Úměra Mgr. Petra Jelínková. Opravdu se dané poměry rovnají? Zdůvodni proč? 1:2 = 2:4 3:7 = 9:21 0,5:0,8 = 5:8 12: 9 = 120 : 90 44:33 = 4:3 64:24 = 8:3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
Advertisements

CELKOVÝ ODPOR REZISTORŮ SPOJENÝCH V ELEKTRICKÉM OBVODU
Obvod plus vnitřek zdroje napětí
Lomené algebraické výrazy
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výrazy - vzorce Mgr. Petra Jelínková.
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Trojčlenka.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
Největší společný dělitel
Největší společný dělitel
Počítáme s celými čísly
Vzájemná poloha dvou kružnic
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Derivace funkce ©2006 Ondřej Havelka, Viliam Staněk ©2006 Ondřej Havelka, Viliam Staněk.
Lineární rovnice – 1. část
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
ÚHEL DVOU VEKTORŮ Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky v PDF.
Poměr, úměra atd.… tercie - opakování.
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Algebraické výrazy a jejich úpravy
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Číselné posloupnosti.
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
Graf nepřímé úměrnosti
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Matice přechodu.
Práce a výkon v obvodu stejnosměrného proudu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
18.
Úměra je rovnost poměrů.
DERIVACE - SOUČINU FUNKCÍ - PODÍLU FUNKCÍ - SLOŽENÉ FUNKCE
Kvadratická rovnice.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
Graf nepřímé úměrnosti
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Druhá mocnina.
Složitější složené zlomky
Věty o podobnosti trojúhelníků
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Vzájemná poloha dvou kružnic
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Věty o podobnosti trojúhelníků
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
1.5 Poměr.
ÚMĚRA– výpočet neznámého členu úměry
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Rozklad mnohočlenů na součin
ČÍSELNÉ VÝRAZY = výrazy, v nichž se vyskytují pouze čísla a početní operace mezi nimi. Hodnotu číselného výrazu určíme, provedeme-li všechny početní.
OHMŮV ZÁKON PRO UZAVŘENÝ ELEKTRICKÝ OBVOD.
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Vzájemná poloha dvou kružnic
Věty o podobnosti trojúhelníků
Matematické operace, práce s výrazy, algebraické vzorce, poměr
Transkript prezentace:

Úměra Mgr. Petra Jelínková

Opravdu se dané poměry rovnají? Zdůvodni proč? 1:2 = 2:4 3:7 = 9:21 0,5:0,8 = 5:8 12: 9 = 120 : 90 44:33 = 4:3 64:24 = 8:3 (1.2) : (2.2) = 2:4 (12. 10) : (9. 10) = 120 : 90 (3. 3) : (7. 3) = 9 : 21 (0,5. 10) : (0,8. 10) = 5 : 8 (64:8) : (24 : 8) = 8 : 3 (44:11) : (33:11) = 4 : 3

Hodnota poměru Je dán poměr 5:2 Hodnota poměru = výpočet podílu 5:2 5:2 = 2,5 Hodnota poměru 5:2 je tedy 2,5. Je dán poměr 1:4, urči jeho hodnotu. Hodnota poměru 1:4 = 0,25 Je dán poměr 3:5, urči jeho hodnotu. Hodnota poměru 3:5 = 0,6

Co je to úměra? Sleduj: Jsou dány dva poměry: 3: 8a 150 : 400 Vypočítáme hodnotu poměrů 3:8 = 0, : 400 = 0,375 Hodnoty poměrů se rovnají, poměry jsou stejné, tedy3:8 = 150:400 Rovnost těchto poměrů se nazývá úměra.

Úměra je tedy rovnost dvou poměrů vnější členy úměry a: b = c : d vnitřní členy úměry Platí: a. d = b. c tedy, že součin vnějších členů se rovná součinu vnitřních členů úměry.

Sleduj 1:4 = 9:36 Součin vnějších členů: = 36 Součin vnitřních členů: 4. 9 = 36 3:7 = 18:42 Součin vnějších členů: = 126 Součin vnitřních členů: = 126

Zapamatuj si! V každé úměře je součin vnějších členů roven součinu vnitřních členů. a:b = c:d a. d = b. c