Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
CLIL Content and Language Integrated Learning
EFT – na emoce zaměřená terapie
Zakladatel: Viktor E. Frankl (1905 – 1997)
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
a jeho využití u klientů po CMP
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Logoterapie užitá jako psychoterapie
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Humanistické a existenciální teorie v SP
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Práce s pacienty s duální diadnozou v ambulantím programu ESETU v letech MUDr Lucie Jurkovská.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Thomas International Analýza osobních a pracovních profilů
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Narcismus.
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Sociální patologie SCPT SCPA
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Léčba deprese Vincent van Gogh: Sorrowing old man
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Od výzkumného problému k jeho řešení (výzkumu) Problém: Co tvoří základ interakce zdravotní sestry s pacientem, která má povahu ošetřovatelské péče?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc.
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Jak zlepšit pomoc obětem stalkingu?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Systematická desenzibilizace v léčbě úzkostných poruch
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Etika v psychoterapii Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a jeho zvládání.
Násilná osoba aneb co s ní
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
Psychoterapie a náboženství
METODY LOGOTERAPIE Logoterapie a existenciální analýza Karel Balcar
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“, projevující se v nepříznivých osudových podmínkách „VZDORNOU MOCÍ DUCHA“, vynakládanou vůči jejich vlivům;  využívá k tomu existenciálních schopností člověka, jimiž jsou:  „SEBEODSTUP“ jako schopnost zaujmout subjektivními vlivy co nejméně zkreslený pohled a přístupu vůči sobě a světu;  „SEBEPŘESAH“ jako schopnost odpoutat se od soběstředných zájmů a věnovat své snažení něčemu (někomu) jinému kvůli němu samému;  „SVOBODA“ jako schopnosti zvolit a uskutečňovat z možností člověku v jeho životní situaci dostupných po svém;  „ODPOVĚDNOST“ jako schopnost rozhodovat se a jednat v souladu se svými životními hodnotami, závazně a s ochotou nést následky;  a kromě vyrovnávání s existenciálními problémy člověka lze těchto duchovních „výkonů“ člověka také užít jako zdrojů pro metody uplatňované v psychoterapii poruch psychických, psychofyziologických nebo behaviorálních funkcí.

Bludný okruh úzkostné poruchy

Logoterapeutická strategie léčby úzkostných poruch

Vznik a uchovávání úzkostné poruchy

Vznik a uchovávání nutkavé poruchy

Vznik a uchovávání psychofyziologické poruchy

Vznik a uchovávání výkonového selhávání

Princip logoterapeutické paradoxní intence

Postup uplatnění paradoxní intence I: příprava 1. Diagnostický rozbor situace vznikání příznaku, osobní reakce v ní a jejích výsledků pro pacienta. 2. Vysvětlení principu PI: Snaha uniknout příznaku jej přivolává a posiluje, zatímco snaha úmyslně si jej vyvolat jeho výskytu brání. 3. Formulování přehnaného paradoxního přání – s humorným odstupem, avšak s vážným odhodláním. Pacient přitom nesmí získat dojem, že se terapeut vysmívá jemu. 4. Naplánování postupného uplatňování PI tak, aby každý od pacienta požadovaný krok byl v jeho silách.

Postup uplatnění paradoxní intence II: praktické užití 5.Užití PI v obávané situaci tak, že obvykle hovoří, popř. vystavuje se jí napřed terapeut („předvedení PI“), pak v případě potřeby terapeut společně s pacientem, pak pacient samostatně. 6.První pokusy s PI bývají velice váhavé a skeptické: Pacient dosud neví, co může čekat, nevěří v úspěch, je nejistý. Proto musí terapeut pokusy o PI citlivě dávkovat – co pacient právě snese. Nosným činitelem přitom je vztah důvěry mezi pacientem a terapeutem. 7.Terapeutické kontakty zpočátku následují brzy po sobě, aby vytváření dovednosti PI účinně postupovalo. Po prvých úspěších PI se častost kontaktu s terapeutem omezuje, protože pacient se učí stále víc užívat této metody samostatně. Aktivní spolupráce pacienta je zajištěna, jakmile zjistí, že užitím PI se strach skutečně, i když třeba jen postupně, ztrácí. 8.Po úspěšném ukončení terapie zůstává pacientovi takto osvojená dovednost vytvořit si a uplatnit PI k dispozici i pro případné samostatné použití v případě obdobného problému v budoucnu.

P a r a d o x n í i n t e n c e Hlavní indikace paradoxní intence: Iracionální strachy a úzkostné poruchy vůbec, zvláště vtíravé a nutkavé myšlenky a činy a úzkostí buzené psychofyziologické poruchy. Iracionální strachy a úzkostné poruchy vůbec, zvláště vtíravé a nutkavé myšlenky a činy a úzkostí buzené psychofyziologické poruchy. Využití duchovní schopnosti „sebeodstupu“ a „vzdorné moci ducha“ proti „hypotéze závislosti“: 1. Vysvětlit paradoxní účinky vyhýbání strachu a vzdorování strachu 2. Vytvořit odstup vůči sobě a svému strachu „externalizací“ příznaku 3. Zformulovat „opačné přání“ s užitím humorného přehánění 4. Vystavit se obávaným situacím s paradoxním přáním a počínáním

Podoba paradoxní intence Fobie: Chorobné vyhýbání či unikání obávané situaci nebo činnosti UTRPENÍ, SELHÁVÁNÍ, PORUCHA BOJÍCÍ SE ČLOVĚK VYHÝBÁNÍ OBÁVANÉ SKUTEČNOSTI NARŮSTÁNÍSTRACHU P. I.: „Vyjití vstříc“ obávané skutečnosti a obavě z ní přáním a činem PŘÁNÍ A VYHLEDÁVÁNÍ OBÁVANÉ SKUTEČNOSTI MIZENÍ STRACHU, LÉČENÍ FOBIE OBÁVANÁ SITUACE NEBO ČINNOST ÚLEVA,ZDAR,ZDRAVÍ ZVLÁDANÁ SITUACE NEBO ČINNOST … VZDORUJÍCÍ ČLOVĚK