BSC - Metoda Balanced Scorecard Metoda Balanced Scorecard (BSC, "systém vyvážených ukazatelů výkonnosti podniku“) je metoda, která vytváří vazbu mezi strategií a operativními činnostmi s důrazem na měření výkonu. Autory metody jsou Robert S. Kaplan a David P. Norton.
BSC - Metoda Balanced Scorecard Jde o systém sledování a managementu podniku ve čtyřech oblastech: a) finanční hodnoty, b) perspektiva zákazníka, c) podnikové procesy, d) inovace, učení se, flexibilita a růst.
BSC - Metoda Balanced Scorecard VIZE A STRATEGIE FINANACE CÍLE PODNIKOVÉ PROCESY INOVACE UČENÍ SE FLEXIBILITA RŮST ZÁKAZNÍK POŽADAVKY PERSPEKTIVA
BSC - Metoda Balanced Scorecard
BSC – zadání cvičení zvolit strategický cíl podniku Vypracovat pro sledované oblasti finanční hodnoty, perspektiva zákazníka, podnikové procesy, inovace, učení se, flexibilita a růst, přehled záměrů a cílů včetně ukazatelů (viz následující tabulky). Volitelné: Uvést příklad hybných a zpožděných ukazatelů. Vazby mezi ukazateli (viz. příklad v přednášce)
BSC - Metoda Balanced Scorecard Finance - finanční úspěch jako cíl podniku Např.: Zvýšení ekonomické přidané hodnoty- ukazatel EVA (rozdíl mezi čistým ziskem podniku a jeho kapitálovými náklady, tj. NOPAT - dlouhodobě investovaný kapitál - náklady na kapitál vyjádřené diskontní mírou) Zvýšení rentability podniku –ukazatelé ROI, ROE Zisk (NOPAT - čistý provozní zisk po zdanění) . Záměry a cíle Ukazatele Cílové hodnoty Kroky a aktivity
BSC - Metoda Balanced Scorecard Interní procesy - procesy, které musíme zlepšit, abychom uspokojili zákazníky i vlastníky (akcionáře) Např.: Zlepšení vztahu s dodavateli Odstranění neefektivních procesů Využití kapacit podniku . Záměry a cíle Ukazatele Cílové hodnoty Kroky a aktivity
BSC - Metoda Balanced Scorecard Učení se a růst – jak reagovat na změny, rozvoj podniku Např.: Optimalizace výrobních kapacit Odstranění neefektivních provozů Zlepšení spolupráce jednotlivých oddělení podniku . Záměry a cíle Ukazatele Cílové hodnoty Kroky a aktivity
BSC - Metoda Balanced Scorecard Zákazník – spokojenost zákazníků Např. Rozšíření oblasti působení firmy Získání nových zákazníků Snížení, odstranění reklamací Zvýšení jakosti prováděných prací . Záměry a cíle Ukazatele Cílové hodnoty Kroky a aktivity
BSC - Metoda Balanced Scorecard Záměrem Balanced Scorecard je ovlivňovat budoucnost podniku používáním dlouhodobých strategických cílů rozpadajících se do nižších podnikových úrovní a použitím hybných sil. Výkonnostní měřítka se dělí: na zpožděné ukazatele (lag indicator) hybné síly (driver, předstižný indikátor, lead indicator). Cílem hybných sil je informovat o změně stavu dříve, než se tato projeví ve zpožděném ukazateli.
BSC - Metoda Balanced Scorecard Příklady hybných a zpožděných ukazatelů: Perspektiva interních procesů (hybná síla) finanční perspektiva (zpožděný ukazatel) Úroveň služeb (hybná síla) spokojenost zákazníků (zpožděný ukazatel) Zvýšení tržeb (hybná síla) zvýšení zisku (NOPAT) (zpožděný ukazatel) Snížení nákladů výroby (hybná síla) Rozvíjení znalostí zaměstnanců (hybná síla) zvýšení kvality a produktivity práce (zpožděný ukazatel)