Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství
Moderní ošetřovatelství Známe potřeby dětí?
Koncepce ošetřovatelství Hlavní cíl: komplexní a systematické uspokojování potřeb jedince s respektováním jeho individuality, udržení či navrácení zdraví, zmírnění fyzické, ale i psychické bolesti v průběhu umírání.
Klasifikace potřeb Abraham Maslow (1908 – 1970) Hierarchické uspořádání potřeb Sebeaktualizace Potřeby úcty Potřeby lásky a sounáležitosti Potřeby jistoty a bezpečí Fyziologické potřeby D – potřeby (nedostatkové – deficientní) B – potřeby (růstové – metapotřeby)
PhDr. Helena Chloubová Dům životních potřeb
Potřeby modifikované R. Kalishem
Základní potřeby Souvisí: S adaptací novorozence Nezralostí jednotlivých systémů Závislosti na dospělé osobě Poskytování rodičovské péče Přijímání rodičovské péče
Nižší psychosociální potřeby Potřeba jistoty a bezpečí Potřeba zdraví Potřeba soběstačnosti Potřeba informací a podnětů Potřeba struktury a řádu
Vyšší psychosociální potřeby Potřeba lásky Potřeba sounáležitost Potřeba uznání a ocenění Potřeba vztahu Potřeba sebeúcty Potřeba seberealizace
Seberealizace dítěte Za předpokladu: Uspokojování základní a psychické potřeby dítěte Kvalitně stimulovat CNS vhodnými podněty Potřeba životní jistoty vede k poznávání světa Potřeba pozitivní identity vlastního JÁ Potřeba otevřené budoucnosti Zdeněk Matějček
Použitá literatura Věstník MZ ČR č.9 – září 2004 Drapela, V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997 Chloubová, H. Psychosociální potřeby nemocných. Osobní rádce zdravotní sestry. 2004. č.1- 4/15.2.2 Henleyová, K. Citlivé vyučování. Příbram: Samuel, 2000. Bacus, A. První rok vašeho dítěte. Praha: Portál, 2005 Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994