Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

Zahraniční obchod Obchodní politika.
Zahraniční obchod.
Tvorba cen v maloobchodě
Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI.
Firma a jejich cíle.
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Agregátní poptávka a nabídka
Teorie hospodářského růstu
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marketingové prostředí
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Mezinárodní obchod.
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 4. Světová ekonomikaOPF2 Transfery I, VTP Tendence: Růst nákladů na výskum Technolgická mezera Interdependence.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Platební / obchodní bilance
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
OE III – Mezinárodní ekonomie
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Vnější hospodářská politika
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
7. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY
1 IV. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Volný obchod – úvod úplně volný obchod – pár zemí (Hongkong) není dokonalý, ale lepší než jiné politiky.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
TRH (tržní mechanismus)
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
9. Obchodní politika rozvojových zemí
Firmy v globální ekonomice: Export, outsourcing a nadnárodní korporace
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE

Vnější hospodářská politika2 Úspory z rozsahu a nedokonalá konkurence v MO 1. úspory z rozsahu:  externí = jednotkové náklady záleží na velikosti odvětví  interní = jednotkové náklady závisí na velikosti firmy vliv na strukturu odvětví: externí = DOKO, interní = NEDOKO 2. nedokonalá konkurence: price setter

Vnější hospodářská politika3 Monopolistická konkurence a obchod realizace úspor z rozsahu, množství i škála zboží omezena velikostí trhu – to překonává MO MO → specializace na užší škálu výrobků model monopolistické konkurence napomáhá pochopení přínosu obchodu pro sladění rozsahu a škály produkce

Vnější hospodářská politika4 Přínosy integrovaného obchodu větší trh → snížení průměrné ceny a dostupnost širší škály zboží vytvoření integrovaného trhu = nárůst počtu firem, zvětšení výstupu každé firmy a snížení ceny spotřebitelé: větší možnost volby

Vnější hospodářská politika5 Úspory z rozsahu a komparativní výhoda model monopolist.konkurence předpokládá: 1. výrobní náklady jsou v obou zemích stejné 2. nulové náklady na realizaci obchodu obchod: meziodvětvový X vnitroodvětvový čím podobnější země, tím méně významný meziodvětvový obchod

Vnější hospodářská politika6 Obchod při rostoucích výnosech z rozsahu a monopolistické konkurenci

Vnější hospodářská politika7 Dumping = cenová praktika, kdy firma účtuje nižší ceny exportovanému zboží než doma prodávanému zboží slouží k maximalizaci zisku firem nekalá obchodní praktika - sankcionován podmínky: 1.price maker 2.trhy segmentovány

Vnější hospodářská politika8 Dumping

Vnější hospodářská politika9 Antidumping jako protekcionismus firmy poškozené dumpingem žádají o pomoc vládní instituce oprávněnost → antidumpingové clo cenová diskriminace = normální obchodní strategie pravidlo spravedlivé ceny USA (2001): antidumpingové či odvetné clo na 256 položek ze 40 zemí

Vnější hospodářská politika10 VI.c POHYB VF

Vnější hospodářská politika11 Mezinárodní pohyb VF- úvod principy jako u MO se zbožím významnější politické problémy = větší restrikce než zboží země: hojná L → importuje K.náročné zboží nebo si K půjčí

Vnější hospodářská politika12 1. Mezinárodní pohyb VF práce mobilita L méně významná než mobilita K redistribuce světové L vede ke:  konvergenci reál. mzdových sazeb  růstu světového produktu  někoho poškozuje bez překážek pohybu L → přesun L, dokud se MPL nevyrovnají

Vnější hospodářská politika13 Podíl zahraničních pracovníků v jednotlivých ekonomikách

Vnější hospodářská politika14 Důsledky mezinárodního pohybu pracovních sil

Vnější hospodářská politika15 Mzdová konvergence imigrace = hlavní zdroj populačního růstu koncem 19. a zač. 20.století globalizace, železnice, neexistovaly právní překážky došlo k reálné mzdové konvergenci

Vnější hospodářská politika16 2. Mezinárodní pohyb kapitálu rozdíly pohybu L a K:  L: fyzický přesun X K: finanční transakce  K: mezičasový obchod → mezičasová hranice výrobních možností 3 způsoby investování:  půjčky zahr. firmám  nákup zahr.akcií  pobočky v zahraničí

Vnější hospodářská politika17 FDI a nadnárodní firmy FDI = forma mezinár. toku K FDI = kapitálové toky, kterými firma či země vytváří nebo rozšiřuje pobočky v jiné zemi transfer K, získání kontroly vytváření nadnárodních firem V USA: firma nadnárodní, když >10% akcií drží zahr. firmy

Vnější hospodářská politika18 FDI ve STŘ.E.

Vnější hospodářská politika19 Vývoj FDI ve STŘ.E.

Vnější hospodářská politika20 Vývoj FDI v ČR ( )

Vnější hospodářská politika21 Příliv FDI do ČR (2005)

Vnější hospodářská politika22 Teorie nadnárodních firem 2 otázky: 1. umístění = proč se vyrábí zboží ve 2 a více zemích 2. internalizace = proč je vyráběna produkce 1 firmou v růz.lokalitách vertikální integrace

Vnější hospodářská politika23 Praxe nadnárodních firem důležitá role ve světovém obchodě a investicích jediná velká země, kde malá zahr.účast: JAP (kultur. a byrokrat. překážky) ALE: distribuce příjmů většinou uvnitř země, ne mezi zeměmi

Vnější hospodářská politika24 Směrnice pro nadnárodní společnosti (OECD) Dobrovolné zásady: 1. Přispívat ek.a sociál. Rozvoji 2. Lidská práva 3. Spolupráce s místní ek. a polit. sférou 4. Podpora rozvoje lids. kapitálu 5. Neusilovat o výjimky 6. + zveřejňování výsledků, ŽP, úplatkářství, zájmy spotřebitelů...