Francká říše Označení materiálu: VY_32_INOVACE_04_francka_rise.ppt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Advertisements

Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
FRANCKÁ ŘÍŠE Z materiálu sestavil a přeložil: Mgr. Vít Zahradníček.
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Franská říše a Karel Veliký
FRANSKÁ ŘÍŠE.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Raný středověk 5. – 11. století
Vídeňský kongres Označení materiálu:
Franská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Franská říše 7. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Lucemburkové na českém trůnu
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
Název dokumentu: Francká říše Autor: PhDr. Jana Burianová
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Franská říše Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Karel Veliký ( ) III-02.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kočovní Maďaři a vznik uherského státu
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Francká říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vznik Svaté říše římské
Franská říše.
Společnost na počátku 19. století
Francká říše.
Doba husitská – Jan Hus Označení materiálu:
Franská říše
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Václav IV. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_05_vaclavIV.ppt
Franská říše 7. ročník.
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Cesta k první světové válce
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, Bachův absolutismus
Československé legie, vznik Československa
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
První čeští králové Označení materiálu: VY_32_INOVACE_14_prvni_cesti_kralove.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Československé legie, vznik Československa
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Francká říše Petr Procházka
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.01_franska_rise,_francie Datum: Ročník: sedmý.
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_10
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.1 Vznik Franské říše
Francká říše Merovejské období
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Francká říše Označení materiálu: VY_32_INOVACE_04_francka_rise.ppt
Historické počátky středověké Evropy
"první významný stát ve středověku"
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Francká říše.
Franská říše opakování.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Společnost na počátku 19. století
Vídeňský kongres Označení materiálu:
Transkript prezentace:

Francká říše Označení materiálu: VY_32_INOVACE_04_francka_rise.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis, středověk, dějiny významných států a národů v Evropě, francká říše ZŠ Wagnerovo náměstí, Beroun Předmět, ročník: Dějepis, 7. ročník Autor: Ivana Flíčková Datum: 22.8. 2011 Anotace: (popis způsobu použití výukového materiálu): Důsledek rozpadu západořímské říše – stěhování národů, vznik nových států, vznik francké říše. Text je animovaný – žáci vyhledávají chybějící údaje (po červených otaznících) v učebnici, animace slouží ke kontrole správnosti vyhledaných údajů. Tučný text slouží jako výchozí text pro tvorbu poznámek, ostatní text vysvětluje souvislosti nebo upozorňuje na zajímavé podrobnosti. Obrázky, které podporují lepší názornost, jsou opatřeny odkazem na zdrojovou stránku pro žáky s hlubším zájmem pro učivo. Prezentace jsou žákům k dispozici na www.jaknadejepis7.webnode.cz

Dějiny významných států a národů v Evropě Francká říše uč. str. 28 - 31

476 rozpad západořímské říše: stěhování národů- nápor Hunů a Germánů (Vizigóti, Ostrogóti, Vandalové) – vznik království, která neměla dlouhého trvání

v 5. století (481) Chlodvík z rodu Merovejců (Chlodovech, Clovis) odstranil ostatní náčelníky a stal se králem všech Franků, vládl 30 let přijal křest – 498/99 (křesťanské obyvatelstvo se nebouřilo) položil základy franské říše, která trvala do r. 843 rozhodující moc získali majordomové = ? správci (úředníci), kteří bez ohledu na krále vládli samostatně 732 franský majordomus Karel Martell v bitvě ? u Poitiers zvítězil nad Araby ( ti pronikli přes Pyreneje do dnešní jižní Francie)

armáda byla reorganizována Karel Martell zřídil nový typ armády – přidělil bojovníkům půdu i s nevolníky, tím si je zavázal k povinnosti sloužit ve vojsku držitelé půdy již na ní nepracovali, nechali se živit nevolníky z prostředků získaných ze statků museli vyzbrojit sebe a svého koně – stali se profesionálními vojáky – jízdou, předchůdcem středověkého rytířstva

náhrobek Karla Martella v katedrále st. Denis http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Martel

syn Karla Martella – Pipin Krátký ( 751 – 768) se chtěl stát skutečným králem (ne jenom majordomem) poselstvo k papeži s otázkou: Je dobře, když franští králové nemají žádnou moc? odpověď zněla, že je lepší jmenovat králem toho, který má skutečnou moc králové z rodu Meroveovců ji neměli, tak byl Pipin Krátký v roce 751 s vědomím papeže zvolen králem a pomazán z rukou arcibiskupa Bonifáce = počátek dynastie Karlovců

Karel Veliký – první středověký císař v západní Evropě vydával svoje příkazy písemně (sám se naučil číst a psát až jako dospělý) – úředníci museli umět číst a psát umění číst a psát se šířilo pouze v malém okruhu lidí z císařova okolí – Karel ( který se sám naučil číst a psát až jako dospělý) vydával svá nařízení písemně nové písmo – karolínská minuskule – bylo jednodušší, později se z ní vyvinula malá písmena – latinka, velká písmena – majuskule – se převzala z antických nápisů

Kartografie Praha: Středověk, dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 19

podpis Karla Velikého http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Karldergrossesignatur.jpg

v palácové dílně v Cáchách vznikaly nádherně zdobené (miniaturami) nákladné knihy – hlavně bible a evangeliáře ( výňatky z evangelií) evangelia jsou vyprávění o životě, smrti a zmrtvýchvstání Ježíše Krista skvostné knihy zdobené malbami – miniaturami nejstarší rukopis z palácové dílny – zlaté a stříbrné písmo na purpurovém pergamenu

http://airborn.webz.cz/anglia.html

Jezdecká socha Karla Velikého Muzeum Louvre https://pf.ujep.cz/~velimskyt/Dejiny_umeni/Dejum06A/DEJUM06A.htm

Karolinská renesance = rozkvět vzdělanosti ,kultury a stavitelství za vlády Karla Velikého nešlo však o obrodu antické vzdělanosti, vše bylo podřízeno křesťanské církvi základy dalšímu vývoji kultury a umění, ze kterých se vytvořil románský sloh

r. 800 udělil papež Karlu Velikému titul císaře – tím byla obnovena západořímská říše papež korunoval císaře – dal najevo, že stojí výše než panovník nesouhlas Byzance s korunovací na císaře nový význam říši dala církev – říše měla zahrnout všechna křesťanská území rozsáhlá říše se obtížně řídila: rozdělena na hrabství – hrabata na okraji byly marky – markrabí – obsazovány vojáky, chránily území říše před útoky zvenčí

král objížděl celé území a prováděl kontrolu nad územím, cestoval se svým dvorem neměl hlavní město, pobýval v královských dvorcích s paláci = falc, ke kterým patřily statky nejčastěji pobýval v Cáchách ( Aachen)

Trůn Karla Velikého Oktogon Cáchy http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:K%C3%B6nigsthron_Aachener_Dom.jpg

https://pf.ujep.cz/~velimskyt/Dejiny_umeni/Dejum06A/DEJUM06A.htm

https://pf.ujep.cz/~velimskyt/Dejiny_umeni/Dejum06A/DEJUM06A.htm

https://pf.ujep.cz/~velimskyt/Dejiny_umeni/Dejum06A/DEJUM06A.htm

https://pf.ujep.cz/~velimskyt/Dejiny_umeni/Dejum06A/DEJUM06A.htm

http://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/20698

Rozpad francké říše: Karlův syn Ludvík Zbožný 814 – 840 nebyl energickým vládcem jako jeho otec rozdělil říši mezi svoje syny boj o moc mezi vnuky Karla Velikého rozdělení na východofranckou (Svatá říše římská Ludvík zvaný Němec ) a západofranckou říši (Francie nejmladší Karel zvaný Holý) – 843 smlouva ve Verdunu nejstarší Lothar dostal nesouvislý střední pás a titul císaře Opakování str. 31

Dějepis 7 pro základní školy, středověk a raný novověk, SPN, str. 30

Dějepis 7 pro základní školy, středověk a raný novověk, SPN, str. 30

Seřaď chronologicky: verdunská smlouva Pipin Krátký králem zastavení Arabů Karlem Martelem korunovace Karla Velikého

zdroje: text: Dějepis 7 pro základní školy, středověk a raný novověk, SPN, Praha 2009, str. 28 – 31 mapy: Kartografie Praha: Středověk, dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 19 Dějepis 7 pro základní školy, středověk a raný novověk, SPN, str. 30   Dějepis 7 pro základní školy, středověk a raný novověk, SPN, str. 30 obrázky: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Karldergrossesignatur.jpg http://airborn.webz.cz/anglia.html https://pf.ujep.cz/~velimskyt/Dejiny_umeni/Dejum06A/DEJUM06A.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:K%C3%B6nigsthron_Aachener_Dom.jpg http://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/20698