Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Advertisements

Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_06.
Bankovky Bankovka, neboli cenný papír s určitou peněžní částkou je bezúročný platební prostředek, vydávaný centrální bankou.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
Nástroje finančního trhu
Hospodářský proces Potřeby, peníze
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
ROVINNÉ ÚTVARY A JEJICH OBVODY
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Vkladové služby.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Podmínky provozování směnárny
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Finanční a rozpočtové právo
2. téma:. Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby, při placení dluhu.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Peníze a měny.
Česká národní banka.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Peníze a centrální banka
Před, za, pod, nad aktivita
Bankovnictví.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
MĚNA A BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_3301_ mince Téma: Mince aneb od duhovky ke koruně Číslo.
Finanční matematika 2. část
Kam s penězi, aby nezahálely
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peníze – hotovostní a bezhotovostní
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Bankovky a mince – použití v běžném životě
Banky a jejich funkce – Pracovní list
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Peníze.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Domino 1−10 Obrázkové domino se skládá z kartiček, na jejichž levé polovině je napsáno číslo a na pravé polovině je určitý počet stejných obrázků. Hru.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Peníze Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co se ti vybaví, když se řekne peníze?

Znáš nějaký slangový výraz pro peníze? Co je slang? To najdeš ve slovníku cizích slov nebo na adrese http://slovnik-cizich-slov.abz.cz.

Podle obrázku poznej přísloví. 1. 2. Znáš další?

Historie peněz

Lidé spolu obchodovali ještě před vznikem peněz – výměnou jednoho zboží za druhé. Dnes tomuto obchodu (zboží za zboží) říkáme BARTER. Později se stalo prostředkem směny zboží, které lidé považovali za cenné (korálky, drahé kovy, sůl, mušle...), ale i otroci. Slované používali k placení plátno, odtud slovo PLATIT.

Mince

Postupně si lidé výměnu zjednodušili používáním peněz z drahých kovů. Nejdříve se objevily mince, které byly ze zlata nebo stříbra. Poprvé se mince objevily asi v 7. stol. př. n. l. v Číně. Později se na mince začaly razit královské znaky, aby se zabránilo ....................... PADĚLÁNÍ

D E N Á R Y B R A K T E Á T Y P R A S K Ý G R O Š Využijte nápovědu a odpovězte na otázky. Jak se nazývaly první české mince? D E N Á R Y Přemysl Otakar I. nechal razit mince, na kterých se poprvé objevil český lev. Jak se nazývaly? B R A K T E Á T Y Jak se nazývala mince, kterou dal razit Václav II.? P R A S K Ý G R O Š

Karel IV. nechal razit mince, kterým se říkalo ... D U K Á T Y Jak se nazývaly mince, které se začaly razit roku 1518 a z jejichž jména vznikl název pro další měnu jiných států? T O L A R Y Od roku 1892 používáme ... K O R U N Y

V kterých zemích v Evropě se ještě platí korunami? Peněžní jednotkou v České republice je koruna česká (Kč), která se dělí na sto ............... HALÉŘŮ V kterých zemích v Evropě se ještě platí korunami? Krona Krone Krona Kroon Krone Ostrovní stát, hlavní město Reykjavik

EURO Peněžní jednotkou v zemích eurozóny je ..............., které se dělí na sto ................. CENTŮ € Euro bylo zavedeno v roce 1999. Ne všechny země, které byly součástí Evropské unie, euro přijaly. Které to byly? Poznej podle nápovědy.

1. Tato země je konstituční monarchií. Je to ostrovní stát, který se skládá ze čtyř částí. Hlavním městem protéká řeka Temže. Velká Británie 2. Tato země leží v severní Evropě. Jedinou „suchou” hranici má s Německem. Náleží jí Grónsko. Dánsko 3. V této zemi se udělují Nobelovy ceny. Vyrábí se zde automobily Volvo. Země leží v severní Evropě. Švédsko

$ £ ¥ Znáš měny i jiných států? dolar centů libra pencí jen senů 1 .................. = 100 ............... £ libra pencí 1 .................. = 100 ............... ¥ jen senů 1 .................. = 100 ...............

Bankovky

Nejstarší bankovky se jako první objevily v Číně. Bankovky původně vznikly jako úvěrové úpisy. Obchodníkům se nechtělo na cesty brát větší množství peněz, aby je někdo neokradl. Kupci tedy svěřili obnos směnárně, ta jim vystavila stvrzenku a v jiném místě po předložení stvrzenky dostal obchodník obnos zpět.

V 17. století začaly takové stvrzenky vydávat banky – odtud název BANKOVKY. Brzy se papírové peníze staly samostatnou formou platidla. Papírové peníze jsou tedy potvrzení, na kterých je uvedeno, za jakou hodnotu může být směněno zboží či služba.

Jaké hodnoty mincí a bankovek u nás používáme? Součet všech mincí a bankovek je: a) 8998 b) 8888 c) 8348 Správná odpověď: b) 8888 (1+2+5+10+20+50+100+500+1000+2000+5000)

Připomeň si, jaké osobnosti jsou vyobrazeny na našich bankovkách.

50 Žila jsem ve 13. století. Žil jsem ve 14. století. 100 Byla jsem dcerou Přemysla Otakara I. V roce 1989 jsem byla prohlášena za svatou. 100 Žil jsem ve 14. století. Byl jsem českým králem a římským Císařem. Měl jsem 4 manželky. Založil jsem např. univerzitu. 500 Žila jsem v 19. století. Byla jsem spisovatelkou. Mezi mé nejznámnější knihy patří Babička.

Vetšinu života jsem prožil 1000 v 19. století. Byl jsem historikem a jsem považován za zakladatele českého dějepisectví. 1000 2000 Žila jsem na konci 19. a na začátku 20. století. Byla jsem slavnou operní pěvkyní. Narodil jsem se roku 1850. Za světové války jsem se zasloužil o samostatnost Československa, později jsem se stal 4x za sebou jeho prezidentem. 5000

Představ si, že by tvá obec mohla mít vlastní peníze. Namaluj návrh. A nezapomeň na slavné rodáky či památná místa!

Elektronické peníze

Za elektronické peníze můžeme považovat platební karty nebo šeky. Lidé mohou peníze utrácet přímo ze svého účtu, svoji totožnost musí stvrdit podpisem nebo PIN kódem. Tím dávají stvrzení pro odepsání dané částky ze svého účtu.

První platební karta byla vydána v roce 1951 v USA. PIN – personal identification number neboli osobní identifikační číslo, které je většinou čtyřmístné. První platební karta byla vydána v roce 1951 v USA. V tmavém pruhu jsou zaznamenány ty nejdůležitější údaje.

Funkce peněz

Prostředek směny... Míra hodnoty... Uchovatel hodnoty... 1. Prostředek směny... ... peníze ve společnosti fungují jako obecně přijatý prostředek směny. Lidé se domluvili, že za ně budou nakupovat nebo prodávat. 2. Míra hodnoty... … peníze slouží k vyjádření hodnoty zboží nebo služeb. 3. Uchovatel hodnoty... … peníze umožňují přenos hodnoty do budoucna.

Jak získat peníze? Mzda / plat / zisk (podíl na zisku) Dar Výhra Dědictví Úrok v bance, renta, důchod...

Právo vydávat peníze do oběhu a řídit peněžní oběh má Česká národní banka. http://www.cnb.cz/cs/platidla/ http://www.stc.cz/cze/czech.htm

V čele ČNB stojí guvernér, kterého jmenuje prezident ČR. ČNB je ústřední banka ČR. Vykonává dohled nad finančním trhem. Pečuje o cenovou stabilitu. Reguluje činnost obchodních bank... ČNB Obchodní (komerční) banky Spořitelny Pojišťovny...

Slovo banka pochází z latinského BANCO, což znamená lavice, na které se půjčovali peníze. Obchodní banky poskytují finanční služby. AKTIVNÍ PASIVNÍ ZPROSTŘEDKOVATELSKÉ Poskytování úvěrů Přijem vkladů Vydávání platebních karet Vedení účtů Směnárenské služby Vydávání cenných papírů Bezpečnostní schránky

Poskytováním úvěrů si banka zajišťuje příjmy. AKTIVNÍ Poskytováním úvěrů si banka zajišťuje příjmy. Jestliže potřebujeme půjčit peníze, můžeme o ně požádat v bance. Ta nám je za určitých předpokladů a splnění určitých podmínek půjčí. Ale musíme je vrátit i s ÚROKY. Úrok - peněžitá odměna za půjčení peněz.

Vypočítej, kolik bude dělat úrok. Půjčíš si v bance 100 000 Kč. Vypočítej, kolik bude dělat úrok. Porovnej, jestli je výhodnější si půjčit na kratší, nebo delší dobu. Splatnost (měsíce) Úroková sazba (roční) Částka měsíčně Zaplatím celkem Úrok 12 19,90 % 10 021,- 36 17,90 % 3 689,- 60 15,90 % 2 454,- 84 14,90 % 1 938,- 120 252,- 20 252,- 132 804,- 32 804,- 147 240,- 47 240,- 162 792,- 62 792,- Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Když nechceš mít své úspory pod postelí, uložíš si je do banky. PASIVNÍ Když nechceš mít své úspory pod postelí, uložíš si je do banky. Banka ti vytvoří účet, který ti bude nejvíce vyhovovat. Za to, že poskytneš bance peníze, ti bude na tvůj účet připisovat peníze v podobě ÚROKŮ. Výše úroku je závislá na typu účtu, který si u banky založíš. Pokud nepotřebuješ svoje peníze hned, můžeš je uložit na spořicí nebo terminovaný vklad, kde ti bude připsán vyšší úrok.

Banka každý měsíc provede zúčtování na kontě, porovná příjmy a výdaje a vypočítá zůstatek. Má dáti (příjem) Dal (výdej) + 6 000 Kč - 350 Kč + 3 000 Kč - 1 200 Kč - 840 Kč - 2 700 Kč Celkem (zůstatek) ??? 3 910 Kč

Vypočítej! Uložíš si do banky 100 000 Kč na 1 rok. Vypočítej výši úroku, který ti banka přičte na různých typech účtů. TYP ÚČTU ÚROKOVÁ SAZBA (roční) ÚROK Běžný účet 0,11 % Terminovaný vklad 1,4 % Spořicí účet 2,5 % 110 Kč 1 400 Kč 2 500 Kč

Zopakuj si učivo pomocí křížovky v pracovním listě.

Co se podle tebe za peníze nedá koupit? Připoměň si píseň Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře – Není nutno.

Zdroje: DUC LE, M. - TORDJMANOVÁ, N.: PENÍZE a Euro krok za krokem. 1. vydání. Praha: Albatros, 2004. Obrázek dostupný pod licencí public domain na www: Str. 1, 5, 26 http://www.clker.com/clipart-9799.html Str. 2, 3, 22 http://www.clker.com/clipart-9718.html Str. 4 http://www.clker.com/clipart-10240.html http://www.clker.com/clipart-11403.html http://www.clker.com/clipart-14638.html http://www.clker.com/clipart-6249.html http://www.clker.com/clipart-10142.html Str. 14 http://www.clker.com/clipart-7406.html http://www.clker.com/clipart-6262.html http://www.clker.com/clipart-7238.html Str. 6, 8, 16, 17, 24, 25, 28 http://www.clker.com/clipart-14440.html Str. 33, 36 http://www.clker.com/clipart-1985.html Foto str. 29, mapa str. 11: autor