Baterie učebních úloh na konkrétní hodinu přírodopisu Taxonomie testových úloh s příklady Návrh aktivizační metody použitelné při výuce přírodopisu na ZŠ Test na zopakování přírodopisného tématu Pracovní list pro hodinu přírodopisu

Po absolvování semináře bude student schopen…. …..vlastními slovy vysvětlit co je to didaktický test …vlastními slovy vysvětlit pojmy: testy rychlosti, testy úrovně, testy standardizované, testy nestandardizované, testy kognitivní, testy psychomotorické, testy vstupní, výstupní a průběžné, testy objektivně skórovatelné a neobjektivně skórovatelné ….stručně pohovořit o kritériích tvorby správného didaktického testu ….sestavit didaktický test …vyvarovat se chyb při tvorbě didaktického testu

Test (autor Ondřej PAJTL) Skupina A Co mají mechorosty společné s kapradinami? Popiš životní cyklus kapradin Co produkuje dospělá rostlina kapradiny? Vyjmenuj zástupce kapradin Popiš jakou funkci má nezelená jarní lodyha přesličky rolní Jaká látka se ukládá v lodyze přesličky rolní? Co způsobuje? Co je to ostěra? Skupina B V čem se mechorosty liší od kapradin? Popiš životní cyklus kapradin Co produkuje prokel? Vyjmenuj zástupce plavuní a přesliček Popiš jakou funkci má zelená letní lodyha přesličky rolní V jakých biotopech se kapradiny nevyskytují? Proč? Jak jsou uspořádány listy kapradin? Co tento způsob uspořádání rostlinám umožňuje?

Pracovní list Funkce Vlastnosti aktivizace žáka fixace, diagnóza rychlá a objektivní kontrola vědomostí a některých dovedností Vlastnosti rozsahem učiva odpovídá 1 hodině, nebo tématickému celku obsahují učební úlohy různého typu (doplňovací, produkční, přiřazovací) konstruován s ohledem na VVC přiměřený věku a znalostem žáků odborně a gramaticky správný

Didaktický test = „zkouška, kterou lze objektivně zjistit úroveň zvládnutí učiva u určité skupiny osob“ (KALHOUS & OBST, 2002) = „nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“ (BYČKOVSKÝ, 1982) při jeho navrhování a hodnocení vycházíme z předem stanovených pravidel POZOR! Didaktický test („test“) s. str. – písemná zkouška složená pouze z úloh s výběrem odpovědí

Didaktický test Funkce rychlá a objektivní zjištění úrovně vědomostí a některých dovedností s cílem hodnocení žáka diagnóza

Klasifikace didaktických testů Podle Byčkovského (1982) Testy rychlosti - jak rychle žák vyřeší určitý typ testových úloh - mají pevný časový limit - tvořeny velmi snadnými úlohami - např. test rychlosti čtení, matematická část IQ-testů Testy úrovně - úlohy řazeny se vzrůstající obtížností - BLÍŽÍ SE JIM většina testů ve školách X mají stanoven časový limit (testy úrovně s. str. nemají časový limit =>výkon je dán úrovní vědomostí nebo dovedností zkoušeného) - volba časového limitu s ohledem na žáky (přerušení práce jen těch nejpomalejších)

Testy standardizované - vytvořen profesionály (didakticky propracovanější, ověřen) - vydávají je specializované instituce - doplněny manuálem – vlastnosti testu, správné použití -standard - pro hodnocení výsledků např. testy od společnosti Scio – Scio testy testy ke státní maturitě (ukázka) Testy nestandardizované - tvoří je učitel sám pro svoje hodiny - nejsou ověřovány na větším vzorku žáků - učitel by se měl držet zásad tvorby testů

Testy kognitivní x testy psychomotorické - rozlišují se podle toho jaké VVC mají ověřovat (kognitivní, afektivní a psychomotorické) - kognitivní – měříme míru dosažení poznání (kvalitu) – úkol z matematiky, překlad do Aj… (častější) - psychomotorické – test psaní na stroji - pro ověřování afektivních cílů slouží dotazníky Testy výsledků výuky x studijních předpokladů

Testy rozlišující (testy relativního výkonu, NR testy, statisticko-normativní) - hodnotíme relativní výkon žáka (tj. výkon žáka srovnáváme s ostatními žáky anebo s výsledky celé žákovské populace) - určují zda je žák v porovnání s ostatními „velmi slabý“, „podprůměrný“, „průměrný“ atd. - častější - usilují o maximální objektivitu Testy ověřující (testy absolutního výkonu, CR testy, kriteriální testy) - hodnotíme absolutní výkon žáka (tj. výkon srovnáváme s maximem, se všemi úlohami, které reprezentují dané učivo) - ověřují jak žák učivo zvládl

Testy vstupní, průběžné a výstupní vstupní – na začátku výuky (tématu, celku, ročníku) - zkoumají úroveň znalostí a dovedností průběžné – průběžné informace o tom jak žáci zvládají látku – zpětná vazba (hodnocení výuky ne žáků) výstupní – na konci výuky (tématu, celku, ročníku) - informace pro hodnocení žáků Testy monotematické x polytematické monotematické – zkoumají osvojení jednoho tématu polytematické - zkoumají osvojení více témat Testy objektivně skórovatelné - u konkrétních úloh lze rozhodnout, zda jsou správně či ne Testy subjektivně skórovatelné - obsahují úlohy, kde nelze stanovit jednoznačná pravidla skórování (úlohy se širokou odpovědí otevřené)

Konstrukce didaktického testu PLÁNOVÁNÍ Účel testu - Proč test dělám? Co budu testovat (ověřovat)? jaké znalosti a dovednosti budu ověřovat (vstupní, průběžné, výstupní atd.) např. zjištění úrovně vědomostí a dovedností na konci témat. celku houby 2) Obsah testu - Jaký rozsah učiva budu testovat? - vymezím si obsah testu (tématický celek – kolik hodin 4, 20, 40?) např. houby (učivo za 5 hodiny přírodopisu v 6. ročníku ZŠ ) 3) Specifikace obsahu Jak hluboké znalosti a dovednosti budu testovat? (nejen zapamatování, ale i pochopení, aplikaci atd.) Kolik úloh jednotlivým znalostem a dovednostem věnuji? čím významnější, tím více úloh Kolik úloh bude mít test celkem ? Spolehlivost (reliabilita) testu – minimálně 10 úloh

Konstrukce didaktického testu VLASTNÍ KONSTRUKCE Vytvoření jednotlivých testových úloh (testových položek) - náročné na odbornost, pedagogicko-psychologické dovednosti - různé typy testových úloh (každý typ je specifický – výhody i nevýhody => promyšlené použití) Návrh prototypu didaktického testu - vytvořit prototyp s předstihem („uležení úloh“) - seřazení učebních úloh v testu (se vzrůstající obtížností pouze u testů relativního výkonu) - dostatek času na vypracování testu - dle počtu úloh a jejich typu (s výběrem odpovědí cca 0,5 - 1,5 minuty na položku) - lze přizpůsobit třídě

Požadavky na didaktický test 1) u kognitivních VC usilují o testování různých hladin (nejenom zapamatování, ale i pochopení, analýza, syntéza….) 2) nejdůležitější části učiva budou v testu zastoupeny největším počtem úloh 3) Gramatická správnost 4) Bez neznámých slov 5) Jednoznačná formulace – jasná a nezavádějící (chyták), ale ani nenavádějící ke správnému řešení 6) Z jednoho úkolu nesmí vyplývat řešení druhého 7) Přiměřeně obtížný 8) Srovnatelnost skupin – stejný počet bodů 9) Jednotlivé úlohy se bodují – známka je odrazem procentuální úspěšnosti v celém testu 10) Seřazení učebních úloh – dle požadavků testů – viz testy rychlosti a testy úrovně

Nejčastější chyby - testuje se jiné učivo než bylo řečeno - odborné chyby - gramatické chyby - různé verze různě obtížné - malý počet úloh - nejasné zadání - řešení učební úlohy vyplývá z jiné úlohy v testu

Dělené body – maximálně půlbody, ale vždy zvážit! Klasifikace didaktického testu Požadavky musí odpovídat klasifikačnímu řádu školy sjednotit opravu otevřených testových úloh (jasná kritéria za co získají bod, srovnávat odpovědi žáků => objektivní a spravedlivé bodování) veřejně sdělit výsledky (ve třídě) a odůvodnit je (rozbor chyb) Dělené body – maximálně půlbody, ale vždy zvážit! Klasifikační stupnice při max 10b – pouze celé body 100-90% 1 10-9b 89-70 % 2 8-7b 69-50% 3 6-5b 49-30% 4 4-3b 29-0% 5 2-0b Klasifikační stupnice při max 10b – dělené body 100-90% 1 10-9b 89-70 % 2 8,5-7b 69-50% 3 6,5-5b 49-30% 4 4,5-3b 29-0% 5 2,5-0%

Zadání úkolů do semináře Sestavte didaktický test pro zopakování přírodopisného tématu Sestavte pracovní list pro konkrétní hodinu přírodopisu 18

Použitá literatura CHRÁSTKA, Miroslav. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků In KALHOUS, Zdeněk a OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 212-231 CHRÁSTKA, Miroslav. Testy v pedagogickém výzkumu. In SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko- psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011, s. 127-152