Rizika v kontextu používání internetu Psychologie internetu 2012 Lenka Dědková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ. SVĚT KOLEM NÁS SE MĚNÍ … MĚNÍ SE NAŠI PŘÁTELÉ? MĚNÍME SE MY? ? ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ.
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
BOJUJ SE ŠIKANOU! Tento materiál vznikl za finanční podpory EU prostřednictvím programu Daphne. Za obsah je zodpovědný příjemce podpory The BB Group a.
Rizika v kontextu používání internetu PSY174 Psychologie internetu 2013 Lenka Dědková.
Web Rangers Filip Komarov. Co je pro vás slovo e-bezpečí ??????????????
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
1 Bezpečnost dětí online: výsledky aktuálních výzkumů Doc. PhDr. David Šmahel, Ph.D. VITOVIN CZ.1.07/2.3.00/
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
Jako kybergrooming se označuje chování uživatelů internetových komunikačních prostředků (chat, ICQ, Skype atd.), kteří se vydávají za jinou osobu s.
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Zdraví a internet Online obtěžování, kyberšikana a další
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
DĚTI VE SVĚTĚ MÉDIÍ Úvod Média jako potrava pro duši naše cíle: 1) umět děti ochránit před tím, co jim škodí.
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Kyberšikana Radka Blažková.
Vytvořil: David Dvořák VII.B, 12 let Základní škola Šumperk,Vrchlického 22, Šumperk Tel:
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Kyberšikana Cyberbulling.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Kyberšikana.
Fáze poradenského procesu
Specifické metody SP LS 2014
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Seminář Trauma.
Sociální patologie SCPT SCPA
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
Výsledky výzkumu EU Kids Online II: online rizika Anna Šev č íková, Mgr. Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita Šetření vzniklo s podporou výzkumného.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Digital Confidence Prague, 7 th June, 2011 Jakub Chytil, Member of the Board of Directors.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Člověk a zdraví Bc.Kateřina Cuperová. - je jakékoliv pohlavní dotýkání, styk či vykořisťování kýmkoliv.
Prevence sociálně patologických jevů
Lenka Dědková, Hana Macháčková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Co potřebují oběti znásilnění ?
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Kyberšikana ZUR387 Lenka Dědková.
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
KYBERŠIKANA.
Specifika léčby dospělých dětí alkoholiků
Psychologie ve školní praxi (seminář)
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Syndrom rizikového chování v dospívání
Školská sociální práce
Rodičovství biologické a pěstounské
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Rizika v kontextu používání internetu Psychologie internetu 2012 Lenka Dědková

Model rizik  Negativní nebo pozitivní zkušenosti jsou důsledkem interakce mezi motivacemi rizik/příležitostí a rolí dítěte  Role dítěte Obsah (content) – dítě je příjemce (masové komunikace) Obsah (content) – dítě je příjemce (masové komunikace) Kontakt (contact) – dítě je účastník (komunikace) Kontakt (contact) – dítě je účastník (komunikace) Chování (conduct) – dítě je aktér (nabízí obsah) Chování (conduct) – dítě je aktér (nabízí obsah)

Riziko x újma

Kyberšikana  Rysy (kyber)šikany Agresivní chování nebo způsobení poškození Agresivní chování nebo způsobení poškození Úmyslné Úmyslné Opakování Opakování Nepoměr sil Nepoměr sil Vnímáno jako obtěžující Vnímáno jako obtěžující Kyber – děje se za použití informačních a komunikačních technologií Kyber – děje se za použití informačních a komunikačních technologií

Další specifika CB  Neomezenost v prostoru a času, nemožnost utéct (Smith & Slonje, 2007)  CB probíhá i za nepřítomnosti oběti (přidávání komentářů, maily..)  Široké publikum  Soukromý charakter online komunikace (žádný dohled dospělých nad tím, co dospívající na internetu píší a dělají)

Oběti šikany a CB  Oběťmi nemusejí být jen děti, i když se nich mluví nejvíce  Učitelé  Pracovníci (mobbing, bossing)  V uzavřených institucích – vojna, vězení, ústavy, internáty

Prevalence CB – problém s definicí  Vandebosch & Cleemput (2008): 2 základní přístupy k definování CB ve výzkumech: Otázka typu „Zažil jsi šikanu / kyberšikanu?“ Otázka typu „Zažil jsi šikanu / kyberšikanu?“ Měření zkušeností s konkrétními projevy CB („Dostal jsem urážlivé y“, „někdo mi na internetu vyhrožoval“, „Někdo mi na poslal virus“) Měření zkušeností s konkrétními projevy CB („Dostal jsem urážlivé y“, „někdo mi na internetu vyhrožoval“, „Někdo mi na poslal virus“) Problémy obou přístupů? Problémy obou přístupů? Napříč různými výzkumy se výskyt CB pohybuje od 5 – 60 % Napříč různými výzkumy se výskyt CB pohybuje od 5 – 60 %

Definice CB v projektu COST  Někdy se stává, že lidé využívají internet nebo mobil k tomu, aby někomu úmyslně ublížili a způsobili mu nepříjemnosti. Mohou například rozesílat urážlivé a sprosté y, SMS zprávy nebo zprávy na ICQ či chatu, mohou zveřejnit nebo rozeslat něčí nelichotivou nebo upravenou fotku a někomu se posmívat, mohou se za někoho vydávat a jeho jménem psát dalším lidem a zesměšňovat ho, vyhrožovat mu, pomlouvat ho a podobně.  Toto jsou jen příklady toho, jak se mohou lidé prostřednictvím internetu nebo mobilních telefonů k sobě chovat způsobem, který má druhému ublížit. Takové chování se někdy může označovat jako kyberšikana.  Stalo se někdy, že by se takovým způsobem někdo choval k Tobě? Mohlo jít o jednorázovou událost nebo o sérii podobných událostí, které trvaly delší dobu. Mohl to udělat cizí člověk nebo i někdo známý.

Kyberšikana x online obtěžování   Vůbec: 8%   Trochu: 34%   Dost: 40%   Opravdu hodně: 17% Když se to dělo, jak moc Tě to trápilo?

Oběti  Osobnostní charakteristiky: depresivita, úzkostnost, nízké sebehodnocení, chudé sociální dovednosti, vyhýbání se konfliktům, nízká úroveň schopností depresivita, úzkostnost, nízké sebehodnocení, chudé sociální dovednosti, vyhýbání se konfliktům, nízká úroveň schopností  Častěji ti, co více používají internet ti, co více používají internet ti, co používají IM a webkameru ti, co používají IM a webkameru problémové chování offline (problémy ve škole, napadání druhých, zneužívání návykových látek) – jsou častější oběti i agresoři problémové chování offline (problémy ve škole, napadání druhých, zneužívání návykových látek) – jsou častější oběti i agresoři

Agresoři  Vysoká míra hněvu  Agrese  Stresu  Obranného egoismu  Slabé ovládání hněvu a dalších emocí – impulzitivita  Kolář (2001) – „morální slepota“ – agresor myslí na sebe, neuvědomuje si dopady chování na druhé  Chudé vztahy s rodiči, zneužívání návykových látek, delikventní chování

Dopady CB  Vztek, smutek, úzkost, strach, sebeobviňování, trapnost, pocity ohrožení vlastního bezpečí, bezmoc  Zhoršení koncentrace, školních výsledků, absence ve škole  Internalizace - stres, snížené sebehodnocení, osamělost  Externalizace – hněv, agrese, podrážděnost, rizikové chování (návykové látky)  Zhoršení vztahů – s kamarády, v rodině  Chlapci x dívky – dívky více negativních dopadů než chlapci (Price a Dalgleish, 2010)

Meeting strangers  EUKO II (2010), 9-16 let

Újma ze setkání s cizím z internetu  Osobní setkání s lidmi, které poprvé potkáš na internetu, mohou a nemusí být správné. Když jsi se s někým takto NAPOSLEDY setkal/a, obtěžovalo tě to nějak? Např. cítil/a jsi se rozrušený/rozrušená, naštvaný/naštvaná nebo jsi měl/a pocit, že bys tam neměl/a být?  Z těch, co byli rozrušení (1 %) zhruba polovina říká, že „hodně“ nebo „docela“

Sexuálně explicitní materiály - děti  Může narušit jejich vnímání sexu  Ovlivnit postoje k sexu Normalizací chování Normalizací chování např. sex jako běžná, nezávazná forma zábavy – větší promiskuita, sex.harašení např. sex jako běžná, nezávazná forma zábavy – větší promiskuita, sex.harašení násilné SEM – časté sledování může zvyšovat toleranci vůči sexuálnímu násilí násilné SEM – časté sledování může zvyšovat toleranci vůči sexuálnímu násilí  Peter & Valkenburg (2008) Větší sledování SEM vede k vyšší nejistotě v sexualitě (zvláště u dívek) Větší sledování SEM vede k vyšší nejistotě v sexualitě (zvláště u dívek)  Lam a Chan (2007) Sledování SEM spojeno s negativními postoji vůči manželství, rodině a monogamii Sledování SEM spojeno s negativními postoji vůči manželství, rodině a monogamii

Rizikové online komunity  Nejvíce medializované:emo, gothic (sebepoškozování), pro-ana (poruchy příjmu potravy)  Proč jsou rizikové Potenciální spouštěče rizikového chování Potenciální spouštěče rizikového chování Získání informacíZískání informací Upevňování již započatého rizikového chováníUpevňování již započatého rizikového chování Postoj k odborné pomoci – často vnímána velmi negativněPostoj k odborné pomoci – často vnímána velmi negativně Pocit „normálnosti“ jednáníPocit „normálnosti“ jednání Sociální nákazaSociální nákaza

Literatura  Anderson et al. (2010). Violent Video Game Effects on Aggression, Empathy, and Prosocial Behavior in Eastern and Western Countries: A Meta-Analytic Review. Psychological Bulletin, 136(2),  Divínová, R. (2005): Cybersex – forma internetové komunikace. Praha: Triton.  Guan, S.A. & Subrahmanyam, K. (2009) Youth Internet use: risks and opportunities. Current Opinion in Psychiatry, 22, 351–356.  Livingstone, S. & Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final report. LSE, London: EU Kids Online.  Subrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2011). Digital Youth: The Role of Media in Development. New York : Springer.  Valkenburg, P.M. & Soeters, K.E. (2001). Children's Positive and Negative Experiences With the Internet: An Exploratory Survey. Communication Research, 28,  Vandebosch, H. & Cleemput, K. Van (2008). Defining Cyberbullying: A Qualitative Research into the Perceptions of Youngsters. CyberPsychology & Behavior, 11(4).  Wolak, J., Finkelhor, D., Mitchell, K. & Ybarra, M.L. (2008). Online “Predators” and Their Victims: Myths, Realities, and Implications for Prevention and Treatment. American Psychologist. Vol. 63, No. 2,