Funkce organizace Formulace funkcí organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Kapitálový trh jako zdroj financování
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Firma a jejich cíle.
OPERATIVNÍ CONTROLLING PERMANENTNÍ ZAJIŠTĚNÍ likvidity rentability tržní hodnoty firmy.
Opakování k maturitě.
Bilance a bilanční princip
Finanční řízení podniku
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Úvod do podnikových financí
Odbytová funkce podniku
Ekonomika investic.
FINANCE 2014/2015.
NAUKA O PODNIKU I.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Holínská, E.: Základy účetnictví BIVŠ LS 2009/ Stručný obsah 2. přednášky předmět účetnictví majetek podniku - aktiva struktura aktiv vlastnický.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Majetek podniku a zdroje financování
Organizace a organizování podniku
Úvod do podnikových financí
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Úvod do podnikových financí
Úvod do podnikových financí 2. přednáška Majetková struktura podniku.
Finanční výkazy obchodních společností
Investice a financování
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Model strategie marketingového mixu
Naklady a jejich členění
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč25.01 Ročník1. ročník.
Podnikové hospodářství Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ.1.07/3.2.08/
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Hodnocení a odměňování pracovníků OBSAH: 1.Náklady podniky 2.Výnosy podniku 3.Hospodářský výsledek podniku 4.Použití zisku z hlediska podniku 5.Použití.
Hodnocení a odměňování pracovníků OBSAH: 1.Výrobní faktory v podnikové činnosti 2.Majetek podniku a jeho členění 3.Členění z hlediska složení majetku podniku.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Téma 3: Majetková a finanční struktura podniku. Cash flow 1. Majetková struktura - faktory ovlivňující majetkovou strukturu 2. Finanční struktura - míra.
Finanční management Téma č.2 Dnešek 1.Minitestíček 2.Analýza rozvahy 3.TOP 10 of Seminar Misery 4.Výlet.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika malých a středních podniků
Majetková a kapitálová výstavba podniku
MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková.
Transkript prezentace:

Funkce organizace Formulace funkcí organizace Služby a jejich specifika Výroba a její obsah Odbyt a jeho obsah Investice a financování Vztah výroby, odbytu, investování a financování

Formulace funkcí organizace Funkce organizace Primární Výroba, prodej, zásobování (nákup, doprava, skladování) Podpůrné Personální, investiční, finanční, správa

Primární funkce organizace Organizační oddělení Výroba Ubytovací úsek lůžková část (vlastní ubytování) Stravovací úsek stravovací služby (výroba) Prodej Obchodní úsek oddělení prodeje marketingové oddělení stravovací služby (odbyt) příjem hostů (recepce) Zásobování oddělení nákupu surovin, materiálu a zboží oddělení skladového hospodářství

Podpůrné funkce organizace Organizační oddělení Personální Ekonomický úsek personální oddělení Investiční rozpočtové oddělení Finanční Správa oddělení účtárny Technický úsek oddělení informatiky Štábní útvary v rámci jednotlivých úseků a GŘ

Služby a jejich specifika Službu je jakákoli aktivita nebo výhoda, kterou může jedna strana nabídnout druhé a která je v zásadě nehmotná a nepřináší vlastnictví. Lze vymezit pět hlavních charakteristik služeb: Nehmotnost - nelze je vystavit, nelze si je prohlédnout, ochutnat nebo se jich dotknout. Díky tomu při nákupu služeb panuje velká nejistota na straně zákazníků, kteří pak hledají určité signály kvality Neoddělitelnost - nelze je oddělit od jejich poskytovatelů, ať už se jedná o lidi nebo stroje. Díky tomu, že je při produkci služby přítomen zákazník, vzniká interakce mezi zákazníkem a poskytovatelem služby. Služby je zároveň poskytována a spotřebována, tzn. že ji nelze skladovat. Proměnlivost - kvalita služeb závisí na tom, kdy, kde, jak a kým jsou poskytovány. Díky tomu lze obtížně řídit kvalitu služeb, která vždy závisí na chování zaměstnanců. Pomíjivost - nelze je uskladnit pro pozdější prodej nebo použití. To může organizaci přinést velké problémy v okamžiku, kdy poptávka po službách není stálá, ale kolísá. Absence vlastnictví - nelze ji vlastnit, resp. nelze k ní získat osobní přístup po neomezenou dobu. Díky tomu musí poskytovatelé služeb posilovat identitu značky a spřízněnost se zákazníkem.

Pojem výroba Veškeré funkce organizace Výkony organizace Zhotovení každá kombinace výrobních faktorů Výkony organizace zahrnuje základní funkce organizace bez funkce odbyt Zhotovení tovární výroba, vyrábění

Postavení výroby v rámci ostatních funkcí organizace vedení výzkum a vývoj materiál a služby pracovní síly investice informace výrobky sortiment odbyt výroba zásobo- vání financování kapitál odbytový trh výrobní proces nákupní trh kapitálový trh Postavení výroby v rámci ostatních funkcí organizace

Pojem odbyt a jeho obsah Fungování trhu = neustále se opakující proces tvorby a zhodnocování výkonů. Tvorba výkonů = pořízení výrobních faktorů a jejich zpracování do podoby výrobků a služeb. Zhodnocování výkonů = vyhledávání odběratelů a fyzická distribuce výrobků. Hodnotový koloběh: peníze  výrobní faktory  výrobky  peníze

Odbytová funkce organizace Tržní hospodářství – organizace (podnik) se svobodně rozhoduje a plánuje: co, v jakém množství, za jakou cenu a komu prodá.

Odbytová funkce organizace Plánování odbytu se orientuje na cíle oragnizace. Plánovité jednání předpokládá podrobnou znalost o odbytovém trhu, tj. o zákaznících, jejich přáních a o konkurentech s jejich nabídkou. Postavení organizace na trhu není trvalé, organizace musí trhy získávat a obhajovat. K tomu využívá nástroje odbytové politiky: výrobková politika, cenová politika, komunikační politika, distribuční politika.

Nástroje odbytové politiky Výrobková inovace Jakost výrobků Sortiment Služby zákazníkům Cena Rabaty Platební podmínky Public relations Podpora prodeje Reklama Odbytové cesty Prodávající organizace Fyzická distribuce Distribuční politika Výrobková politika Cenová politika Komunikační politika

Cíle odbytové politiky Chování organizace je ovlivněno orientací na cíle organizace. Cílem plánování odbytu je: stanovení nabízeného sortimentu prognóza výše prodeje prognóza vývoje ceny Při formulaci systému cílů vychází organizace z: vlastních představ a přání, vlastních možností a podmínek okolí.

Pojmy investice a financování financování = opatřování kapitálu, vyjádřeno v pasivech rozvahy investice = použití finančních prostředků k obstarání hmotného majetku, nehmotných aktiv a finančního majetku Financování: v užším slova smyslu (obstarání kapitálu) v širším slova smyslu (+ opatření v kapit. oblasti nezbytná pro realizaci podnik. činnosti) v nejširším slova smyslu (+ zajištění mimořádných opatření)

Druhy financování Kapitálové transformace: přeměna cizího ve vlastní kapitál přeměna vlastního v cizí kapitál přeměna jednoho druhu cizího kapitálu v jiný druh přeměna jednoho druhu vlastního kapitálu v jiný druh Pro systematizaci druhů financování lze použít kritérií: původ kapitálu (vnější-vnitřní) právní postavení původce kapitálu (vlastní-cizí) vliv na majetkovou a kapitálovou strukturu dispoziční lhůta (neomezený, dlouho-, krátko-dobý) příčina financování (založení podniku, zvýšení kapitálu, fúze, změna právní formy, sanace)

Členění podle původu kapitálu Financování VNĚJŠÍ VNITŘNÍ Přírůstek majetku Přírůstek struktury majetku Financová-ní z úvěru Financová-ní z vkladů a podílů Financová-ní ze zisku (samofi- nancování) Financová-ní z dlouho- dobých rezerv Financová-ní reinvestič- ních tržeb Financová-ní netto- investic z tržeb

Členění podle právního postavení vkladatele Financování z vlastních zdrojů z cizích zdrojů kapitálové vklady a podíly zisk (samofi- nancování) změny ve struktuře majetku úvěry dlouho-dobé rezervy vnější financování vnitřní financování

Členění podle vlivu na majetkovou a kapitálovou oblast získání a užití kapitálu zvýšení bilančního součtu snížení bilančního součtu změna v aktivech (vnitřní financování) změna v pasivech (přefinancování) vnější finan-cování vnitřní finan-cování kapitá-lové vklady, podíly a financo-vání z vnějších zdrojů samo-finan-cování splácení vlastního a cizího kapitálu výplaty rozděle-ní zisku ztráta finan-cování z vnějších rezerv reinves-tice netto investice VK  VK CK  VK VK  CK CK  CK

Druhy investic Investice Finanční investice Věcné investice Nehmotné investice Pozemky Podíly Pohledávky Budovy Stavby Stroje Zásoby Nakupo-vané služby Věda, výzkum a vývoj Reklama Vzdělání Sociální služby

Členění investic z hlediska jejich hodnoty v jednom období Bruttoinvestice Racionalizační investice Obnovovací investice (reinvestice) Nettoinvestice (založení organizace, rozšiřování)

Vztah výroby k odbytu, investování a financování Tři oblasti procesů v organizaci: výroba, odbyt, financování a investování.