Multikulturní výchova Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
V dnešní době se stále častěji setkávají lidé různých národů, ras a etnického založení. Setkáváme se s imigranty (přistěhovalci), azylanty (ti, kteří žádají o ochranu a utíkají ze své země) a s tím vznikajícími etnickými konflikty Proto je důležité zavedení multikulturní výchovy pro žáky základních a středních škol s cílem naučit se vzájemnému respektu a toleranci k novým kulturám a přispět tak k vzájemnému kulturnímu obohacování
Teoretický základ Etnologie – teoretické poznatky o etnických skupinách Kulturní antropologie – rozdíly mezi kulturními zvyklostmi různých národů Sociologie (etnosociologie) – poznatky o postavení národnostních menšin Etnolingvistika – vztahy mezi jazykem a národnostními menšinami Historická věda – ukazuje vznik a vztahy etnických a náboženských skupin
Funkce kultury Expresivní – je to životní styl patřící určité sociální skupině Kultura jako kolektivní vědomí – každá kultura obsahuje různé způsoby chování, předávání informací, normy jednání Integračně-diferencovaná funkce – sociální chování se předává z generace na generaci, díky své kultuře se sociální skupina integruje jako jeden celek a zároveň se odlišuje od ostatních sociálních skupin (diferencuje)
Komunikace mezi národnostními a etnickými kulturami (multikomunikace) Tolerance jednotlivých kultur – přijmout jiné národnosti jako rovnocenné Spolupráce založená na vzájemném poznávání – čím více poznáme jinou kulturu, tím lépe ji můžeme pochopit a eventuelně se s ní ztotožnit Neusilovat o potlačení kultury národnostní menšiny Spojení tolerance a spolupráce vede ke komunikaci mezi jednotlivými národnostními i etnickým kulturami
Význam sociální skupiny Sociální skupina je zprostředkovatelem působení makrosociálního prostředí Podílí se na dotváření sociálních rysů osobnosti Ovlivňuje výkon jedince Posiluje a uspokojuje důležité potřeby jedince Význam sounáležitosti (být mezi lidmi) Být akceptován Získat uznání a mít možnost seberealizace 6
Vlastnosti sociální skupiny Stabilita skupiny – skupina je stabilní v případě minimálních změn ve složení svých členů Integrace skupiny – projevuje se jednotnou činností Soudržnost (koheze) – znamená pevnost a stálost vztahů mezi členy a silný pocit sounáležitosti Atraktivnost skupiny – záleží na činnosti a cílech Stálost skupiny – soudržnost s vysokou mírou integrace
Velikost skupiny – podle počtu členů, aby mohlo dojít k vzájemné komunikaci „každého s každým“ Míra intimity skupiny – intimita ve skupině znamená existenci emotivních vztahů mezi členy Homogennost = stejnorodost ( př. homogenní = školní třída), heterogennost = nestejnorodost (př. heterogenní = věk dětí, pohlaví) Hodnotová orientace – jde o zaměření skupiny z hlediska hodnot, které uznávají a které vedou k dosažení cíle
Stupeň libosti – příjemné nebo nepříjemné prožívání vztahů uvnitř skupiny Míra kontroly – jak velký je význam používání pravidel a norem chování
Kulturní odlišnosti Kulturní odlišnosti = odlišnost jazyků, ras, etnik národů i náboženských předsudků Projevem kulturní odlišnosti je komunikace mezi lidmi, problém práce v týmu s rozdílným etnickým složením, uznávání různých hodnot, postoje, předsudky, výchovný styl v rodině, psychologický problém imigrantů zařadit se do nové společnosti
Princip sociálního smíru a solidarity Princip sociálního smíru – začíná ve škole výukou k toleranci k žákům z odlišného prostředí (cizí státní příslušníci, žáci z ekonomicky slabých rodin, různých etnik, azylanti) – je třeba jim pomáhat s osvojením jazyka, zohledňovat jejich jazykovou bariéru, odstraňovat předsudky a diskriminační prvky mezi spolužáky Solidarita = určitý stupeň dobrovolné shody, ochoty vzájemně si pomáhat, úspěchy a neúspěchy umět sdílet s ostatními dětmi, solidarita vede ke spravedlnosti Multikulturní vzdělávání podporuje u žáků zájem o svět, o spoluobčany různých etnik a vede žáky k přemýšlení o respektu a úctě k lidským odlišnostem
Úkoly Zamysli se, z jakého důvodu vznikla potřeba multikulturní výchovy? Co patří do teoretického základu multikulturní výchovy? Co je to kultura jako kolektivní vědomí? Proč považujeme spolupráci, toleranci a komunikaci mezi jednotlivými národnostními i etnickými kulturami za důležité? Jaké znáš vlastnosti sociální skupiny? Dokážeš respektovat názor žáka z jiné etnické skupiny ? Umíš najít příčinu a způsob řešení problému, který vznikl z kulturní odlišnosti spolužáka?
Literatura GULOVÁ, Lenka – ŠTĚPAŘOVÁ, Ema: Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, spol. s r.o., 2004. ISBN 80-86633-14-4. ŠIŠKOVÁ, T.: Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, s.r.o., 1998. ISBN. 80-7178-285-8. ADLER, A.: Psychologie dětí. Praha: Práh, 1995. DRÁBEK, Ivan.: Stručný úvod do etiky. Ostrava: Scholaforum, 1997. ISBN 80-86058-70-0. PRŮCHA, J: Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2. ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6