Lidé n/Neslyšící a nevidomí, hluchoslepota Přednáška č. 5 Jitka Sinecká
Agenda Hluchota a n/Neslyšící lidé Slepota a nevidomí lidé Hluchoslepota Ukázka z filmu: The Miracle Worker
Proč je tato prezentace černobílá…? Bílý tisk na černé barvě představuje pro nevidomé a slabozraké jeden z nejlepších způsobů čtení A co to znamená n/Neslyšící s malým n a velkým N? neslyšící=zdravotní sluchová vada, Neslyšící = kultura a jazyková menšina
Sluchová vada se odráží v: v oblasti poznávací - formy pocitů, zvuků, představ v oblasti vztahu k prostředí - hlavně sociálnímu v oblasti osobnosti - charakter, emotivita, vůle v oblasti prostorové orientace v oblasti myšlení? – JE PRAVDA, ŽE HLUCHOTA OVLIVŇUJE MYŠLENÍ (VÝVOJ JAZYKA PŘECE SOUVISÍ S VÝVOJEM MYŠLENÍ)?1?
Sluchové vady 26-40 dB Lehká ztráta sluchu 41-55 dB Střední Průměrný sluch v dB v jednom uchu Druh 26-40 dB Lehká ztráta sluchu 41-55 dB Střední 56-70 dB Středně těžká 71-90 dB Těžká (hluchota) 91 dB a více Velmi těžká (zbytky sluchu) Ohluchlost – po vytvoření řeči Surdopedie – výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením
Dělení sluchových vad Periferní vady – zahrnují oblast vnějšího až vnitřního ucha Poruchy převodní ( Poruchy převodního ústrojí, konduktivní) - je postiženo převážně slyšení hlubokých tónů. Je to porucha kvantitativní, postižený slyší řeč v menší intenzitě. Poruchy percepční (Poruchy vnitřního ucha, nitroušní ) postihuje slyšení vysokých tónů. Jde o poruchu kvalitativní. Jedinec špatně rozeznává určité hlásky a tím i slova. Šepot slyší hůře Centrální vady - poškození centrální nervové ústrojí sluchového analyzátoru
....jaký je ROZDÍL mezi znakovými systémy? Systém dorozumívání Papír a tužka Odezírání Znak do řeči Znakovaná čeština Znaková řeč ....jaký je ROZDÍL mezi znakovými systémy?
Orální versus manuální komunikace Mluvená řeč (jako u zdravého, sluchadla, odezírání ), statistiky - 95% dětí se zbytky sluchu, 90% dětí se rodí slyšícím rodičům, kteří neumějí znakovat Odezírání dobrá kontrola p, b, m, f dílčí kontrola t, d, n, c, z, č, š, ž, obtížné či nelze – k, g, j, ch, h, ť, ď, ň , důležitý kontext, domýšlení – odezírá pouze co je ve slovníku, podmínky závisí na vrozených schopnostech, psych. blok , u ohluchlých, pomocné artikulační znaky – podporují výslovnost hlásek
Orální versus manuální komunikace Prstová abeceda - jednoruční, dvouruční Znak do řeči Znakovaná řeč – sleduje gramatiku češtiny, bez mimiky, prostoru Znakový jazyk – svébytný a plnohodnotný s vlastní gramatikou, využívá prostor, tvary ruky, mimické výrazy a celé tělo k vyjádření jakékoli myšlenky. Není mezinárodní, ale existuje Gestuno.
Jednoruční prstová abeceda
Aktivita: Uhádněte tyto znaky Mnoho znaků má ikonický charakter, tj. Podobají se skutečnosti Uhádněte: - zelenina, ovoce - sport - zvířata - aktivity ve třídě Motýl
Online slovníky http://www.handspeak.com/tour/index.php http://www.umsl.edu/~niemeyerc/fspell.htm - jednoruční abeceda www.signwriting.com - psaní příběhů nakovým jazykem
Totální komunikace a bilingvalismus Totální komunikace – komplex ( mluva, posunky, znaky,mimika, prstová abeceda, psaní, čtení, sluchadla ), není metodou ale filosofií, zahrnuje všechny možné dorozumívací prostředky Bilingvní (bilingvální) komunikace - dvojjazyčná (většinou prvotní komunikace znakovým jazykem, jazyk okolí se postižený učí metodou čtení a psaní až na ZŠ, ale obecně zahrnuje schopnost domluvit se jak znakovým jazykem tak hlasem a odezíráním)
Asistenční pomůcky pro neslyšící Sluchadla Kochleární implantát Amplifikace zvuku – do ucha, indukční smyčka kolem místnosti Softwarové programy – předpovídání psaní, psaní s obrázky Pomůcky pro život – světelný a vibrační budík a zvonek, titulky, nápisy v MHD videotelefon
Pomůcky pro neslyšící - budíky, alarmy
Pomůcky pro neslyšící - komunikace
Software Asistenční pomůcky ASL pro http://aslpro.com Free video ASL dictionary, Free lesson plans, games, ASL readings and more Software http://aslpro.com
Školy pro děti se sluchovým postižením Speciální MŠ pro sluchově postižené - vytvoření řeči, sluchová výchova, nácvik odezírání, začátky čtení pomocí globální metody Základní škola pro sluchově postižené – docházka o rok delší, volba metody komunikace a výuky na škole (orální, manuální, totální), běžné či upravené osnovy, technické pomůcky. Nevýhoda – ne v místě bydliště, nižší nároky, horší integrace na SŠ
Integrace nebo speciální škola? Pro integraci v běžné ZŠ nutné zvážit - rozvoj obsahové i formální stránky řeči - komunikační systém (odezírání, sluchadlo) - nutná spolupráce učitele - první lavice, tabule, osvětlení, oslnění - otáčení na žáky, čtení učitele - adaptace výuky a zkoušení, př. diktáty - klidné okolí, spolužáci - logopedická péče - angažovanost rodičů
Úkol: 5 bodů Jste rodič, kterému se narodilo neslyšící dítě (ztráta sluchu na L uchu 90dB, na druhém 60dB). Ve třech letech jste poruchu diagnostikovali a nyní rozhodujete, do jaké školy dítě dát – do běžné mateřské školky a potom do běžné ZŠ, nebo do speciální MŠ a ZŠ pro děti se sluch. postižením, kde se nejspíše naučí znakovat? Napiště 5 kladů a 5 záporů každé varianty
Zrakové postižení Oftalmopedie – výuka osob s postižením zraku Až 90% info přijímáme zrakem... zraková vada má vliv na: Nerozvinutí, snížení či ztrátu vizuální percepce (počitky, vjemy, představy) Omezení pracovní činnosti Všeobecné postižení osobnosti (emocionalita, vůle) Narušení v oblasti sociálních vztahů Základním smyslem zůstává sluch a hmat
Doba vzniku vady Prenatální vývoj: oko jako orgán se vyvine téměř kompletně do 8. týdne, CNS nikoliv!) Postnatální vývoj: světlo X tma, fixace předmětu, sledování pohybu, prodlužování fixace, rozlišování objektů, vizumotorická koordinace - do 6 let věku ukončen vývoj zraku
Zrakové vady: druhy a/ ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady – krátko či dalekozrakost) b/ postižení šíře zorného pole (skotom, trubicovité vidění) c/ okulomotorické poruchy (strabismus) d/ problémy se zpracováním zrakových podnětů (kortikální slepota) e/ poruchy barvocitu (barvoslepost)
Zrakové postižení Střední slabozrakost Těžká slabozrakost Praktická nevidomost - zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí 1/60 (0,02) nebo omezení zorného pole do 5 stupňů kolem centrální fixace, i když centrální ostrost není postižena, vidí na blízko ale nezvládne orientaci v prostoru Úplná nevidomost - ztráta zraku zahrnující stavy od naprosté ztráty světlocitu až po zachování světlocitu s chybnou světelnou projekcí Zrakové vady : http://www.braillnet.cz/sons/docs/zrak/
Zrakové postižení – zamyslete se... Měli by děti se zrakovým postižením chodit do běžných škol nebo do speciálních? Co je potřeba pro nevidomého žáka udělat ve třídě a ve škole za změny – styl výuky, známkování, předměty?
Kompenzace Podmínky a prostředí Brailleovo písmo, psací stroje dostatek světla přiměřená (pokojová) teplota omezení hluku bezpečný prostor Brailleovo písmo, psací stroje Počítačové pomůcky a programy Blind Friendly Web – čte vše nahlas Ostatní pomůcky pro život a orientaci
Slepecká hůl a další pomůcky (čas, rozeznání barev, měření hladiny tekutiny)
Braille a Pichtův psací stroj
Lupy a softwarové programy
Pomůcky pro nevidomé
Školská zařízení v ČR pro ZP. Speciální MŠ , MŠ, Speciální třída MŠ orientace v prostoru, rozvoj nepostižených smyslů Speciálně pedagogické centrum podpora integrace, metodická pomoc učitelům, Speciální škola pro zrakově postižené, Speciální třídy ZŠ změny v Tv,Vv, prostor. orientace, hra na nástroj, pomůcky, dobré osvětlení, teplota ve třídě, hluk- dozvuk, individuální plán, SPC,PPP, spec.učebnice, psaní na stroji, metodika písma, Braillovo hmatové písmo Pichtův psací stroj, kovové šablony, tyflograf. výcvik Gymnázium pro ZP, Konzervatoř Jana Deyla
Další podpora a organizace lidí s ZP Středisko ranné péče ( narození až MŠ), diagnostika, pomoc rodině. stimulace, rozvoj sluch.a hmat. Vnímání Tyfloservis – střediska pomoci ZP – pomůcky (optické i neoptické), kurzy (sebeobsluha, poznávání,podpis, Brail.písmo Tyflocentrum - naplňování času,vzdělávání, zpr.práce, Rekvalifikační centrum – Praha Dědina, dospělí ,delší - i víceměsíční pobyty Ústavy sociální péče ( specializované na ZP ), Praha- Palata, Brno- Chrlice Česká unie nevidomých a slabozrakých
Hluchoslepota Slepý, hluchý, a němý - autor Ascender (2006)
Komunikace 1. Narozen neslyšící a nevidomý NEBO ohluchl a oslepl později během života 2. Lepší zrak než sluch 3. Lepší sluch než zrak Komunikace se mění podle dominantní vady: 1. Znakový jazyk, taktilní znakový jazyk – ruce hluchoslepého se dotýkají znakujícího 2. Techniky založené na psaném jazyce – taktilní abeceda cítěná na jedné ruce, programy, které zvětšují obraz v TV nebo na počítači – př. ZoomIn Text, Kurzweil, Jaws 3. Techniky založené na verbálním a vizuálním dorozumění se – zesilovač zvuku a hlasu, Tadoma metoda, znak do řeči
Tadoma metoda Tadoma požívá dotek na rtech a krku, aby člověk cítil vibrace a pohyby úst.
Manuální abeceda pro hluchoslepé http://www.deafblind.c om/info-db.html nebo http://www.deafblind.c om/card.html
Dvojruční Lormova abeceda
Psaní písmen do dlaně
Výuka hluchoslepých lidé Při lepším zraku: Velký tisk, Braillovo písmo Černobílé Powerpointy Čtecí stroj, zvětšovací lupa nebo software Osvětlení Při lepším sluchu: Nahrané učebnice jako mp3 nebo kayety Čtecí zařízení s hlasovým výstupem Nahrané přednášky, ústní zkoušení
Asistenční pomůcky a technologie Vibrační a signalizační přístroje – TAM, upomínka lélků, budík, hodinky... Robotická ruka, která speluje - Dexter Telefon pro hluchoslepé - TeleBraille Kochleární implantáty Vodící pes s červenobílým postrojem Slepecká hůl s červenými a bílými pruhy
TAM Podobný hodinkám, monitoruje zvuk a blízkost předmětů Upozorní hluchoslepého člověka, že nějaký objekt nebo osoba je v jeho blízkosti, když někdo vstoupí do místnosti, při přecházení silnice bez zvukového signálu upozorní na projíždějící auta Osoba má na ruce hodinky, které vibrují, a v kapse oblečení monitor zvvuku
Dexter Dexter je robotická ruka, která převádí text z počítače do jednoruční prstové abecedy Hluchoslepý člověk položí svou ruku na Dextera, a dotykem čte písmena a slova.
Jak přistupovat k hluchoslepým lidem? … 1. Vždy se představte, I když se znáte dlouho.. 2. Řekněte člověku, kdy ho posloucháte, a že chcete odejít, jinak bude hluchoslepý mluvit nebo znakovat do prázdna. 3. Mluvte přímo k osobě, ne k jejich průvodci 4.Nebojte se užívat slova jako “vidět”, “slyšet”m “poslouchat”, hluchoslepí lidé je používají také 5. Vše vysvětlujte a popisujte (např. Židle je po tvé levé straně půl metru od tebe, jsem u stolu u okna) – říkat “tam” a “tady” nefunguje Nikdy nepřestavujte nábytek, aniž byste jim dali vědět (Blog of Rusty_Coyote Grove, Oklahoma, http://rustycyot.blogspot.com/2008/02/deafblind-communication.html)
Zdroje o hluchoslepotě http://www.listen-up.org/htm2/deafblnd.htm www.deafblind.com Výukové metody a pomůcky dotekem
Co je horší? Hluchota nebo slepota?
Slepota odděluje člověka od věcí. Hluchota od lidí. Helen Keller – hluchoslepá slavná žena
Film The Miracle Worker (Zázračná učitelka) o hluchoslepé Helen Keller a její učitelce a pomocnici Anne Sullivan, která jí naučí !mluvit“
Ukázky z filmu The Miracle worker Scéna s vodou, kdy mladá Helen Keller pochopí, že stisky v rukou znamenají předměty http://www.youtube.com/watch?v=lUV65sV8n u0 Scéna u snídaně, kdy Helen Keller nic nechápe a fyzicky napadá svou pomocnici http://www.youtube.com/watch?v=EHwoRFe 70jk
Hezkou přestávku!