Sociální sítě a sociální kapitál – úvod do problematiky 1 Sociální sítě a sociální kapitál – úvod do problematiky 1. seminář - úvod Jiří Šafr FHS UK LS 2011
2 části kurzu Sociometrie: Relační data a jejich vizualizace Socialní kapitál v egocentorckých sítích „klasická“
Proč studovat sociální sítě? Znamenají nejen příležitosti (sociální kapitál) ale i omezení Tradiční přístup → vlastnosti individuí data: individuum x atributy (2-mode) Analýza sítí → vlastnosti párů individuí (sociální vztahy) data: individuum A x individuum B (1-mode) sociální kapitál obecně můžeme chápat jako sociální kontakty a vazby (strukturní dimenze) a normy reciprocity a důvěru (kulturní dimenze)
Proč zkoumat (egocentrické) sítě? Studium sociálních okruhů je pro sociologii klíčové - podobnosti resp. odlišnosti ukazují na: na uzavřenost společnosti/ skupiny (či její určité části), heterogenita představuje zdroje tedy sociální kapitál dostupný jak jedincům, tak i kolektivně všem členům komunity.
Teorie: efekty rozsahu a kvality ego-sítě (sociálního kapitálu) osobní rovina soukromé instrumentální jednání → příjem, vyšší šance úspěchu při hledání práce pocit osobní pohody (zdraví) → indikátory kvality života obecná koheze společnosti → generalizovaná sociální důvěra, meziskupinová tolerance
2 typy DAT
„klasická“ 2 – mode data (SPSS)
1-mode data – relace Sociomatice “Jak často komunikuje s …“ 1. = méně než 1x týdně, 2. = 1x týdně, 3. = více jak 2x týdně, 4. = denně
1-mode data – relace: “Jak často komunikuje s …“ K E M M V D A D J L E M I J A K J J V K B L N P - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Karla 1 1 1 1 1 1 0 1 0 1 1 1 1 1 1 0 1 0 1 0 0 0 0 Edita 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 0 0 1 Monika 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Matej 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 0 1 1 1 Vladimír 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 Daniel 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 Alena 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 David 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Jirina 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 Lenka 0 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 0 0 1 Emil 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 Martin 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 Iva 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 0 0 0 1 Jolana 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 Andrea 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 Kuba 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 0 0 0 1 Judita 0 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 0 0 0 0 Jiří 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 0 Vladimír 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 Karolína 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 Bernardeta 0 1 1 0 1 1 1 0 1 1 1 1 0 1 1 0 0 0 0 1 1 1 1 Lucie 0 0 1 1 1 1 1 0 1 0 1 1 0 1 1 0 0 0 0 1 1 1 1 Nataša 0 0 1 1 1 1 1 0 1 0 1 1 0 1 1 0 0 0 0 1 1 1 1 Patrika 0 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 1 1 1 1 symetrizace, dichotomizace
1-mode data – relace Sociogram “Jak často komunikuje s …“
Uzavřená síť (full network)
Egocentrická síť Egocentrická síť v Generátoru jmen → silné vazby Princip
Typy přátelských sítí: míra propojení
Způsoby měření: Individuální sociální kapitál
Sociální kapitál
Sociální kapitál: strukturní a kulturní dimenze (model měření) Pracovní definice SK: vzájemnost, důvěra a sociální vztahy (sítě) Zdroj: [van Deth 2003]
Pradigmata SK Individuální: teorie lidského kapitálu, teorie sociální reprodukce (dosahování statusu), teorie jednání s využitím sociálních zdrojů (instrumentální a expresivní jednání) Kolektivní: koordinace kolektivního jednání, ekonomický a sociální rozvoj (regionální diferenciace), neo-tocquevillovská politická teorie demokracie (občanská společnost)
Dva hlavní přístupy měření SK Topologický zkoumá tvar, strukturu sítě a pozici jedince v ní - nejčastěji s použitím dat o úplné sociální síti. Zaměřený na kontakty sleduje především vlastnosti aktérů v síti (které chápeme jako zdroje), vyskytují se v tzv. egocentrických sítích jednotlivých lidí.
R. Burt – strukturní mezery (structural holes) Sociální kapitál je funkcí příležitosti zprostředkovatelství (brokerage) v síti Strukturní mezery = mezery v sociální struktuře. Vytváří konkurenční výhodu u jedince, jehož vazby překlenují tyto mezery. Zdroj: [Burt 2001] Optimální postavení jedince v sociální síti je mezi několika různými skupinami, kdy jeho kontakty jsou neredundantní – nevedou k podobným lidem a tedy ke stejným informacím či zdrojům.