VČELA MEDONOSNÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola,
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VČELAŘSKÝ KROUŽEK MLÁDEŽE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VČELAŘSKÝ KROUŽEK MLÁDEŽE Chřibští včelaříci schůzka
Autor:Jan Pála Sponzor.Wikipedie.cz
VY_32_INOVACE_19_Včela medonosná Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Zoologická zahrada Východ ZOO.
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Organismy mírného pásu (střední Evropy)
Tumidóza MVDr.Eduard Dvořák.
HOSPODÁŘSKY VÝZNAMNÉ ORGANISMY houby a hmyz.
Motýli Barbora Žáková
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
Bezobratlí v sadech a zahradách
Volně žijící zvířata III bezobratlí
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Pozorně si přečtěte text
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Společenstvo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_196.
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
Včela medonosná Apis mellifera L.
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Včela opakování.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Život na louce – Včely TÝDEN U PŘEDŠKOLÁKŮ
Matka Rozvinuté Vaječníky Nerozvinuté Vaječníky Dělnice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s běžnými druhy hmyzu, vyskytujícími.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Hmyz Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Anotace – Včely   Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, schopnosti shrnout důležité.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
ZŠ a MŠ Nedašov, příspěvková organizace
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Zvířata v lese – mravenec lesní
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Včely Jan Bureš.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Není včela jako včela. V červnu prvňáčci ze školní družiny navštívili ve Východočeském muzeu výstavu Včely za všech ú(h)lů. Dozvěděli se množství informací.
Transkript prezentace:

VČELA MEDONOSNÁ

Co o ní můžeme vědět? - nežije sama, je vždy členem velké skupiny dalších včel. - tyto skupiny se nazývají včelstva -včelaři je chovají v úlech -v každém úlu je jedno včelstvo

Kdo bydlí v úle? - V každém včelstvu je jedna matka(samice), několik desítek trubců (samci) a několik tisíc dělnic. -DĚLNICE jsou též samičky, ale nemají schopnost rozmnožování. - Včely patří mezi býložravce

Jak je ve včelstvu rozdělena práce? - DĚLNICE se živí nektarem, ze kterého také vyrábějí med Udržují v úlu pořádek Stavějí plásty, do kterých ukládají med, do jiných klade matka vajíčka, ze kterých se líhnou larvy, o které se dělnice starají a vyživují je. Z nejlépe živené larvy se vylíhne nová KRÁLOVNA MATKA Dělnice mají žihadlo, při bodnutí se vytrhne ze zadečku a včela zahyne

A jakou úlohu mají trubci? Ti žijí jen krátkou dobu Jejich „úkol“ končí oplodněním samičky Živí se medem Na podzim umírají Nemají žihadlo

A co ta královna……? Královna matka je dělnicemi obstarávána Jejím jediným úkolem je naklást do připravených komůrek v plástvu vajíčka Nová matka se vyvíjí na okraji plástvu ve větších komůrkách, kterým se říká MATEČNÍKY

Ale v úle přeci může být jen jedna matka…..? Ano, to je pravda. Co se tedy děje s tou „starou“? Po vylíhnutí nové matky ta původní vyletí z úlu a s ní část včelstva. Tento jev známe pod názvem VČELÍ ROJENÍ. Roj se většinou usadí někde na stromě a včelař ho musí opatrně setřást a umístit do nového úlu.

Jaký máme ze včel užitek? Jedním slovem velký Obrovský význam mají při opylování květů, protože jen opylované květy mohou přinést plody Poskytují lidem přímý užitek- med, vosk, mateří kašičku,propolis a včelí jed Včelí produkty se používají nejenom v potravinářském průmyslu v podobě medu, medových příchutí sušenek,atp…….

…a kde tedy ještě? Znáte třeba svíčky ze včelího vosku? Použití je ale širší.Např. v kosmetickém nebo farmaceutickém průmyslu v podobě přídavných látek do krémů, tělových mlék,ale přímo i do léčebných mastí.Podívej se v lékárně…

Nebezpečí pro včely? Velkým nepřítelem včel jsou nevhodné chemické postřiky na polích, v zahradách či sadech Včelaři bývají velmi nešťastní z toho, když jim celé včelstvo napadnou různé nemoci včelstvech…. …to pak není jiné východisko, než se celého včelstva zbavit.

Znáte už včelku dostatečně? Vypadá takto? Ano, ale jenom v pohádce. My už přece víme více…..

Tak to předvedeme….. Na následující otázky vyber vždy jednu správnou odpověď: 1) Včela medonosná žije a) na louce b) v hejnech c) ve včelstvu 2) V každém společenství včel je nejvíce a) matek b) dělnic c) trubců 3) Včely patří mezi a) hmyz b) obojživelníky c) motýly

…a pokračujeme dále 4) Žihadlo nemá a) trubec b) matka c) dělnice 5) královna matka má za úkol a) uklízet v úlu b) klást vajíčka c) pořádat v úle diskotéky 6) v každém úle jsou a) 3 matky b) libovolný počet c) jedna matka

To ještě není konec….. 7) kde, kromě potravinářského průmyslu se včelími produkty můžeme setkat? a) mezi myslivci b) v tělocvičně naší školy c) farmaceutický a kosmetický průmysl ODPOVĚDĚL SI NA VŠECHNY OTÁZKY SPRÁVNĚ? Tak pokračuj dál………

A na závěr malá odměna Hezky se usaďte a dobře se dívejte, relaxujte a vstřebávejte nové poznatky….