Spolupráce tlumočníků před akcí a během ní Konferenční teorie a praxe Iveta Picková Andrea Marešová Mikuláš Starý Ústav translatologie Filozofická fakulta UK
Obsah Úvod Před akcí Během akce Po akci
1.Úvod Prezentace zaměřena na ST Důležitost spolupráce – tlumočník součástí týmu "An interpreter who is a bad colleague is a bad interpreter.” Etický kodex
2. Před akcí Kontakt s kolegy – pokud je to možné, seznámit se předem platí i pro jiné jazyky – pilotáž, praktická pomoc (budova, město atd.) Sdílení glosářů – jiné zdroje, vlastní glosáře Sdílení ostatních info –vlastní aktivní přístup – komunikace se zadavatelem
3. Během akce Seznamte se se svými kolegy Udělejte si jasno v praktických záležitostech Napovídejte s citem
3. Během akce (2) Chovejte se adekvátně stísněnému prostoru, jakým je tlumočnická kabina Nonverbální komunikace - zapojte mimiku a gesta Dbejte na plynulé předání Nenechávejte svého kolegu při tlumočení samotného (pokud to není bezpodmínečně nutné)
3. Během akce (3) Vyvarujte se hluku, který kolegu může rušit Neodcházejte před koncem konference Nepovyšujte se nad kolegy, buďte shovívavý k chybám ostatních – diskrétní pomoc Pomozte méně zkušenému kolegovi – v kabině ke zkušenějšímu, začleňte ho do týmu Hluk: kolegu může rušit šustění papíry, čmárání, psaní na počítači; nevhodné je prohlížet si noviny, hlučně jíst a pít (neocení ani delegáti - neprofesionální, jen diskrétně něco pojíst; cinkání kostek ledu), vyvarovat se jiných hlučných zlozvyků, kašlat a smrkat ven; cinkavé náramky; vypnout zvuk telefonu; ztlumit svá sluchátka, když netlumočím/odejdu z kabiny Neodcházet: Nenechávat kolegu samotného na jeho poslední půlhodinu (když skončím svou část tlumočení) – konference se může o mnoho protáhnout a kolega by mohl mít problém zvládnout Nepovyšovat se: nešířit, že udělal kolega chybu – pomoci diskrétně, zkušenější kolega něco neví – poradím, jsem na sebe třeba hrdá, ale nenaparuji se, že vím víc – příště budu potřebovat pomoc já Pomoc začátečníkovi: v kabině ke zkušenějšímu, spolupráce a rada, začlenit do týmu, konference, na kterou se dá dobře připravit, nováček využít 1. den – co nejvíc poslouchat, zůstat třeba celý den
3. Po akci Vypněte mikrofon a vykliďte kabinu Předejte setříděné materiály, informace Rozlučte se s kolegy a poděkujte jim Nenechat svoje věci – papíry, odpadky Střídání v kabině – předat dokumenty (setříděné!), info kolegovi: jakým směrem se ubírají diskuze, jaké novinky, nové neobvyklé termíny, jaké dokumenty přijdou na řadu + další užitečné info Připravit si kabinu na další den Rozloučení + dík: tým, vzájemná podpora, příjemné pracovní prostředí
Děkujeme za pozornost!