Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÝ STŘEDOVĚK.
Advertisements

Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
Struktura středověké společnosti
FRANSKÁ ŘÍŠE.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Příjmení a jméno: Stříbná Magda, Mgr.
Zánik říše západořímské
Kateřina Kuncová. * Vznik stavů * Jaké stavy vznikly * Zemské sněmy * Zápas měst se šlechtou Zasedání zemského sněmu.
RANÝ STŘEDOVĚK.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ERBY Heraldika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Saladin – křížové výpravy
Habsburská monarchie za Metternicha
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
VY_32_INOVACE_1D.9.08 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Heraldika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
První přemyslovští králové
Kočovní Maďaři a vznik uherského státu
Dějepis Mgr. Milan Šimek
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
KNÍŽECÍ DRUŽINA A ŠLECHTA
Charakteristika starověku
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_1D.7.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Feudální systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Francká říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Středověk Periodizace a charakteristika
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Středověk Stěhování národů Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0102.
Slované na českém území a Sámova říše
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ České knížectví v století Název sady: Raný.
Opakujeme dějepis na II. stupni. Druhá světová válka - Testík Název : Opakujeme dějepis na II. stupni Šablona: III/2 Číslo: 47 Autor: Mgr. Soňa Blažková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa RUDOLF II. - CÍSAŘ A KRÁL Rudolf II. Rudolf II. byl veliký milovník umění. Známá.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Masarykova základní škola Debř, Mladá Boleslav, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04_Člověk a společnost_7. ročník_Francie.
OPAKOVÁNÍ DĚJEPIS 7. ROČNÍK.   JAK SE DĚLILA SPOLEČNOST? DĚLILA SE NA 3 VRSTVY: PANOVNÍK, DUCHOVENSTVO, PRACUJÍCÍ LIDÉ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
RANÝ STŘEDOVĚK. Úvod do středověku rozpad ŘŘ – neexistovala žádná ochrana hranic úpadek obchodu a řemesel, vzdělanosti a umění vznik nových států.
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Francká říše Petr Procházka
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.1 Vznik Franské říše
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Úvod do středověku.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Historické počátky středověké Evropy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_02
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ DĚJEPIS
Transkript prezentace:

Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105

Vojenská družina krále V období raných středověkých států byla královská moc založena spíše na velikosti vojenské družiny než na charismatu panovníka. Jedním ze způsobů, jak si mohl udržet věrnost svých bojovníků, bylo propůjčení půdy, úřadu nebo peněz, tzv. léna. Vznikl tak vzájemný vztah mezi pánem a leníkem, resp. vazalem, který nazýváme lenní systém. Název feudální systém je odvozen od latinského výrazu pro léno – feudum.

Lenní systém Lenní systém má hierarchický charakter. Je to systém vzájemných vztahů, které začínají od toho nejmenšího vlastníka půdy – prostého rytíře, až po vrchního vlastníka půdy – panovníka. Systém vznikl tak, že panovník část půdy (popř. se mohl propůjčit úřad nebo dát peníze) propůjčil členům své družiny, kteří o ni měli pečovat. Vzhledem ke svým povinnostem u dvora však neměli mnoho času, a proto část své půdy propůjčili svým poddaným. Lenní systém přejala většina západní a střední Evropy, ve větších částech tam, kde byl vliv germánských národů.

Lenní vztahy Lenní pán (senior) chránil své poddané a propůjčoval svým věrným služebníkům půdu (leníkům), úřad nebo peníze. Z toho však plynuly povinnosti pro vazaly: Bránit jim svěřenou část půdy před nepřítelem Sestavit vojenský oddíl v závislosti na velikosti svěřeného území Někdy bylo propůjčení léna spojeno se specifickými požadavky pro dané území

Vznik šlechty V počátcích lenního systému, kdy se půda pouze propůjčovala, byla společnost rozdělena na tři hlavní části – bojovníky (králova družina), duchovenstvo a dělný lid (řemeslníci, zemědělci). Časem se území začalo propůjčovat dědičně v rodové linii. Tím se změnil vztah mezi pánem a vazalem, protože leník nebyl přímo ohrožen odebráním půdy. Na základě vlastnictví půdy se začíná tvořit šlechta, kterou podle bohatství můžeme dělit na vyšší a nižší. Později šlechta získává větší práva, upadá rytířský stav a města posilují své postavení. Vzniká tak stavovská společnost.

Rozdělení členům družiny Hlavním vlastníkem půdy ve státě byl panovník, který propůjčoval část území členům své vojenské družiny. Území se tak dostávalo pod vliv panovníkových poddaných, kteří se o území pečovali. Část zisku z propůjčeného území směřovala zpět k panovníkovi.

Další dělení Členové družiny měli své povinnosti ve vojsku a u panovnického dvora, popř. v jiných úřadech, které jim byly svěřeny. Proto se nemohli sami dostatečně věnovat jim propůjčenému území. Přerozdělili tedy část půdy mezi své poddané, na které přenesli také povinnost péče o svěřenou půdu.

Stát Dle uvedeného principu se mohla půda dělit na stále menší části. Díky principu lenního systému vznikla soustava vzájemných vztahů. Na nejvyšším stupni stál panovník, každý další člen této soustavy byl podřízen svému pánovi.

Otázka závěrem 1) Popiš lenní systém. 2) Jmenuj výhody a nevýhody lenního systému. 3) Vysvětli, jakým způsobem vznikla šlechta.

Literatura ČORNEJ, Petr; ČORNEJOVÁ, Ivana; PARKAN, František. Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy: Středověk a raný novověk. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 160 s. ISBN 80-7235-152-4. MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny středověku a počátku novověku. Vydání první. Liberec: Dialog, 2002, 179 s. ISBN 80-86218-82-1.

Obrázky Při tvorbě schémat byl použit program Malování, který je součástí operačního systému Windows.