Konstrukce čtverce 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz
! Zopakuj si: čtverec je čtyřúhelník, který má všechny čtyři strany stejně dlouhé. c a = b = c = d b d a
! ! ! Čtverec má 4 vrcholy – A, B, C, D Čtverec má každé dvě sousední strany kolmé. AB BC, BC CD, CD DA, DA AB ! Čtverec má dvě dvojice protilehlých stran, které jsou rovnoběžné AB CD, BC DA
Při konstrukci dodržuj následující postup: ! Při konstrukci dodržuj následující postup: 1. náčrt načrtni čtverec popiš vrcholy označ stranu a zapiš její délku (čtverec má všechny stejně dlouhé) D C Sestroj čtverec ABCD s délkou strany 7 cm. Uvědom si, že sousední strany jsou KOLMÉ a protilehlé strany jsou ROVNOBĚŽNÉ A B a = 7 cm
2. rozbor promysli si, jak budeš při konstrukci postupovat svůj postup znázorni náčrtkem D C p r A s B
sestroj čtverec podle promyšleného postupu 3. Konstrukce sestroj čtverec podle promyšleného postupu a) Narýsuj přímku s. Na ní zvol bod A, naměř 7 cm a vyznač bod B. B s A b) Pomocí trojúhelníku s ryskou sestroj v bodě A kolmici r k přímce s s A B
c) Pomocí trojúhelníku s ryskou sestroj v bodě B kolmici k přímce s A s B
d) Na kolmicích p a r sestroj body C a D tak, aby |AD|=|CB|= 7 cm e) Sestroj úsečku CD D C A B
4. ověření přeměř délky stran zda odpovídají zadání zkontroluj pomocí trojúhelníku s ryskou kolmost sousedních stran D C a = b = c = d = 7 cm A B
? Procvičuj: 1. ABCD; a = 75 mm Sestroj: 2. KLMN; k = 45 mm 3. EFGH; e = 6 cm
www.planimetrie.kvalitne.cz Blažková, R. a kolektiv, Matematika pro 4. ročník ZŠ 2. díl Praha: Alter, 1996. ISBN 80-85775-96-4