1 VŠFS – KS LS 2006/2007 Konzultace 3 31. 3. 2007 Strukturální fondy EU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Advertisements

PROGRAMY PODPORY VÝSTAVBY ZE STRANY EVROPSKÉ UNIE Autor: Jiří Vaněk Vyučující: Ing. Martin Čásenský, CSc. Management podniku 2013/2014 České vysoké učení.
Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
1 Strukturální fondy a Fond koheze VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 P1 –
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Fondy EU.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
1 VŠFS – kombinované studium bakalářské – Základy práva ES/EU Regionální a strukturální politika EU
1 VŠFS – kombinované magisterské studium Prameny práva ES – právo EU Dodatky k politikám EU Regionální a strukturální politika EU
Strukturální politika
Financování rozvojových projektů Evropské zdroje a financování rozvojových projektů v rámci ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Komunitární program PROGRESS Jitka Zukalová, MPSV, oddělení Evropské unie.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 7 Strukturální fondy EU Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
FONDY EU Programové období
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
FONDY EU Předvstupní podpora Programové období 2000 – 2006 a její plnění v ČR.
Regionální politika RP ČR.
FONDY EU Programové období
1 VŠFS KS LS 2006/ Strukturální fondy a kohezní fond Konzultace 2.
Strukturální politika EU Vědomé zásahy regulativní povahy do autonomního fungování tržních sil Cíl: –Dosáhnout strukturálních změn, které by trh sám vytvořil.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
E VROPSKÁ R EGIONÁLNÍ POLITIKA POLITIKA ÚZEMNÍ A SOCIÁLNÍ SOUDRŽNOSTI K OHEZNÍ POLITIKA Regionalistika 2.
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Regionální politika a ekonomika Historie a vývoj Regionální politiky v EU 6 základních etap RP: 1958 – – – – –
Regionální a strukturální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek. Obsah přednášky:  Fondy předvstupní pomoci  PHARE  ISPA  SAPPARD.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Mgr. Oldřich Hájek.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Mgr. Oldřich Hájek.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
E VROPSKÁ R EGIONÁLNÍ POLITIKA POLITIKA ÚZEMNÍ A SOCIÁLNÍ SOUDRŽNOSTI K OHEZNÍ POLITIKA Regionalistika 2.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Politika hospodářské a sociální soudržnosti
Příprava České republiky na vstup do Evropské unie – regionální pohled“ Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální a strukturální politika
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Financování ÚSC z prostředků EU
Předvstupní podpora Agenda 2000 – 2006 a její plnění v ČR
Úvod, základní principy a cíle
Strukturální politika
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Podpora podnikání ze SF
Transkript prezentace:

1 VŠFS – KS LS 2006/2007 Konzultace Strukturální fondy EU

2 OSNOVA 1. Cíl konzultace 2. ESF 3. EAGGF 4. FIFG 5. ERDF 6. ISPA, SAPARD, PHARE, EIB 7. Iniciativy Společenství

3 ad 1 - Cíl Po stručné informaci o cílech S/R/P charakterizovat finanční nástroje (iniciativy) její realizace.

4 ad 2 -Evropský sociální fond (European Social Fund) Založen 1957 (ŘS) v r. 1957, fungovat začal až v r Pokrýval všechny cíle,mimo původního 5a. V období přispíval k financování Cíle 1,2,3, Iniciativy Equal a na významná inovační opatření. Podpora vzdělávacích systémů v hospodářsky zaostávajících regionech. Je určen pro odstraňování dlouhodobé nezaměstnanosti a začleňování mladistvých do ekonomiky.

5 ad 2 – 1. pokračování ESF je zaměřen na tyto aktivity:  podpora víceletých programů zaměstnanosti, pomoc mladým při vstupu na trh práce;  podpora rovných příležitostí pro ženy a muže na trhu práce;  zlepšování systému vzdělávání a výcviku;  podpora kvalifikovaných PS;  podpora pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje;  implementace iniciativy EQUAL  Iniciativa EU LEADER+.

6 ad 3 – EAGGF – European Agriculture Garantee and Quidance Fund ( Evropský zemědělský záruční a usměrňovací fond) Byl založen v r Je rozdělen do 2 sekcí: garanční a orientační. Sekce garance: téměř 95 % všech výdajů fond, jsou z ní hrazena veškerá opatření SZP, malá část pro Cíl 2. Garance směřují především do cenové oblasti a jsou určeny na exportní subvence a vnitřní intervence.

7 ad 3 – 1. pokračování Sekce orientace – přes 5 % prostředků fondu. V období prostředky využívány pro Cíl 1, Leader+, případně i pro Cíl 2. Sekce orientace se podílí na financování strukturální a sociální politiky (modernizace farem, zlepšování infrastruktury na venkově, podpora vzdělávání a výzkumu, pomoc v odbytu a zpracování).

8 ad 3 – 2. pokračování EAGGF – podpora: investice do zemědělských holdingů; podpora mladých farmářů (do 40 let); podpora profesního vzdělávání; podpora zemědělců při předčasném odchodu do důchodu; kompenzace za hospodaření v oblastech s nepříznivými přírodními podmínkami a s přísnějším ekologickým režimem;

9 ad 3 – 3. pokračování podpora a rozvoj lesnictví; podpora zpracování a marketingové strategie zemědělských výrobků. rozvoj venkova (služby, podpora místní ekonomiky, podpora turistiky, řemesel apod.).

10 ad 4 – FIFG ( Financial Instrument of Fisheries Guidance – Fond na podporu rybolovu) Začal fungovat od r. 1993; přispívá k financování Cíle 1a regionům mimo Cíl 1 (až 0,5 % celkové alokace SF a na významné inovace); je zaměřen na oblast rybolovu; cíl: podpora strukturálních opatření v rybářství a aqakultury, zpracovatelském průmyslu a marketingu ryb a rybích výrobků, aby trvalá vyváženost mezi zdroji ryb a jejich lovem.

11 ad 4 – 1. pokračování Konkrétní podpora:  podpora konkurenceschopnosti perspektivních podniků v odvětví  obnova a modernizace rybářských lodí, rozvoj rybářských přístavů  podpora mořských kultur  podpora a ochrana chovu ryb  revitalizace oblastí závislých na rybolovu.

12 ad 5 – ERDF (European Regional Development Fund – Evropský fond regionálního rozvoje) Založen 1975, výrazně reformován 1989; Cíl 1 a 2, Iniciativy Společenství Interreg III, Urban II a inovace a rychlou pomoc; zaostávající regiony – podpora růstu konkurenceschopnosti MSP, spolufinancování transferu technologií a informací mezi podniky, investice do trvalých pracovních míst, do infrastruktury, oživení průmyslu, upadajících měst, venkovských oblastí a oblastí závislých na rybolovu, investice do zdravotnictví a vzdělání.

13 ad 5 – 1. pokračování Podpora z ERDF se týká:  hospodářsky zaostávajících regionů (HDP/ob nižší než 75 % průměru EU);  regionů s odeznívající průmyslovou výrobou – nezbytná restrukturalizace regionální ekonomiky;  regionu, u kterých podpora rozvoje venkovské oblasti;  přesně vymezená doba a konkrétní NUTS.

14 ad 5 – 2. pokračování Konkrétní aktivity z ERDF: regiony spadající pod Cíl 1:  investice do infrastruktury – v rámci TEN (doprava, telekomunikace, energie);  vzdělání a zdraví  ochrana ŽP;

15 ad 5 – 3. pokračování regiony pod Cíl 2:  regenerace průmyslových oblastí a stagnujících městských oblastí;  revitalizace venkovských oblastí nebo oblastí závislých na rybolovu regiony spadající pod Cíl 1+2:  přímé investice do výrobního sektoru k vytvoření nových pracovních míst;  podpora MSP a místního rozvoje  posílení výzkumných a vývojových kapacit regionů.

16 ad 5 – 4. pokračování V rámci území EU:  ekonomická a sociální regenerace stagnujících městských oblastí – iniciativa URBAN (hospodářská a sociální obnova a rozvoj měst a příměstských oblastí postižených strukturálními krizemi);  podpora přeshraniční, mezinárodní a meziregionální spolupráce v rámci INTERREG III.

17 ad 6 – ISPA, SAPARD, PHARE, EIB Předvstupní nástroje ISPA (Instrument for Structural Policy for Pre-Accession) r – finanční nástroj pro urychlení potřebných změn v kandidátských státech – dopravní infrastruktura; SAPARD (Special Accession Programme for Agriculture and Development) – jako ISPA – pro předvstupní pomoc – restrukturalizace v zemědělství pro kandidátské země EU.

18 ad 6 – 1. pokračování PHARE (Poland and Hungary Assistance for Economic Restructuring) – mimo SF, ale plní strukturální a regionální funkce; založení 1989 – 24 států – na pomoc hospodářské transformace východoevropských zemí; 1992 rada ES začlenila pod Evropské dohody.

19 ad 6 – 2. pokračování Na čerpání SF – jednotná hranice pro nárok: pod 75 % průměru HDP/1 ob. EU; u Kohezního fondu: stát musí mít HDP/1 ob. menší než 90 % ; výše komunitárních prostředků – se může pohybovat - 50 % celkových nákladů, výjimečně 75 %; minimální participace státu či regionu činí 25 %; ISPA a SAPARD 75% hranici pro financování z komunitárních fondů.

20 ad 6 – 3. pokračování Zásady přidělování prostředků a principy fungování fondů: koncentrace; partnerství; programování adicionality monitorování a kontroly; subsidiarity; solidarity.

21 ad 6 – 4. pokračování Význam EIB (1957/1958) není SF, má právní subjektivitu; úkol: napomáhat rozvoji společného trhu; účast na rozvojových programech mimo EU – aktivity možné až ve 130 zemích, s nimiž má EU smlouvy o hospodářských vztazích; hlavní směry poskytování prostředků EIB: regionální rozvoj, růst konkurenceschopnosti, integrační akce, infrastruktura pro EU, energie, ŽP, rozvoj měst.

22 ad 7 – Iniciativy Společenství Interreg III (2000 – 2006) podpora mezinárodní spolupráce v EU (harmonický a vyvážený rozvoj území); financování: ERDF; tři oblasti:  přeshraniční spolupráce (podpora rozvoje mezi hraničními regiony);  nadnárodní spolupráce: územní integrace EU-15 s KZ a ostatními přilehlými zeměmi;  meziregionální spolupráce: výměna zkušeností mezi regiony, zejména u meziregionálních projektů.

23 ad 7 – 1. pokračování LEADER+ iniciativa pro rozvoj venkova od r. 2000; iniciativa zaváděna (např.)  spolupráce mezi venkovskými územími v 1 nebo více ČZ – sdílení know-how a lidských a finančních zdrojů;  zabezpečení všech venkovských oblastí telekomunikačními sítěmi;  strategie integrovaného rozvoje venkova.

24 ad 7 – 2. pokračování Leader+ financován z orientační sekce EAGGF. EQUAL nadnárodní spolupráce – boj proti všem formám diskriminace; pomoc ve 4 oblastech (zaměstnanost, podnikání, adaptace, rovné příležitosti); financování z ESF.

25 ad 7 – 3. pokračování URBAN II hospodářská a sociální obnova měst a čtvrtí v krizi; finance z ERDF; opatření pro 50 oblastí s vlastním problémem; oblasti zařazovány do Cílů 1 a 2; projekty financovány max. 75 % celkových nákladů projektu v Cíli 1 a do 50 % v ostatních částech; EIB poskytuje půjčky; alokace prostředků do ČS závisí na počtu obyvatel v městských oblastech a na míře nezaměstnanosti v těchto oblastech.