Shodná zobrazení Osová souměrnost Matematika 6.ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Advertisements

Shodná zobrazení.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
z Axonometrie Z O Y X x y Zobrazení útvaru ležícího v půdorysně
Obecné řešení jednoduchých úloh
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Osová afinita.
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
SHODNOST (středová, osová, posunutí, rotace)
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Shodnost v rovině Autor: Marie Stejskalová
Soustava souřadnic Oxy
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Středová souměrnost Zpracovaly: Barbora Šimko a Sylvie Kozárová.
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
* Středová souměrnost Matematika – 7. ročník *
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Vytvořila Helena Černá
Jak zjistíme, co jsou to shodné útvary ?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
afinita příbuznost, vzájemný vztah, blízkost
Osová souměrnost – pojmy, postup konstrukce
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
VY_42_INOVACE_417_OSOVÁ SOUMĚRNOST 1
SHODNÁ A PODOBNÁ ZOBRAZENÍ
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Výpočty v rovinných obrazcích
Elektronická učebnice - II
Osová afinita. je zobrazení, ve kterém bodu odpovídá bod a přímce přímka je zobrazení, ve kterém bodu odpovídá bod a přímce přímka je určena osou a dvojicí.
Středová kolineace.
Shodná zobrazení Středová souměrnost Matematika 7.ročník ZŠ
Středová souměrnost.
Shodné zobrazení Obrazem libovolné úsečky AB
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Osová souměrnost.
Osová souměrnost.
* Osová souměrnost Matematika – 6. ročník *
21.1 Útvary souměrné podle osy
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_178
VY_42_INOVACE_115_STŘEDOVÁ, OSOVÁ SOUMĚRNOST
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
30.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
FUNKCE, KONSTRUKČNÍ ÚLOHY Převody jednotek, funkce, konstrukční úlohy, osová a středová souměrnost.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Množina bodů dané vlastnosti
Zobrazení bodů, útvarů v osové souměrnosti, osově souměrné útvary
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Základní geometrické rovinné útvary 1
Shodnost geometrických obrazců
TÉMA: Osová souměrnost
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Útvary souměrné podle osy, osa úsečky, osa úhlu
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Středová souměrnost Název : VY_32_inovace_17 Matematika - středová.
Shodná zobrazení.
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_Inovace_4C_12
Kružnice trojúhelníku vepsaná
Transkript prezentace:

Shodná zobrazení Osová souměrnost Matematika 6.ročník ZŠ Creation IP&RK

Pod pojmem zobrazení chápeme postupy pomocí kterých vytváříme obraz libovolného daného útvaru. Shodným zobrazením rozumíme vytvoření „shodného obrazce“ = stejné kopie

středovou souměrností (7.ročník). Na základní škole se seznámíme s dvěma postupy – osovou souměrností (6.ročník) a středovou souměrností (7.ročník). Středová souměrnost Osová souměrnost

Útvar označujeme za osově souměrný, pokud je v nějaké osové souměrnosti obrazem sebe sama. Osu této souměrnosti pak nazýváme osou útvaru. Útvary, které se po přemístění kryjí, jsou Shodné. Někdy je nutné jeden z útvarů obrátit vzhůru nohama a poté přemístěním zjistit, zda jsou shodné.

Co je to osa souměrnosti?

Osa souměrnosti rozdělila obrazec na dvě shodné části Pokud bychom překlopili libovolnou část kolem osy na druhou stranu, došlo by k překrytí obou částí

4 7 1 3 8 10 2 9 6 5

Bod A0 je střed úsečky A A΄ Obraz bodu v osové souměrnosti . x x A A0 A΄ Vzor bodu A΄ Obraz bodu A o osa souměrnosti Bod A0 je střed úsečky A A΄ IAA0I = IA0 A΄I

Samodružný bod A΄ A A0 o B = B΄ Jestliže při zobrazování v osové souměrnosti leží zobrazovaný bod na ose souměrnosti, zobrazí se sám na sebe – samodružný bod.

Zobrazení úsečky o X0 X X΄ . . Y Y0 Y΄ Úsečka XY je shodná s úsečkou X΄Y ΄

Zobrazení přímky O . A0 A A΄ p΄ C = C0 = C΄ samodružný p . B΄ B0 B

Zobrazení trojúhelníka C0 C´ C . . B B0 B ́ . A0 A ́ A Trojúhelník ABC je shodný s trojúhelníkem A´B΄C΄

Další příklady na zobrazení trojúhelníka Pokus se o to sám 

Zobrazení obdélníka – již zkráceně Obdélník ABCD je shodný s obdélníkem A´B΄C΄D´.

Zobrazení kružnice – již zkráceně Kružnice k je shodná s kružnicí k´.

Jak ale zapsat, co jsme vlastně O(o): obrazec_1  obrazec_2 Tak, ….. a konstrukci obrazu zadaného útvaru zvládáme …. . Jak ale zapsat, co jsme vlastně „vytvořili“ ??? V osové souměrnosti s osou o jsme obrazec_1 zobrazili na obrazec_2 O(o): obrazec_1  obrazec_2 Bod: O(o): A  A´ Přímka: O(o): p   p´ Úsečka: O(o): —AB  —A´B´ Trojúhelník: O(o):  ABC  A´BĆ´ a tak podobně …….

Při přípravě tohoto materiálu bylo mj Při přípravě tohoto materiálu bylo mj. využito prezentace pana učitele Vladimír Chodura ze ZŠ Ostrava – Hrabová, Paskovská 46 a paní učitelky Dany Černíkové (www.rvp.cz) za za což patří velké poděkování . matematika6.ic.cz/osova_soumernost/Osova_soumernost.ppt‎ dum.rvp.cz/materialy/stahnout.html?s=gwbgqqfa‎