Výuka databází v tabulkovém procesoru Martin Kubát
Cíle výuky 1.Ovládat tabulkový procesor a pochopit jeho činnost jako pomocníka při výpočtech a zpracování většího množství dat. 2.Chápat pojmy - adresy, vzorce, funkce, formáty, tabulka, filtr, řazení. 3.Dokázat přizpůsobit data daného problému pro počítač, zpracovat je a výsledek umět interpretovat. 4.Tvorba a procvičování běžných problémů.
Co je nutné dodržet? Výuka databází jako takových je na základní škole nemyslitelná [3]. „Databáze“ tvořené v tabulkovém procesoru je tedy vhodná náhrada a snadno stravitelný úvod do hromadného zpracování dat. Děti nelze učit databáze při prvních setkáních s tabulkovým procesorem. Je to jen jakési rozšiřující učivo na základní škole. Je nutné učit databáze s ohledem na věk a schopnosti žáků. Žáci by měli chápat jakým způsobem jim mohou databáze pomoci. K tomu by měli složit různé příklady z běžného života. Přípustné činnosti pro práci s dětmi na ZŠ jsou: seřazení sestupně, vzestupně, automatický filtr, vlastní automatický filtr, formulář. Rozšiřujícím učivem je pak rozšířený filtr, kde je mnoho možností.
Pro základní seznámení se s databázemi je možné použít podobnou tabulku: 1.Seřadit podle hodnot – datum narození, podle místa bydliště… řadit sestupně i vzestupně. 2.Použít automatický filtr, nejzákladněji pro Pohlaví, vybrat například jenom Ž. Vysvětlit co filtr udělá, pokud jej použijeme. 3.Případně použít rozšířený filtr s jednoduchým kritériem (např. věk > 10) Úkoly
Příklad CD příloha k [1], soubor sber.xls. Vložení automatického filtru. Data > Filtr >automatický filtr Zobrazte všechny, kteří mají 12 dkg sedmikrásky a zároveň 20 dkg břízy. Zobrazte zpět vše. Poté vyberte z databáze všechny dívky dle příjmení (na konci -ová). Šipka filtru u příjmení > Vlastní…> příjmení je rovno *ová. Poté zobrazit první 3 v množství hluchavky. Zobrazit zpět vše. Příkaz data > formulář > nový pak seznamuje žáky s principy administračním prostředím velkých databázových systémů. Tedy vložte nový záznam.
Použitá literatura [1] Vaníček, J. Informatika pro základní školy: 2. díl třídílné řady učebnic. 1.vyd.Brno: CB Books, a.s. ISBN [2] Blažíčková, Š. Microsoft Excel pro školy: cvičebnice. 1. vyd Brno: CB Books, a.s. ISBN [3] Vaníček, J. Přednášky z didaktiky informatiky a výpočetní techniky [online]. [cit. 5. listopadu 2006]. Dostupný z.