Včela medonosná Apis mellifera L.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Včela Medonosná.
Advertisements

Hmyz s proměnou dokonalou
BLANOKŘÍDLÝ Hmyz Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_334.
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_19_Včela medonosná Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
HMYZ Členovci Autor: Bronislav Šenkeřík
RAK ŘÍČNÍ astacura ZPRACOVAL: PAVEL SEDLÁK.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
POŠVATKY (Plecoptera)
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Motýli Barbora Žáková
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
BLANOKŘÍDLÍ Anna Poláčková, 2.A.
Volně žijící zvířata III bezobratlí
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
ČLENOVCI HMYZ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_196.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Včela medonosná.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
JEPICE Autor: Daniel Ďásek.
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
VČELA MEDONOSNÁ.
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Včela opakování.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Hmyz s proměnou dokonalou
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Ploštěnci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Včely Jan Bureš.
Vypracovala: Beáta Tupá
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

Včela medonosná Apis mellifera L. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

KLASIFIKACE VČELY Říše: Živočichové (Animalia) Kmen: Členovci (Arthropoda) Třída: Hmyz (Insecta) Řád: Blanokřídlý (Hymenoptera) Podřád: Štíhlopasí (Apocrita) Čeleď: Včelovití (Apidae) Rod: Včela (Apis) Ukázka pracujícího včelstva Včelu řadíme mezi blanokřídlý hmyz. Je to jeden z nejznámějších zástupců společenského hmyzu. Původně žila jen v Evropě, Asii a v Africe. Do Ameriky, Austrálie a Nového Zélandu byla přivezena až v 17. století. Svá hnízda staví na chráněných místech.

STAVBA TĚLA VČELY Včela patří do kmene členovců. Její tělo se skládá ze tří hlavních částí: hlavy, hrudi a zadečku. Tyto části jsou od sebe odděleny zúžením, které včelám umožňuje pohyblivost. Hlava (1) - S hrudí je spojena tenkým zúžením umožňujícím pohyb. Na bocích temene hlavy má včela dvě složené oči a na vrcholu temena tři jednoduché oči, rozmístěné do tvaru trojúhelníku. Tykadla (2) - Jsou dvě článkovitá ústrojí umístěná vedle sebe v jamkách přibližně ve středu přední strany hlavy nad čelním štítem. Na tykadlech se nachází mnoho smyslových orgánů, s jejichž pomocí včela dovede vnímat čichová a hmatová podráždění. Hruď (3) - Hlavní funkci hrudi je být nosičem orgánů pohybu – křídel a nohou. Nohy (4) - Včela má 3 páry nohou, které slouží k pohybu, k vytváření řetízků s ostatními včelami, k předávání voskových šupinek, ke sběru a ukládání pylu a k čištění tykadel. Nohy také nesou chemické a mechanické receptory. Nejvíce známé je ústrojí na třetím páru nohou – zvané košíčky, do nichž včela sbírá pyl. Křídla (5)- Na každém boku hrudní části má včela jeden pár blanitých křídel. Pohyb křídel nahoru a dolů ve tvaru osmičky zajišťují hrudní svaly. Důležitou funkcí je rovněž schopnost pohybem křídel účinně větrat úl. Zadeček (6) - V zadečku včely jsou uloženy zažívací orgány, medový váček, jedová žláza, vzdušné vaky a žihadlo. Žihadlo na konci zadečku je duté a je napojeno na jedový váček, na svém konci má háček. Tento háček znemožňuje po bodnutí vytažení žihadla z rány, včela si tak po bodnutí vytrhne žihadlo i s jedovým váčkem a následně umírá.

VÝVOJOVÁ STÁDIA VČELY Vajíčko Larva Předkukla Kukla Dospělec LARVY KUKLY Vajíčko pokládá matka včely medonosné do dělničí či trubčí buňky plástu nebo do mateří misky. Do včelí buňky a mateří misky klade vajíčka oplozená, do trubčích buněk vajíčka neoplozená. Vajíčko je bílé, tyčinkovité a lehce zakřivené, má délku 1, 3 - 1, 8 mm a hmotnost okolo 0, 130 mg. Larva vylíhlá z vajíčka není ještě vůbec podobná včele a musí projít celou dokonalou proměnou, než se z ní stane dospělec. Tělo larvy tvoří hlava a 13 článků. Pokožka larvy má bílou barvu. Larvy jsou v prvních hodinách dlouhé přibližně 1, 5 - 2, 0 mm a směrem k hlavě a zadečku se zužují. V buňkách jsou larvy stočeny bříškem dovnitř a s postupem růstu se napřimují, až vyplní téměř celý objem buňky. Předkukla má v mateřské buňce, tzv. matečníku, vytvořený zámotek jen na bocích a ve vrchní části buňky. Do tohoto zámotku se larva zapřádá po zavíčkování buňky. Jednotlivé vnější části těla předkukly už začínají narůstat do tvarů podobných dospělé včele. Kukla je čtvrtým stádiem vývoje včely. Během této doby se kukla nehýbe a je v buňce natočená hlavou směrem k otvoru buňky. Ve stádiu kukly nastává přeměna vnitřních orgánů. Živiny potřebné pro látkovou přeměnu a na tvorbu nových orgánů čerpá kukla ze zásob proteinů, glykogenu a tuku, které si vytvořila v larválním stádiu. Dospělec vylézá z buňky po vykousání víčka. Celkový vývoj matky trvá 16 dní, dělnice 21 dní a vývoj trubce činí 24 dní.

VČELSTVO Včely žijí ve společnosti, kterou nazýváme včelstvo. Včelstvo je zpravidla složeno z jedné matky, mnoha dělnic a určitého množství trubců. Množství trubců závisí na síle včelstva, dostupnosti potravy (pylu) a na roční době. Každý člen včelstva je na ostatních členech závislý natolik, že jeden bez druhého nedovede plnit svou funkci a následně zahyne. Mezi včelami funguje dokonalá dělba práce: Matka - Úlohou matky je klást vajíčka, aby zabezpečila obnovu včelstva. Délka jejího života je 5 let, přičemž denně naklade 1500 vajíček. Dělnice - Vykonávají pro včelstvo všechny ostatní potřebné práce, např.: vyhledávání a přinášení potravy (nektar, medovice, pyl a voda), zpracovávání medu z nektaru a medovice, konzervování pylu, dále pak stavbu plástů, krmení matky, trubců a plodu, střežení vchodu do úlu, úklid, čištění a větrání úlu a udržování jeho správné teploty a řadu dalších činností. Trubec – Úlohou trubce je oplodnit mladé matky. V případě potřeby pomáhá díky své vyšší tělesné teplotě zahřívat včelí plod.

VÝZNAM CHOVU VČEL Albert Einstein jednou řekl, že až vymřou včely, lidstvo je přežije jen o čtyři roky. Včely lidé chovají pro dva hlavní důvody: Získávání včelích produktů (med, vosk, propolis, mateří kašička, jed a pyl). Pro opylovací činnost. Existují totiž plodiny (např.: ovocné stromy), bez jejichž opylení včelami by nebyla zajištěna úroda. Včely se na opylovaní podílí z 90%.

OPAKOVÁNÍ Rozhodni, zda následující tvrzení jsou pravdivá, či nikoliv. Chybná tvrzení oprav: Včela medonosná se řadí mezi blanokřídlé a není společenským hmyzem. (Ano/Ne) Tělo Včely medonosné je složeno ze tří hlavních částí, které jsou spojeny zúžením pro dosažení maximální pohyblivosti. (Ano/Ne) Vývojová stádia včely jsou: larva - kukla - dospělec. (Ano/Ne) Včely dělnice kladou nová vajíčka a včela matka se o ně později stará. (Ano/Ne) Včely medonosné chováme jen a výhradně pro med. (Ano/Ne) Odpověz na následující otázky: Jak nazýváme společenství včel? ............................................................................................................................................... Jaký je význam chovu včel? ............................................................................................................................................... Vyjmenuj složení včelstva a napiš, jaký úkol má každý člen. …………………………………………………………………………………………….. Napiš vše, co jsi si zapamatoval ze stavby těla Včely medonosné. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%8Dela_medonosn%C3%A1 30.12.2009 http://www.foxymonk.com/Atlas_zvirat.php?detail=32 30.12.2009 http://www.priroda.cz/lexikon.php?detail=45 30.12.2009 Obrázky: Př. [cit. 2009-27-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons, na http://www.wikipedia.org/. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienen_mit_Brut_2.jpg 30.12.2009 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bee1web.jpg 30.12.2009 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Apis_mellifera_bi.jpg 30.12.2009 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drohnenpuppen_79d.jpg 30.12.2009 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bienenwabe_mit_Eiern_und_Brut_5.jpg 30.12.2009 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.