Evropský podnik XI. část. Změny v rámci Evropy (1. část) Výrazné změny, které se uskutečnily v rámci Evropy, vytvořily nové konkurenční podmínky. K těmto.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové.
Firma a jejich cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Organizační struktury
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
SWOT Analýza Daniel Vančura.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Vybrané metody analýzy
A) Determinanty nabídky
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
MOŽNOSTI PODNIKÁNÍ NA UKRAJINĚ
Analýza makro a mikroprostředí
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Marketingové prostředí
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dokonalá konkurence (DK)
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Poradenství v obecném řízení
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
TRH (tržní mechanismus)
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Ekonomika malých a středních podniků
Marketingový systém řízení
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingové strategie
Transkript prezentace:

Evropský podnik XI. část

Změny v rámci Evropy (1. část) Výrazné změny, které se uskutečnily v rámci Evropy, vytvořily nové konkurenční podmínky. K těmto změnám patří zejména: odstranění fyzických bariér, které bránily volnému pohybu zboží a pracovních sil, odstranění fiskálních bariér, které bránily volnému kapitálu a vytvářely mezi jednotlivými zeměmi rozdílnosti v daních a clech, odstranění technických bariér, které znamenaly rozdíly v technických standardech a testovacích procedurách,

Změny v rámci Evropy (2. část) liberalizace konkurence bez jasných pravidel volné soutěže; to umožnilo spolu s odstraněním bariér, které chránily země před konkurencí, vládám jednotlivých zemí i podnikům hledat nové formy protekcionismu. V důsledku těchto změn zesílila konkurence, která způsobila, že podniky jsou na jedné straně tlačeny ke zvyšování efektivnosti a na straně druhé k vyšší schopnosti přizpůsobit se rostoucí segmentaci trhu, a tím i k větší diferenciaci. Podniky, které podnikají uvnitř EU, musí vzít všechny uvedené změny pro formulaci strategie v úvahu.

Určení postavení podniku (1. část) Vývoj podnikové strategie představuje proces hledání rovnováhy mezi zdroji a schopnostmi v jednotlivých funkcích hodnototvorného řetězce podniku a změnami, které probíhají v jeho okolí. V procesu vývoje podnikové strategie manažeři zpravidla hledají odpověď na následující otázky: Jaká je povaha prostředí, ve kterém se podnik prosazuje? Jaká je pozice podniku? Jaký by měl podnik být? Jak podnik dosáhne své vize? Co je nutné udržet? Co je nutné změnit?

Určení postavení podniku (2. část) Odstranění zmíněných bariér ve všech členských zemích EU způsobilo, že podniky musely přehodnotit svoji pozici a vyvinout nové strategie, ve kterých jsou schopny hájit své dosavadní pozice a vyvinout nové strategie, ve kterých jsou schopny hájit své dosavadní pozice a využívat nové příležitosti. Pro podniky, které operují v rámci EU, vyplývají příležitosti a ohrožení bezprostředně ze změn, které vytvářejí jednotný evropský trh (JET).

Příležitosti JET (1. část) Odstranění bariér mezi členskými státy nabízí ohromný potenciál k jednání uvnitř Evropy i na domácím trhu, a tak umožňuje zvýšit objemy výstupu, a tím i hospodárnost, a vytvořit si tak efektivnější pozici. Ve skutečnosti jsou ovšem tyto příležitosti záludné, protože vytvářejí současně ohrožení, která mohou limitovat plné uznání podniku na liberalizovaném trhu.

Příležitosti JET (2. část) Všechny podniky jsou po odstranění tržních bariér ohroženy růstem konkurenční aktivity na domácím trhu. Proto je důležité, aby podniky při vytváření strategie využívaly nové příležitosti a současně pečlivě zvažovaly ohrožení, která vyplývají z opomenutí udržet si pozici na domácím trhu.

Ohrožení JET (1. část) jsou rovněž spojována se skrytými bariérami mezi členskými státy. Zatímco existující legislativa dlouhodobě odstranila fyzické, fiskální a technické bariéry, zůstává mezi členskými státy v rámci EU vysoký stupeň nesourodosti. Skryté bariéry jsou zvlášť výrazné v kulturních rozdílnostech. Navzdory společné legislativě zůstaly jednotlivé členské státy produktem své historie a dědictví. A to zvláště pokud se týká způsobu prodeje, chování zákazníků, vnímání a vkusu.

Ohrožení JET (2. část) I přes stanovení pravidel hry v rámci EU se jednotlivé vlády soustřeďují na ochranu domácích podnikatelských aktivit před zahraničními konkurenty. Přes přijaté smlouvy pokračují v ochraně své země vytvářením místních standardů a testovacích procedur. Poslední hrozbou, která ovlivňuje evropské podniky, je překročení výrobní kapacity. Je to dáno tím, že podniky při vstupu na další teritoria rozšiřují výrobní kapacitu a zvyšují velikost výstupu. A právě proto některé podniky budou muset z daného odvětví odejít.

Ohrožení JET (3. část) Důsledek překonání kapacity je pravděpodobně v jednotlivých odvětvích rozdílný. Projevuje se zejména v takových odvětvích, která byla tradičně chráněna před konkurencí. Kroky, které vedly k liberalizaci a deregulaci, odhalují nesmírnou mnohaletou neefektivnost těchto odvětví.

Agresivní konkurence ve všech členských zemích EU vyžaduje, aby každý trh, na který podnik vstoupí, poskytoval dostatečné zdroje (finanční, řídící a dovednostní) k tomu, aby si podnik mohl vytvořit odpovídající konkurenční pozici. Současně neschopnost podniku využít nové příležitosti pravděpodobně vyvolává zranitelnost podniku. Je tomu tak zvláště tehdy, jsou-li hlavní konkurenti úspěšnější ve využívání příležitostí pro růst a expanzi základní podnikatelské aktivity daného podniku.

Obrana stávajících podnikatelských aktivit na domácím trhu Obrana dosavadních podnikatelských aktivit na domácím trhu znamená bezpečnější volbu než úvaha o expanzi. Udržení ziskovosti znamená pro podnik přežít. Pole působnosti na domácím trhu je potenciálně jednodušší než zvládnutí nových metod a způsobů na neznámem zahraničním trhu. Závislost na (jediném) domácím trhu se však může jevit jako riziková. Nicméně využívání příležitostí na nevyzkoušených trzích, kde je již dobře zavedena zahraniční konkurence, přináší rovněž riziko.

Obrana podnikatelských aktivit na zahraničních trzích Pro podniky s rozsáhlou celoevropskou působností, které odvozují svůj zisk z mnoha trhů různých zemí, zůstává obrana otázkou. Souhrnně lze konstatovat, že v případě podniků s rozsáhlou působností v rámci EU musí být cíle zaměřeny na vzájemné upevnění vztahu mezi dosaženým ziskem a tržními podíly prostřednictvím zlepšení různých prvků hodnototvorného řetězce.

Racionalizace a reorganizace (1. část) Jedním z klíčových principů celé iniciativy jednotného evropského trhu je podpora ekonomické výkonnosti prostřednictvím zlepšení míry hospodárnosti ze zhromadnění výroby, zvýšení důrazu na inovace a vývoj nových technologií. Z pohledu stratégů může být rozhodnutí o racionalizaci a reorganizaci velmi bolestivé, ale může se stát nevyhnutelným.

Racionalizace a reorganizace (2. část) V rámci racionalizace a reorganizace lze uvažovat o velkém množství variant: rozšíření a propojení podniku s dalšími podniky, což může udržet stávající pozice a získat sílu prostřednictvím vzájemné spolupráce, těsnější spolupráci s dodavateli a distributory, způsob který vede k získání větší síly prostřednictvím hodnototvorného řetězce, skoupení veškeré konkurence ve snaze odstranit hrozby a zvětšit vnitřní síly, změně zaměření a soustředění se na klíčové aktivity, případně zbavení se periferních podnikatelských aktivit.