Systém řízení kvality
Modely QMS QMS – Quality Management Systém Systémový přístup k řízení kvality V Evropě jako ISO normy – International Organization for Standardization Písemný plán Zajišťuje plnění očekávání zákazníků z hlediska požadované kvality ISO 9000:2000 – vyžadují, aby podniky písemně popsaly, co dělají a budou dělat pro zlepšování kvality. Uvádějí všechny pracovní postupy podniku, jak je kvalita řízena, sledována, kontrolována a zaznamenávána
Zavádění kvality QMS podle norem ISO Konzultační firmy – posoudí stav řízení a dodržování kvality Podle provedené analýzy se stanoví postup vedoucí k získání certifikátu ISO Konzultační firma připravuje firmu na certifikační řízení – manuály, dokumentace, zaměstnanci se seznamují s politikou kvality Shoda mezi konzultanty a pracovníky – žádost o osvědčení kvality Nezávislí auditoři porovnají dokumentaci s tím jak firma v praxi dodržuje v řízení kvality Další inspekce probíhají v časových intervalech 1x za 12 – 24 měsíců Firmy, které získali ISO, mohou používat její logo v názvu firmy
Výhody QMS Ve firmě je zaveden řád Důvěryhodnost podniku – odběratelé, dodavatelé, banky Konkurenční výhoda
Nevýhody QMS Byrokracie Nákladná Nutně nezaručí kvalitu výrobků ani poskytovaných služeb
Systém řízení kvality TQM Total quality Management
QMS – výrobní, výrobková, prodejní koncepce – transakční marketing Podnikatelská a manažerská filozofie – založená na prosazování kvality a řídících praktik, které vedou k celkové kvalitě organizace TQM – marketingová koncepce, vztahový marketing – není obecný návod na její získání, může ji získat každý podnik QMS – výrobní, výrobková, prodejní koncepce – transakční marketing Zásady TQM: Podnik je systém vzájemně propojených lidí Jakákoliv podniková činnost má vliv na kvalitu Dodavatelé jsou součástí systému kvality Na kvalitu se pohlíží z pohledu zákazníka a spotřebitelů
TQM QSM Popis Strategie trvalých zlepšení u všech činností podniku – zapojení všech zaměstnanců Norma – zajišťuje zákazníkům, že organizace může dosáhnout garantované kvality Charakteristika Zahrnuje všechny podnikové aktivity a zaměstnance Metodický přístup ke kvalitě Hnací síla Lidé Postupy Cíl Trvale zlepšovat kvalitu a uspokojovat zákazníky Získat certifikát a soulad se specifikací Kultura Konkurenční výhoda tehdy, pokud je zapojen každý pracovník Lpění na písemných postupech a jejich dodržování