Přednáška ESF MU 11. října 2012 Název přednášky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
a jeho využití u klientů po CMP
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Taktická příprava Michal Lehnert.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Strategický leadership
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
OSOBNOST.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Definice managementu.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
OM 1. přístup k OM Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP Úkoly a otázky pro samostudium.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Osobní management – Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP Osnova 1.Model systému managementu 2.Dva přístupy k osobnímu managementu 3.Přístup v pojetí.
Manager nebo leader? Management je pozice
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Systém managementu Osobní management
Osobní management – úvodní přednáška
Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Hodnoty
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Proč potřebujeme systém managementu ? Cesta k dosažení harmonického a úspěšného života. Modul 1 Ing. Miroslav Weber.
Systém managementu Název přednášky Osnova přednášky
Osobní management Cvičení a otázky.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Osobní management – modul č.4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Úvod do psychologie
Přednáška ESF MU 29. září 2011 Název přednášky
3. konzultace Systém managementu Osnova
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Přednáška ESF MU 11. října 2012 Název přednášky Systém managementu s důrazem na osobní management, individuální management a individuální vůdcovství Osnova přednášky Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu Charakteristika systému managementu (SM) jako nezbytného „nástroje“ pro jednotlivce Žádoucí posun paradigmatu v managementu Základy osobního managementu (OM) Pojetí obsahu individuálního managementu Základy žádoucího individuálního vůdcovství

1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (1) Překonat krizi myšlení Překonat krizi důvěry Překonat krizi hodnot Podstatně zvýšit výkonnost ZP Podpořit posun paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení

Společnost Vyšší systémy Politika Právo Management Ekonomika Kultura 1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (2) Vyšší systémy Politika Právo Management Ekonomika Společnost Kultura Náboženství Školství Historie Etika - morálka

2. Charakteristika systému managementu (SM) jako nezbytného „nástroje“ pro jednotlivce Organizační M&V Skupinový M&V Individuální M&V

3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (1) Nejmodernější vědecký přístup - vědecký aparát založený na tzv. paradigmatu a jeho posunu Autor: Thomas Khun Paradigma - nosná myšlenka vědecké discipliny, určité schéma myšlení a konání, logika uvažování. Je dobově podmíněné, platné jenom určitou dobu. Je založeno na soustavě axiomů, resp. principů a premis. Posun paradigmatu - změna platnosti starých axiomů, resp. principů a premis a vytvoření axiomů, resp. principů a premis nových Principy - tvrzení v rámci společenských věd Premisy (předpoklady) - týkají se vnímání reality, určují, na co se vědní obor soustředí, determinují co jsou v oboru fakta a dokonce, co je jeho předmětem a co se naopak nepovažuje za důležité!

Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (2) Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu Změny premis managementu Od operačnímu k procesnímu managementu Od managementu lidského potenciálu k principiálnímu vedení sebe sama

Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (1) 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (3) Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (1) Pro staré paradigma příslovečné: mnoho frází a krásných slov, málo skutečných činů - v důsledku nedůvěra, přemíra cynismu Model principiálního vedení navazuje na management lidského potenciálu a navíc nám pomáhá najít smysl a naplnění naší existence - na základě pochopení faktu, že v konečném důsledku bude rozhodující působení přírodních zákonů, potažmo mentálních principů Rostoucí význam „sociální zralosti“ !!

Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (2) 3. Žádoucí posun paradigmatu v managementu (4) Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (2) Sociální zralost jedince - vědomé či nevědomé zachovávání základních principů chování a jednání (jež vychází z integrity vnímání, poznávání a hodnocení), díky nimž se uchovává celistvost jeho osobnosti Tyto principy jsou založené na rozlišování mezi dobrem a zlem, správným a nesprávným, přičemž se jedinec neorientuje jen na samotný cíl, který by měl být dosažen v souladu s tímto myšlením, ale rovněž na použité prostředky a nástroje k dosažení tohoto cíle

1. Profesně-výkonové pojetí 4. Základy osobního managementu (OM) (1) 1. Profesně-výkonové pojetí Specifické zaměření Základní úkol teorie a praxe na počátku 21. století Faktory výkonnosti znalostních pracovníků (ZP) Obsah OM 2. OM v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálního vedení Univerzální zaměření Člověk je součást vyšších systémů Požadavek respektování přírodních zákonů a mentálních principů „Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ „Kontinuum zralosti“, „soukromé“ a „veřejné“ vítězství Důraz na osvojení sedmi návyků

Profesně výkonové pojetí OM 4. Základy osobního managementu (OM) (2) Profesně výkonové pojetí OM Jednoznačnost vnímání působnosti ZP Schopnost ZP řídit sebe sama (OM) Ochota ZP inovovat svou působnost Ochota ZP vzdělávat sebe i své spolupracovníky Přijetí faktu, že výkonnost ZP není primárně spojena s kvantitou vykonané práce, ale s její kvalitou

Naučení se sebe sama rozvíjet 4. Základy osobního managementu (OM) (3) Proces sebepoznávání!! Identifikování a nalezení pracovní pozice se šancí dosahovat největších přínosů Naučení se sebe sama rozvíjet Naučení se, jak a kdy měnit svou působnost Příprava na to zůstat biologicky mladý a duševně aktivní po celou dobu profesní kariéry

Odpověď není jednoduchá - proč?! Důsledky neznalosti odpovědi: 4. Základy osobního managementu (OM) (4) Otázka : „Kdo jsem?“ Odpověď není jednoduchá - proč?! Důsledky neznalosti odpovědi: Chybně směrované studium ZP vykonávají pro ně a zaměstnavatele nevhodné pracovní funkce Základem pro poznání “kdo jsem?”: přijetí faktu, že mnohé z toho “kdo jsme” je determinováno geneticky a výchovou zejména v raném věku Profesionální přístup: AOP versus APP

Metoda profilových analýz (1) 14/04/2017 4. Základy osobního managementu (OM) (5) Metoda profilových analýz (1) Zkoumané klíčové faktory: Dominance Vliv na lidi Potřeba stability Ochota se přizpůsobit Komparace osobního a pracovního profilu Vyšší kompatibilita obou profilů – předpoklad pro úspěšný výkon funkce

Metoda profilových analýz (2) 14/04/2017 4. Základy osobního managementu (OM) (6) Metoda profilových analýz (2) Osobní profil kandidáta B.H. Motivy: Volnost v projevu Kontakt s lidmi Oproštění od kontroly a detailů Hmatatelná odměna

Metoda profilových analýz (3) 14/04/2017 4. Základy osobního managementu (OM) (7) Metoda profilových analýz (3) Osobní profil kandidáta J.S. Motivy: Využití odborných znalostí Práce v soukromí Precizní určení práce

Metoda profilových analýz (4) - Porovnání AOP s APP 14/04/2017 4. Základy osobního managementu (OM) (8) Metoda profilových analýz (4) - Porovnání AOP s APP Profil B.H. Profil soudce Profil J.S. Profil notář Profil J.S. Profil B.H. Profil soudce Profil notáře

Otázka: V čem jsou mé přednosti? 4. Základy osobního managementu (OM) (9) Otázka: V čem jsou mé přednosti? Existující mýty: Lidé znají své přednosti a slabiny Výkonnost lze zvýšit jedině odstraněním slabin Metoda analýzy zpětné vazby: Prozradí, v čem spočívají naše přednosti, Ukáže činnosti, které nás připravují o plné využití našich schopností Ukáže, kde žádné přednosti nemáme Závěry, jimiž bychom se měli řídit: Soustředit se na své přednosti a nalézt si odpovídající povolání Pracovat výhradně na zdokonalování svých předností Identifikovat oblasti “intelektuální arogance”

Otázka: Jakým způsobem pracuji? 4. Základy osobního managementu (OM) (10) Otázka: Jakým způsobem pracuji? Nejasnosti kolem způsobu práce Vhodný způsob práce je individuální - závisí na osobnosti a lze ho modifikovat nikoliv změnit! ZP dosahují dobrých výsledků, když pracují v souladu s jejich osobnostním vybavením! K zjištění “jak pracuji” – hledat odpovědi na otázky: Jsem čtenář nebo posluchač? Jakým způsobem se učím? Jaké hodnoty vyznávám?

Většina lidí neví kam patří cca do svých cca 25 let! 4. Základy osobního managementu (OM) (11) Otázka: Kam patřím? Podle P. Druckera: Většina lidí neví kam patří cca do svých cca 25 let! Později by měli být ZP schopni dospět k poznání kam patří, resp. naopak nepatří - jak svou pracovní kariéru směrovat, čemu se v ní vyhnout Finální rozhodnutí nepřijímat na samém začátku profesní kariéry Úspěšné kariéry nejsou plánované - ideální být připraven na příležitosti Závěr: Vědět kam patřím, pomáhá průměrně způsobilým lidem (je jich většina v souladu s normálním rozdělením) dosahovat vynikající výkonnost!!!

Otázka: Co je, resp. může být mým přínosem? 4. Základy osobního managementu (OM) (12) Otázka: Co je, resp. může být mým přínosem? Odpověď na tuto otázku vede od vědomosti k aktivnímu jednání Správná otázka: "čím bych měl přispívat?“ V návaznosti odpovědět na dílčí otázky: Odpovídá to mým přednostem? Shoduje se to s tím, co chci sám dělat? Nacházím v tom motivaci? Kde a jak dosáhnu nějakých významných výsledků? Potřeba rovnováhy reakcí na 3 prvky: Co vyžaduje daná situace? Jak mohu k tomu, co je potřebné udělat max. přispět? Jak postupovat, abych něco skutečně změnil?

Otázka: Jsem schopen brát na sebe vztahovou odpovědnost? 4. Základy osobního managementu (OM) (13) Otázka: Jsem schopen brát na sebe vztahovou odpovědnost? Většina lidí spolupracuje s jinými lidmi - nutnost ZP vzít na sebe vztahovou odpovědnost! Přijmout vztahovou odpovědnost znamená: Porozumět lidem, naučit se využívat jejich předností, jejich pracovní metody a jejich hodnotovou orientaci! Identifikovat “kdo co potřebuje vědět?”, “kdo je na mně závislý?”, “na kom jsem závislý?”! Převzít odpovědnost za komunikaci - komunikovat se spolupracovníky vhodným způsobem, tj. s ohledem na jejich osobnost a způsobilost!

OM v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálního vedení 4. Základy osobního managementu (OM) (14) OM v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálního vedení Mentální principy Princip integrity Princip čestnosti Princip tolerance Princip trpělivosti Princip poctivosti Princip odvahy a statečnosti Princip zevnitř ven

„Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ 4. Základy osobního managementu (OM) (15) „Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ „Etika osobnosti“ - dosažení životních úspěchů pomocí vnějšího dojmu, postojů a chování člověka s využitím obratnosti a dovednosti aplikace vhodných technik „Etika charakteru“ - dosažení životních úspěchů pomocí dobrého charakteru - vychází z existence a nadčasového působení přírodních zákonů a potažmo mentálních principů Charakter - morálně psychologická kvalita člověka (způsob myšlení, verbální i neverbální komunikace, emoce a činy) a míry souladu (integrity)

4. Základy osobního managementu (OM) (16)

Začínejte s myšlenkou na budoucnost 4. Základy osobního managementu (OM) (17) Kontinuum zralosti Buďte proaktivní Začínejte s myšlenkou na budoucnost Tomu nejdůležitějšímu dávejte prioritu Myslete způsobem „Výhra-Výhra“ Nejdříve se snažte pochopit a potom být pochopeni Vytvářejte synergii Obnovujte svůj potenciál

Prvky osobní důvěryhodnosti 4. Základy osobního managementu (OM) (19) Prvky osobní důvěryhodnosti Integrita (soulad, pokora-skromnost,odvaha) Úmysly Způsobilost Výsledky

Naprav nevhodné chování Dej najevo loajalitu Měj výsledky 4. Základy osobního managementu (OM) (20) Žádoucí způsoby osobního chování vedoucí k vytváření osobní důvěryhodnosti Mluv zpříma Projevuj respekt Jednej transparentně Naprav nevhodné chování Dej najevo loajalitu Měj výsledky Zdokonaluj se Postav se realitě čelem Vyjasni svá očekávaní Jednej odpovědně Dodržuj závazky Poskytuj důvěru

2/ Manažerské komponenty a jejich vazby 5. Pojetí obsahu individuálního managementu 1/ Manažerské funkce: sekvenční: plánování, organizování, přikazování, koordinování, kontrolování- průběžné: příprava rozhodnutí, rozhodnutí, realizace rozhodnutí 2/ Manažerské komponenty a jejich vazby

OKOLNÍ PROSTŘEDÍ ROZHODOVÁNÍ ORGANIZOVÁNÍ INDIVIDUÁLNÍ KULTURA INFORMACE A KOMUNIKACE PLÁNOVÁNÍ MANAŽERSKÉ PROCESY KONTROLOVÁNÍ LIDSKÝ POTENCIÁL

6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (1) Tradiční pojetí Moderní pojetí Rozpor myšlení, slov a činů Integrita myšlení, slov a činů Vedení sebe s obavou před manipulací okolím Vedení sebe prostřednictvím zdravé sebedůvěry Priorita sobectví Priorita principu výhra-výhra nebo žádná dohoda Nejvyšší hodnoty: moc, majetek, peníze Nejvyšší hodnoty: spravedlnost, statečnost, střídmost, rozvaha a moudrost Vytyčování cílů v rozporu se SMART Vytyčování cílů v souladu se SMART Základní motivy – mít výhody oproti druhým Základní motivy – respekt k přírodním zákonům a mentálním principům Potlačování emocí Důraz na emoční inteligenci a sociální zralost

Klíčové požadavky na moderní individuální vůdcovství 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (2) Klíčové požadavky na moderní individuální vůdcovství Respekt k přírodním zákonům a dodržování mentálních principů Znalost principů strategického myšlení Znalost využití rozvojových tendencí (megatrendů) a jejich respektování v konkrétních podmínkách Způsobilost využívat „zdravý rozum“ Energetizace vlastního potenciálu

Charakteristické rysy moderního individuálního vůdce 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (3) Charakteristické rysy moderního individuálního vůdce Vyšší způsobilost OM Schopnost ovládat své ego Schopnost vážit si a ocenit jinakost ve svém okolí Způsobilost stanovovat vize, strategické cíle a strategie Způsobilost energetizace sebe

Ilustrace postupu „cesty“ k modernímu individuálnímu vůdcovství 6. Základy žádoucího individuálního vůdcovství (4) Ilustrace postupu „cesty“ k modernímu individuálnímu vůdcovství (modifikové pojetí P. U. Bendera) Poznej sám sebe – urči své hodnoty, motivy a osobnostní typ Formuluj vizi a buď zaujatý – dívej se do budoucnosti, najdi, co máš rád a měj rád, co děláš Riskuj – buď neustále odvážný Komunikuj – tj. přenášej svou vizi do okolí s důvěrou Kontroluj pokrok a výsledky – zjišťuj, kde jsi a stále usiluj o to, dostat se tam, kam se dostat chceš