Porada ředitelů ústavů, 27.06.2006 Osnova 1. Metodika hodnocení výzkumu a vývoje a jejich výsledků v. r.2005. 2. Výsledky hodnocení FSI. 3. Operační program.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Advertisements

Připraveno v rámci projektu „Projektové financování vysokých škol“ podpořeného FRVŠ pod číslem 72/2011
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Metodika hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (platná pro léta 2013 až 2015) návrh od Rady vlády pro výzkum,
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
RVŠ a financování výzkumu, vývoje a inovací 17. září 2009 Karolinum RVŠ pokládá za neproduktivní další diskusi k tématu VaVaI bez navýšení finančních prostředků.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Cíle výzev Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI)
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
KONFERENCE V RÁMCI TVD Aktuální situace ve VD PhDr. Marie Jírů Členka Výkonného výboru AIVD Koordinátorka AIVD pro Královéhradecký kraj
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Projekt CZ / /0052 Komplexní program Univerzity Karlovy v Praze pro vzdělávání v řízení přenosu znalostí a výchovu v inovačním podnikání.
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
HODNOCENÍ VÝZKUMU A VÝVOJE A JEJICH VÝSLEDKŮ V ROCE → Hodnocení VaV.
Publikace a hodnocení Publikace a vládní hodnocení vědy 2007.
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
Metodika: výsledek odborně kvalifikovaného postupu, nebo dohadovacího řízení? Jana Musilová Akademické fórum VI – Praha – 17. září 2009 Odborná skupina.
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Návrh operačního programu „Výzkum a vývoj pro inovace“ - strukturální fondy EU 2007 – 13 a Hodnocení VaV a jeho výsledků 2006 Dr. Marek Blažka Sekretář.
Hodnocení výzkumu a vývoje a jejich výsledků v roce 2006 Jakub Fischer.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Návod pro vkládání výsledků vědy a výzkumu do IS.MUNI Mgr. Michal Petr Oddělení pro výzkum, rozvoj a projektovou podporu LF MU Platné pro rok 2011.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
, 2. sněm RVŠ Závěry ankety k novele zákona č. 130/2002 Sb. Zpracovali : B. Tremlová a F. Ježek.
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Vysoká škola Karlovy Vary, o.p.s. Výzkum, vývoj a inovace na VŠ v ČR Pavel Švejda INOVACE 2009, Týden výzkumu, vývoje a inovací v ČR, 1. –
1. Současnost a budoucnost podpory VaVaI Miroslav Janeček člen předsednictva Praha 2. dubna 2015.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
RIV11 a sběr publikačních aktivit 1. LF UK a VFN Ústav vědeckých informací 1.LF UK a VFN Pracovní seminář 1. a
Hodnocení efektivity výzkumu na LF UP Martin Modrianský.
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Metodický výklad výzvy
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Setkání s doktorandy Setkání s doktorandy
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Prioritní osa 2 Výzva 2.3 Lidské zdroje ve Výzkumu a vývoji Mgr. Filip Týc Odbor programů výzkumu.
Vize ve vědě a výzkumu TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Univerzita s kladným nábojem.
Porada ředitelů ústavů,
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Výroční konference OP PIK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Oddělení pro vědu a výzkum, FHS UK Praha
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
Vědeckovýzkumný informační systém
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Doktorské studium na FLD
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Transkript prezentace:

Porada ředitelů ústavů, Osnova 1. Metodika hodnocení výzkumu a vývoje a jejich výsledků v. r Výsledky hodnocení FSI. 3. Operační program (OP) „Výzkum a vývoj pro inovace“ (VaVpI ) 4. VaVpI - Mechatronika

Porada ředitelů ústavů, Metodika hodnocení výzkumu a vývoje a jejich výsledků v. r A.Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji B.Hodnocení programů výzkumu a vývoje C.Závěrečné hodnocení projektů výzkumu a vývoje, výzkumných záměrů a dalších aktivit výzkumu a vývoje D. Dodržování obecných principů hodnocení

Porada ředitelů ústavů, A.Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji Hodnocením efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji (dále jen „hodnocení efektivnosti“) se rozumí porovnání všech výsledků dané instituce a celkových výdajů na výzkum a vývoj ze státního rozpočtu pro danou instituci za sledované období, a to bez ohledu na poskytovatele. V případě, že jde o vysokou školu, se navíc provede i hodnocení těch jednotlivých fakult, které řešily projekt resp. výzkumný záměr. Bez specifického výzkumu na vysokých školách.

Porada ředitelů ústavů, A.Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji Cíl hodnocení efektivnosti, úvodem - vláda  konstatovala, že výsledky výzkumu a vývoje v ČR v řadě oborů stagnují nebo dokonce klesají, přestože výdaje na výzkum a vývoj rostou a že výkonnost českého výzkumu a vývoje a jeho přínosy jsou nižší, než v EU-15 a horší než ve většině nových členských zemí;  konstatovala, že dosavadní způsoby hodnocení (projektů a grantů, programů, výzkumných záměrů,..) mají řadu nedostatků ;  se rozhodla doplnit dosavadní způsoby hodnocení o hodnocení efektivnosti organizací, založené na následujících principech:

Porada ředitelů ústavů, A.Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji Spíše pro doplnění -ČR je v počtu článků s IF na 1000 obyvatel výrazně pod průměrem EU- 15 (ČR-0,45; EU-15-0,77; Finsko-1,43; Dánsko-1.46) Srovnání úrovně vědních oborů v ČR se světovou úrovní (RCIO-relativní citační impakt dané zemi) přední místo – matematika (108), inženýrství (100) nad ¾ průměru – fyzika (87), materiálové vědy (86), chemie (84) silně zaostávají – ekonomie (15), vzdělávání a právní vědy (nelze hodnotit)

Porada ředitelů ústavů, A.Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji Vlastním cílem hodnocení efektivnosti je vytvořit systém, který bude a) vládě (PS, veřejnosti atd.) poskytovat ucelený soubor informací o efektivnosti využití státních prostředků na výzkum a vývoj u jednotlivých příjemců (institucí) a u jednotlivých poskytovatelů (resortů) a který nebude nahrazovat jiné způsoby hodnocení (ad A.1.b) ani hodnocení týmů či jednotlivců; b)co nejvíce se blížit mezinárodnímu hodnocení výzkumu vývoje ČR a jeho výsledků (prováděnému OECD, EU atd.) ve srovnáním s jinými zeměmi; c)podkladem RVV pro provádění změn rozdělení prostředků na výzkum a vývoj, které má RVV každoročně promítat do návrhu výdajů na výzkum a vývoj na další rok.

Porada ředitelů ústavů, A. Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji Vstupy – RIV (Rejstřík Informací o Výsledcích) ze kterého byla vybrána část evidovaných údajů vztahujících se k projektům VaV s rokem ukončení 2000 až 2004 a) Odstranění výsledků bez vazby na aktivity. b) Odstranění výsledků s vazbou na aktivity, z nichž žádná nespadá do vymezeného období. c) Normalizace výsledků - odstranění vícenásobného výskytu stejných výsledků. d) Odstranění výsledků, které z hlediska kvality nejsou pro hodnocení relevantní. e) Ošetření případů, kdy je tentýž výsledek vykazován jako výsledek více rozdílných aktivit. f) Přiřazení váhy daného výsledku.

Porada ředitelů ústavů, A. Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji Bibliometrická analýza výsledků VaV hodnocení počtu publikací hodnocení počtu citací Institute for Science Informations – ISI, nyní Thomson ISI ® ISI Web of Knowledge, Web of Science, Journal Citation Reports Strojní inženýrství (104), Mechanika (110), Technologie (36), Letectví (25)

Je jen otázkou času, kdy se začne hodnotit kvalita publikací počtem jejich citací, který vypovídá o zájmu odborné komunity o danou práci

Porada ředitelů ústavů, A. Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji Pozn. Všechny vědecké a recenzované „neimpaktované“ časopisy s přiměřenou vahou Odborná kniha – vědecká knižní publikace Článek ve sborníku – sborník referátů z konference či sborník vědeckých publikací, které vydávají některé vysoké školy nebo výzkumné ústavy, doplněno – recenzované sborníky Přes deklarovanou jednoznačnost jednoznačné není Výzkumná zpráva je platným výsledkem VaV pouze u aktivit, jejichž obsahem jsou utajované skutečnosti. Zákonem stanovený termín pro předání údajů o výsledcích aktivit je do 250 kalendářních dnů od ukončení poskytování podpory z veřejných prostředků tj. do hodnocení budou zahrnuty výsledky předané IS VaV do

Porada ředitelů ústavů, A. Hodnocení efektivnosti institucí ve výzkumu a vývoji Rozdělení institucí do čtyř skupin  červená - významně nezhodnotily vynaložené prostředky, bude jim významně snížena státní podpora;  žlutá-dostatečně nezhodnotily vynaložené prostředky, bude jim snížena státní podpora;  šedá-průměrně zhodnotily vynaložené prostředky, státní podpora bude zachována;  zelená-vysoce zhodnotily vynaložené prostředky, bude jim zvýšena státní podpora.

Porada ředitelů ústavů, Výsledky hodnocení FSI V roce 2004 ( ), FSI v zelené skupině V roce 2005 (uvedená kriteria, ) FakultaKriterium FP20,91 FIT26,23 FCH34,20 FEKT39,5 FA6,83 FSI6,22

Porada ředitelů ústavů, N J IF JBCDPTNe„K“ FEKT , ,5 FSI , ,2 N – celkové náklady se státního rozpočtu J IF – časopisy s IF J - ostatní časopisy B – knihy C –kapitoly v knihách D- články ve sbornících P – patenty T- technologie apod. Ne – neuznané výsledky „K“ - počet výstupů * váha/nákklady

Porada ředitelů ústavů, Srovnání – např. uznaný výsledek/rok*počet akademických pracovníků, FSI -1,66; FEKT – 4,38 vstup/výstup vstup vstup FSI se postupně učí získávat prostředky na různé projekty, dynamika se však zpomalila. Nerovnoměrná úspěšnost a tím i vybavení jednotlivých ústavů. Potřeba rozšiřovat řešitelské kapacity  cílevědomé omlazování akademických pracovníků,  asistent, odborný asistent - smlouvy jen na dobu určitou,  zavést osobní hodnocení pracovníku FSI (inspirace FEKT) a postupně se rozloučit s těmi, kteří dlouhodobě dosahují podprůměrných výsledků,  zrovnoměrnit vytíženost jednotlivých pracovníků,  podstatně zvýšit využití doktorandů.

Porada ředitelů ústavů, Doktorské studium – výchova k vědecké práci, tedy na projektech, nikoliv především výuka a správní činnost  studijní etapu uzavřít do dvou roků,  výjimečně přijímat doktorandy téma jejichž disertační práce nebude propojeno na projekt, nebo na řešení problému firmy ;  nepřipustit k obhajobě doktorandy, kteří nebudou mít přijat k publikaci alespoň jeden článek v recenzovaném zahraničním časopise (ne Slovensko) a alespoň 3 příspěvky ve sbornících z konferencí;  vedlejší pracovní poměr akceptovat jen v případě, že souvisí s tématem DDP;  využívat mimořádných stipendií k povzbuzení publikační aktivity doktorandů (časopisy).

Porada ředitelů ústavů, RIV – jediný zdroj informací o výstupech - donedávna silně podceňované - vyskytují se na FSI ukončené projekty, které nemají výstupy vRIV BRUTIS, Apollo  prac. VaV zadají do systému informace o projektu  na ústavech alespoň jeden obeznámený  veškeré informace hodláme stahovat z těchto systémů, ne publikace do knihovny ?

Porada ředitelů ústavů, Publikace za rok 2005 dodané do knihovny

Porada ředitelů ústavů, Pozn. k publikacím -zařazení částečně subjektivní (recenzované sborníky jsou výjimkou);  Nerovnoměrnost – mezi ústavy (ÚFI * ÚDT, LÚ)  - mezi odbory (ÚST, slevači * zbytek)  - mezi jednotlivými pracovníky  Časopisy s IF, ÚFI-14, 4 ústavy 0 (ne patenty)  Časopisy bez IF, často se opakující publikace v časopisech „rodinného“ typu (Inženýrská mechanika, Acta Metallurgica Slovaca, Slévárenství), viz. počty citací  Články ve sbornících se počítaly (metodika 2005) téměř všechny, ale opět četné domácí akce (Svratka, Opole, Srní)

Porada ředitelů ústavů, Regionální konference - Četné případy opakování; - Některé příspěvky mají charakter rešerše až skryté - reklamy; prostor pro doktorandy - získáváme snadno počty výstupů - mohlo by se jednat o „transfer“ poznatků pracné, nákladné a málo hodnocený výstup - často poučování poučených - často se uveřejňují pouze abstrakta

Porada ředitelů ústavů, Odměny za publikační činnost (z informačního systému, ne odevzdávání kopií publikací do knihovny ?)  Časopisy s IF.  Recenzované zahraniční časopisy (ne Slovensko)  Knihy, kapitoly v knihách (vědecké, nikoliv příručky).  Prokazatelně recenzované příspěvky na mezinárodní konference (angličtina) publikované ve sbornících.  Patenty, technologie. Váhy, viz metodika, posílit P a T (50 bodů) ?, září

Porada ředitelů ústavů, Přihlášky vynálezů, udělené patenty  Z podstatné části vznikají jako produkt VaV  Jejich počty jsou uznávaným kriteriem hodnocení VaV  Globalizace – klesá význam národních projektů  ČR a noví členové EU významně zaostávají (počet patentů na 1 mil obyvatel: ČR-2,2; Maďarsko-3,4 versus Holandsko-70, Dánsko-72, Finsko-123) Triáda patentů (USA, Japonsko. EU), 2x ročně uvádí „Main Science and Technology Indicators“, MSTI

Porada ředitelů ústavů, Operační program (OP) „Výzkum a vývoj pro inovace“ (VaVpI ) Zpracovalo MŠMT, verze Současná ekonomická a sociální situace v oblasti VaV, viz SWOT analýza (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) + BLAŽKA, M. et al.: Analýza stavu výzkumu a vývoje v České republice a jejich srovnání se zahraničím v roce Úřad vlády, Praha 2005, ISBN

Porada ředitelů ústavů, „Výzkum a vývoj pro inovace“ (VaVpI )

Porada ředitelů ústavů, „Výzkum a vývoj pro inovace“ (VaVpI )

Porada ředitelů ústavů, „Výzkum a vývoj pro inovace“ (VaVpI )

Porada ředitelů ústavů, Operační program (OP) „Výzkum a vývoj pro inovace“ (VaVpI ) Prvořadé úkoly  Vytvoření prostředí stimulujícího výzkum, vývoj a inovace.  Podpořit nabídku na straně výzkumných a vývojových aktivit a to především nabídku vysokých škol, výzkumných institucí….a pomoci jejich aplikaci v průmyslových i neprůmyslových odvětvích.  Posilování Výzkumného, vývojového a inovačního po- tenciálu ČR zajišťujícího růst, konkurenceschopnost, a vytváření pracovních míst v regionech prostřed- nictvím VŠ, výzkumných institucí a dalších subjektů VaV.

Porada ředitelů ústavů, Operační program (OP) „Výzkum a vývoj pro inovace“ (VaVpI ) Indikátory výstupů  Počet nových pracovních míst ve VaV a jejich začlenění EVP.  Přírůstek výdajů na VaV, zejména ze soukromého sektoru.  Přírůstek počtu publikací ČR na Web of Science.  Přírůstek počtu patentů.  Vybudované kapacity, plochy laboratoří.  Počty řešených projektů.

Porada ředitelů ústavů, Operační program (OP) „Výzkum a vývoj pro inovace“ (VaVpI ) Vazba VaVpI na další operační programy: OP Vzdělávání financovaný z ESF Lidské zdroje pro výzkum (týmy, mladí pracovníci,..) Spolupráce ve VaV (podpora technologických platforem, mobilita mezi soukromým a veřejným sektorem) Vzdělávání pro VaV (managment) OP Podnikání a inovace