Podpora rozvoje zdravých životních návyků PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Vzdělávání a jeho kategorie
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Minimální preventivní program školy
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Tématické okruhy pro předkladatele projektů podpory zdraví Státní zdravotní ústav 2014.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
Pedagogická diagnostika
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Odloučené pracoviště NAD PLOVÁRNOU Statutární zástupce školy Mgr. Božena Suchánková Vedoucí učitelka Věra Kopečná.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Seminář Reg. č: CZ.1.07/1.3.49/
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
5. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Vytváření podmínek pro vzdělávání se také nazývá jako NEFORMÁLNÍ kurikulum. Podporují rozvoj osobnosti dítěte (kompetencí) v rámci.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Teorie vzdělávání dospělých
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Podpora rozvoje zdravých životních návyků PhDr. Zora Syslová, Ph.D. Praha, 23.4.2012 Nakladatelství FORUM s.r.o., divize školení a vzdělávání, Na Březince 14, Praha 5, tel: +420 251 550 576, fax: +420 251 512 422, office@forum-media.cz, www.forum-media.cz

Cíl dnešního semináře Odpovědět si na otázku: Proč se zabývat již v mateřské škole otázkou rozvoje zdravých životních návyků? Seznámit se s podporou zdraví v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolním vzdělávání. Seznámit se s Projektem podpory zdraví v MŠ.

Obsah semináře Vládní program a požadavky na vzdělávání dětí předškolního věku. Obsah RVP PV z hlediska požadavků podpory zdraví. Historie Programu podpory zdraví v MŠ. Hlavní principy a podmínky vzdělávání podle Kurikula podpory zdraví v MŠ. Obsah vzdělávání Programu PZMŠ. Evaluační nástroje Programu PZMŠ. 3 3

Zdraví každého jednotlivce je výslednicí vzájemného ovlivňování všech stránek jeho osobnosti a interakce s okolním světem. Zdraví tudíž nelze brát pouze jako nepřítomnost nemoci. Chránit a posilovat zdraví znamená pozitivně působit na všechny složky osobnosti – tělesnou, psychickou, sociální i emocionální.

Důležitou roli pak hraje životní styl, ve kterém jednotlivec vyrůstá a který jej tudíž také formuje a ovlivňuje. Životní styl je proto nutné vytvářet již v předškolním a školním věku dítěte, kdy se návyky a postoje upevňují nejtrvaleji.

1. Vládní program a požadavky na vzdělávání dětí předškolního věku Vládní program Zdraví 21 cíl č. 13 „Zdravé životní podmínky“ je, aby „nejméně 50% dětí dostalo příležitost vzdělávat se v mateřské škole podporující zdraví a 95% dětí ve škole podporující zdraví“. vzhledem k tomu, že většina populace projde školou, je nutné, aby se ta stala jedním z nejdůležitějších aktérů (po rodičích), kteří realizují programy zaměřené na posilování rozvoje zdravých etických zásad a postojů, rozvoj zdravého životního stylu, získávání základních životních dovedností a společenské zodpovědnosti. Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR – Zdraví pro všechny v 21. století (Projednán vládou České republiky dne 30. října 2002 – usnesení vlády č. 1046). Dostupné na WWW <http://www.msmt.cz/vzdelavani/vychova-ke-zdravi>

Požadavky na naplnění: začlenit státní správu a samosprávu na úrovni krajů do koordinace ve prospěch rozšiřování sítě škol podporujících zdraví implementovat požadavky na podporu zdraví do Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání

2. Obsah RVP PV z hlediska požadavků podpory zdraví PODMÍNKY věcné: Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů (týkajících se např. čistoty, teploty, vlhkosti vzduchu, osvětlení, hlučnosti, světla a stínu, alergizujících či jedovatých látek a rostlin apod.) Dětský nábytek, tělocvičné nářadí, zdravotně hygienické zařízení (umývárny, toalety) i vybavení pro odpočinek dětí (lůžka) jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, odpovídají počtu dětí, jsou zdravotně nezávadné a bezpečné a jsou estetického vzhledu.

Životospráva: Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava (dle předpisu). Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržována zdravá technologie přípravy pokrmů a nápojů, děti mají stále k dispozici ve třídě dostatek tekutin a mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly. Je nepřípustné násilně nutit děti do jídla. Pedagogové se sami chovají podle zásad zdravého životního stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor.

Psychosociální podmínky: Děti i dospělí se cítí v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně, jistě a bezpečně. Jakékoliv projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí jsou nepřípustné. Pedagog se programově věnuje neformálním vztahům dětí ve třídě a nenásilně je ovlivňuje prosociálním směrem (prevence šikany a jiných sociálně patologických jevů u dětí).

Organizace: Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí, na jejich aktuální či aktuálně změněné potřeby. Do denního programu jsou pravidelně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity. Děti nacházejí potřebné zázemí, klid, bezpečí i soukromí.

Obsah vzdělávání RVP PV KOMPETENCE: dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)

uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout odhaduje rizika svých nápadů, jde kurážně za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit

SHRNUTÍ RVP PV ve své podstatě naplňuje požadavky strategií vytvářením systémové změny v práci mateřské školy. Není však tak úzce svázán se systematickým rozvojem zdravých životních návyků. Těch se týkají jen „jednotlivosti“.

3. Historie Programu podpory zdraví v MŠ 1986 vytvořen a zahájen ve Skotsku 1989 převzat WHO (Světová zdravotnická organizace) pro evropské země 1992 přijat a zahájen v České republice 1995 vznik modelového českého programu „Zdravá mateřská škola“ 2000 inovace celého modelového programu na „Kurikulum mateřských škol podporujících zdraví“ 2001 podíl programu na obsahu Rámcového programu pro předškolní vzdělávání – povinného dokumentu pro práci všech mateřských škol

4. Hlavní principy a podmínky vzdělávání podle Kurikula podpory zdraví v MŠ Holistický přístup: vychází z celistvé struktury lidské bytosti (organismu, psychiky, osobnosti) a jejího prostředí (blízkého i vzdáleného, společenského i přírodního). Interakční přístup: vychází z dynamiky a interakce mezi jednotlivcem a prostředím. Podle složitosti interakce jsou oblasti rozděleny na pět úrovní: biologickou psychologickou interpersonální sociálně – kulturní environmentální

Integrující principy programu podpory zdraví Respekt k přirozeným potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa. Rozvíjení komunikace a spolupráce

5. Obsah vzdělávání Programu PZMŠ Kompetence rozvíjené v mateřské škole podporující zdraví (50), vycházejí ze 7 kompetencí člověka podporujícího zdraví: rozumí holistickému pojetí zdraví, pojmům podpory zdraví a prevence nemocí, dovede posoudit, jaký vliv mají situace nabídky, média a další jevy uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou dovede řešit problémy a řeší je má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a za způsob svého života posiluje duševní odolnost ovládá dovednosti komunikace a spolupráce podílí se aktivně na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech

Ukázka plánování: Tabulky formálního kurikula:

6. Evaluační nástroje Programu PZMŠ. Podmínky – INDI MŠ Procesy (práce učitelky) – nástroj ještě není hotový Výsledky – Suky – RoK v MŠ

PZMŠ rozlišuje vnitřní a vnější evaluaci PZMŠ rozlišuje vnitřní a vnější evaluaci. Výsledek obou je pak evaluace jako komplexní hodnocen činnosti celé mateřské školy. VNITŘNÍ – autoevaluace školy VNĚJŠÍ – tzv. EVA (hodnotitel zvenčí)

Závěrečné shrnutí Program PZMŠ předběhl svou nadčasovostí reformu školství v České republice. Rozvojem kompetencí a evaluací se zabýval mnohem dříve, než se objevilo v zákonných dokumentech. Svým pojetím pak patří k jedinečným uceleným dokumentům zabývajícím se cíleně komplexním rozvojem zdravých životních návyků již v počátečním období vzdělávání, kdy se zakládají celoživotní dovednosti a postoje.

Děkuji za pozornost! © 2012 Zora Syslová Tento seminář pořádá Nakladatelství FORUM s.r.o., divize školení a vzdělávání Na Březince 14, Praha 5 tel: +420 251 550 576 fax: +420 251 512 422 office@forum-media.cz www.forum-media.cz www.forum-media.sk