Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_03/A11 Autor Ing. Liběna Krchňáková Období vytvoření Listopad 2012 Ročník/věková kategorie 4. ročník OA, EL Vyučovací předmět/klíčová slova Marketing, trh, cílený marketing, tržní segment, segmentace, tržní cílení, tržní umístění. Anotace Prezentace je zaměřena na uvedení do problematiky cíleného marketingu, segmentace, cílení a umístění.
Marketing Trh a cílený marketing CZ.1.07/1.5.00/34.0025 Marketing Trh a cílený marketing Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státním rozpočtem České republiky.
Trh místo setkání nabídky a poptávky dochází zde k výměně statků mezi jednotlivými subjekty Miraslebl. http://www.miras.cz/seminarky/mikroekonomie-n01-trhy.php (accessed Sept 19, 2014).
Subjekty trhu Domácnosti Podniky Stát
Dělení trhů Podle množství druhů statků Z hlediska územního Dílčí Agregátní Z hlediska územního Trh místní Trh národní Trh mezinárodní
Dělení trhů Podle předmětu koupě a prodeje Trh zboží a služeb Trh výrobních faktorů Trh finanční
Dva přístupy podniků k trhu 1.Tržně nediferencovaný marketing hromadný marketing výrobkově diferencovaný marketing 2. Cílený marketing a) koncentrovaný marketing b) diferencovaný marketing
Trh Trh Jeden výrobek a) hromadný marketing Jeden mix b) výrobkově diferencovaný marketing Trh Výrobek A Výrobek B Výrobek C Jeden mix
Jeden nebo více výrobků Segment A Segment B Segment C Segment A a) koncentrovaný marketing Jeden nebo více výrobků Segment A Segment B Segment C Jeden mix b) diferencovaný marketing Mix A Segment A Segment B Segment C Výrobek A Výrobek B Výrobek C Mix B Mix C
Nutno určit, kterou skupinu zákazníků bude podnik oslovovat. Trh je velmi rozsáhlý Nutno určit, kterou skupinu zákazníků bude podnik oslovovat. Segmentace trhu Tržní cílení
Tržní segment je zvnějšku heterogenní a vnitřně homogenní. Segmentace trhu = rozčlenění do určitých skupin zákazníků, kteří se liší svými potřebami, požadavky, očekáváním. Tržní segment je zvnějšku heterogenní a vnitřně homogenní.
Kritéria segmentace Geografická – potenciální zákazníci jsou rozděleni podle rozmístění - například podle kontinentů, zemí, atd. Demografická – potenciální a také i stávající zákazníci se dělí podle věku, pohlaví, náboženství, atd. Socioekonomická – sem mohu uvést např. - vzdělání, povolání, příjem, atd. Psychologická – společnosti segmentují podle - životních zájmů, postoje, hodnoty, atd.
Tržní cílení (targeting) = výběr cílových segmentů trhu. Klíčová kritéria cílení: Velikost segmentu - počet potenciálních zákazníků Růstový potenciál segmentu - prognóza vývoje počtu zákazníků v budoucnu Atraktivita segmentu - finanční možnosti potenciálních zákazníků, hrozba vstupu konkurentů, …
Tržní umístění (positioning) = vytváření vjemů, názorů a postojů v myslích zákazníků spojených se značkou podniku nebo jeho produktů. kam si zákazník výrobek zařadí kde se nachází produkt ve vztahu ke konkurenci
Zdroj informací Kozel, R., Mynářová, L., Svobodová, H.: Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3527-6. Vysekalová, J., Strnad, P., Vydrová, J.: Základy marketingu pro střední školy. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-668-9 Kotler, P., Armstrong, G.: Marketing. Praha: Grada, 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3
Děkuji za pozornost Ing. Liběna Krchňáková OA Ostrava-Poruba