Lidé n/Neslyšící a nevidomí, hluchoslepota

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PÉČE O ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ
Advertisements

Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Technické pomůcky pro sluchově postižené
Oftalmopedie.
Elektronická učebnice - I
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Optické vlastnosti oka
Výchova mládeže s více vadami
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Oftalmopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Komunikace sluchově postižených
Alternativní a augmentativní komunikace
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
Alternativní a augmentativní komunikace
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Smyslové ústrojí 5. ročník
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Alternativní a augmentativní komunikace
Smysly člověka (všeobecně)
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dítě se sluchovým postižením
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Pomůcky pro zrakově postižené
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
OFTALMOPEDIE Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2015
 a) kompenzační ◦ kompenzují zrakový handicap a jsou rozděleny do několika skupin podle účelu, ke kterému slouží.  b) rehabilitační ◦ umožňující zvětšení.
Prezentaci vytvořila : Veronika Jusková Nikola Chylková Alena Bujnochová Martin Kašpárek 1b.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Psychické procesy - vnímání
Pedie Co mají společné?.
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Orientace v řadě.
Využití asistivních technologií v procesu vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Lidé n/Neslyšící a nevidomí, hluchoslepota Přednáška č. 5 Jitka Sinecká

Agenda Hluchota a n/Neslyšící lidé Slepota a nevidomí lidé Hluchoslepota Ukázka z filmu: The Miracle Worker

Proč je tato prezentace černobílá…? Bílý tisk na černé barvě představuje pro nevidomé a slabozraké jeden z nejlepších způsobů čtení A co to znamená n/Neslyšící s malým n a velkým N? neslyšící=zdravotní sluchová vada, Neslyšící = kultura a jazyková menšina

Sluchová vada se odráží v: v oblasti poznávací - formy pocitů, zvuků, představ v oblasti vztahu k prostředí - hlavně sociálnímu v oblasti osobnosti - charakter, emotivita, vůle v oblasti prostorové orientace v oblasti myšlení? – JE PRAVDA, ŽE HLUCHOTA OVLIVŇUJE MYŠLENÍ (VÝVOJ JAZYKA PŘECE SOUVISÍ S VÝVOJEM MYŠLENÍ)?1?

Sluchové vady 26-40 dB Lehká ztráta sluchu 41-55 dB Střední Průměrný sluch v dB v jednom uchu Druh 26-40 dB Lehká ztráta sluchu 41-55 dB Střední 56-70 dB Středně těžká 71-90 dB Těžká (hluchota) 91 dB a více Velmi těžká (zbytky sluchu) Ohluchlost – po vytvoření řeči Surdopedie – výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením

Dělení sluchových vad Periferní vady – zahrnují oblast vnějšího až vnitřního ucha Poruchy převodní ( Poruchy převodního ústrojí, konduktivní) - je postiženo převážně slyšení hlubokých tónů. Je to porucha kvantitativní, postižený slyší řeč v menší intenzitě. Poruchy percepční (Poruchy vnitřního ucha, nitroušní ) postihuje slyšení vysokých tónů. Jde o poruchu kvalitativní. Jedinec špatně rozeznává určité hlásky a tím i slova. Šepot slyší hůře Centrální vady - poškození centrální nervové ústrojí sluchového analyzátoru

....jaký je ROZDÍL mezi znakovými systémy? Systém dorozumívání Papír a tužka Odezírání Znak do řeči Znakovaná čeština Znaková řeč ....jaký je ROZDÍL mezi znakovými systémy?

Orální versus manuální komunikace Mluvená řeč (jako u zdravého, sluchadla, odezírání ), statistiky - 95% dětí se zbytky sluchu, 90% dětí se rodí slyšícím rodičům, kteří neumějí znakovat Odezírání dobrá kontrola p, b, m, f dílčí kontrola t, d, n, c, z, č, š, ž, obtížné či nelze – k, g, j, ch, h, ť, ď, ň , důležitý kontext, domýšlení – odezírá pouze co je ve slovníku, podmínky závisí na vrozených schopnostech, psych. blok , u ohluchlých, pomocné artikulační znaky – podporují výslovnost hlásek

Orální versus manuální komunikace Prstová abeceda - jednoruční, dvouruční Znak do řeči Znakovaná řeč – sleduje gramatiku češtiny, bez mimiky, prostoru Znakový jazyk – svébytný a plnohodnotný s vlastní gramatikou, využívá prostor, tvary ruky, mimické výrazy a celé tělo k vyjádření jakékoli myšlenky. Není mezinárodní, ale existuje Gestuno.

Jednoruční prstová abeceda

Aktivita: Uhádněte tyto znaky Mnoho znaků má ikonický charakter, tj. Podobají se skutečnosti Uhádněte: - zelenina, ovoce - sport - zvířata - aktivity ve třídě Motýl

Online slovníky http://www.handspeak.com/tour/index.php http://www.umsl.edu/~niemeyerc/fspell.htm - jednoruční abeceda www.signwriting.com - psaní příběhů nakovým jazykem

Totální komunikace a bilingvalismus Totální komunikace – komplex ( mluva, posunky, znaky,mimika, prstová abeceda, psaní, čtení, sluchadla ), není metodou ale filosofií, zahrnuje všechny možné dorozumívací prostředky Bilingvní (bilingvální) komunikace - dvojjazyčná (většinou prvotní komunikace znakovým jazykem, jazyk okolí se postižený učí metodou čtení a psaní až na ZŠ, ale obecně zahrnuje schopnost domluvit se jak znakovým jazykem tak hlasem a odezíráním)

Asistenční pomůcky pro neslyšící Sluchadla Kochleární implantát Amplifikace zvuku – do ucha, indukční smyčka kolem místnosti Softwarové programy – předpovídání psaní, psaní s obrázky Pomůcky pro život – světelný a vibrační budík a zvonek, titulky, nápisy v MHD videotelefon

Pomůcky pro neslyšící - budíky, alarmy

Pomůcky pro neslyšící - komunikace

Software Asistenční pomůcky ASL pro http://aslpro.com Free video ASL dictionary, Free lesson plans, games, ASL readings and more Software http://aslpro.com

Školy pro děti se sluchovým postižením Speciální MŠ pro sluchově postižené - vytvoření řeči, sluchová výchova, nácvik odezírání, začátky čtení pomocí globální metody Základní škola pro sluchově postižené – docházka o rok delší, volba metody komunikace a výuky na škole (orální, manuální, totální), běžné či upravené osnovy, technické pomůcky. Nevýhoda – ne v místě bydliště, nižší nároky, horší integrace na SŠ

Integrace nebo speciální škola? Pro integraci v běžné ZŠ nutné zvážit - rozvoj obsahové i formální stránky řeči - komunikační systém (odezírání, sluchadlo) - nutná spolupráce učitele - první lavice, tabule, osvětlení, oslnění - otáčení na žáky, čtení učitele - adaptace výuky a zkoušení, př. diktáty - klidné okolí, spolužáci - logopedická péče - angažovanost rodičů

Úkol: 5 bodů Jste rodič, kterému se narodilo neslyšící dítě (ztráta sluchu na L uchu 90dB, na druhém 60dB). Ve třech letech jste poruchu diagnostikovali a nyní rozhodujete, do jaké školy dítě dát – do běžné mateřské školky a potom do běžné ZŠ, nebo do speciální MŠ a ZŠ pro děti se sluch. postižením, kde se nejspíše naučí znakovat? Napiště 5 kladů a 5 záporů každé varianty

Zrakové postižení Oftalmopedie – výuka osob s postižením zraku Až 90% info přijímáme zrakem... zraková vada má vliv na: Nerozvinutí, snížení či ztrátu vizuální percepce (počitky, vjemy, představy) Omezení pracovní činnosti Všeobecné postižení osobnosti (emocionalita, vůle) Narušení v oblasti sociálních vztahů Základním smyslem zůstává sluch a hmat  

Doba vzniku vady Prenatální vývoj: oko jako orgán se vyvine téměř kompletně do 8. týdne, CNS nikoliv!) Postnatální vývoj: světlo X tma, fixace předmětu, sledování pohybu, prodlužování fixace, rozlišování objektů, vizumotorická koordinace - do 6 let věku ukončen vývoj zraku

Zrakové vady: druhy a/ ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady – krátko či dalekozrakost) b/ postižení šíře zorného pole (skotom, trubicovité vidění) c/ okulomotorické poruchy (strabismus) d/ problémy se zpracováním zrakových podnětů (kortikální slepota) e/ poruchy barvocitu (barvoslepost)

Zrakové postižení Střední slabozrakost Těžká slabozrakost Praktická nevidomost - zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí 1/60 (0,02) nebo omezení zorného pole do 5 stupňů kolem centrální fixace, i když centrální ostrost není postižena, vidí na blízko ale nezvládne orientaci v prostoru Úplná nevidomost - ztráta zraku zahrnující stavy od naprosté ztráty světlocitu až po zachování světlocitu s chybnou světelnou projekcí Zrakové vady : http://www.braillnet.cz/sons/docs/zrak/

Zrakové postižení – zamyslete se... Měli by děti se zrakovým postižením chodit do běžných škol nebo do speciálních? Co je potřeba pro nevidomého žáka udělat ve třídě a ve škole za změny – styl výuky, známkování, předměty?

Kompenzace Podmínky a prostředí Brailleovo písmo, psací stroje dostatek světla přiměřená (pokojová) teplota omezení hluku bezpečný prostor Brailleovo písmo, psací stroje Počítačové pomůcky a programy Blind Friendly Web – čte vše nahlas Ostatní pomůcky pro život a orientaci

Slepecká hůl a další pomůcky (čas, rozeznání barev, měření hladiny tekutiny)

Braille a Pichtův psací stroj

Lupy a softwarové programy

Pomůcky pro nevidomé

Školská zařízení v ČR pro ZP. Speciální MŠ , MŠ, Speciální třída MŠ orientace v prostoru, rozvoj nepostižených smyslů Speciálně pedagogické centrum podpora integrace, metodická pomoc učitelům, Speciální škola pro zrakově postižené, Speciální třídy ZŠ změny v Tv,Vv, prostor. orientace, hra na nástroj, pomůcky, dobré osvětlení, teplota ve třídě, hluk- dozvuk, individuální plán, SPC,PPP, spec.učebnice, psaní na stroji, metodika písma, Braillovo hmatové písmo Pichtův psací stroj, kovové šablony, tyflograf. výcvik Gymnázium pro ZP, Konzervatoř Jana Deyla

Další podpora a organizace lidí s ZP Středisko ranné péče ( narození až MŠ), diagnostika, pomoc rodině. stimulace, rozvoj sluch.a hmat. Vnímání Tyfloservis – střediska pomoci ZP – pomůcky (optické i neoptické), kurzy (sebeobsluha, poznávání,podpis, Brail.písmo Tyflocentrum - naplňování času,vzdělávání, zpr.práce, Rekvalifikační centrum – Praha Dědina, dospělí ,delší - i víceměsíční pobyty Ústavy sociální péče ( specializované na ZP ), Praha- Palata, Brno- Chrlice Česká unie nevidomých a slabozrakých

Hluchoslepota Slepý, hluchý, a němý - autor Ascender (2006)

Komunikace 1. Narozen neslyšící a nevidomý NEBO ohluchl a oslepl později během života 2. Lepší zrak než sluch 3. Lepší sluch než zrak Komunikace se mění podle dominantní vady: 1. Znakový jazyk, taktilní znakový jazyk – ruce hluchoslepého se dotýkají znakujícího 2. Techniky založené na psaném jazyce – taktilní abeceda cítěná na jedné ruce, programy, které zvětšují obraz v TV nebo na počítači – př. ZoomIn Text, Kurzweil, Jaws 3. Techniky založené na verbálním a vizuálním dorozumění se – zesilovač zvuku a hlasu, Tadoma metoda, znak do řeči

Tadoma metoda Tadoma požívá dotek na rtech a krku, aby člověk cítil vibrace a pohyby úst.

Manuální abeceda pro hluchoslepé http://www.deafblind.c om/info-db.html nebo http://www.deafblind.c om/card.html

Dvojruční Lormova abeceda

Psaní písmen do dlaně

Výuka hluchoslepých lidé Při lepším zraku: Velký tisk, Braillovo písmo Černobílé Powerpointy Čtecí stroj, zvětšovací lupa nebo software Osvětlení Při lepším sluchu: Nahrané učebnice jako mp3 nebo kayety Čtecí zařízení s hlasovým výstupem Nahrané přednášky, ústní zkoušení

Asistenční pomůcky a technologie Vibrační a signalizační přístroje – TAM, upomínka lélků, budík, hodinky... Robotická ruka, která speluje - Dexter Telefon pro hluchoslepé - TeleBraille Kochleární implantáty Vodící pes s červenobílým postrojem Slepecká hůl s červenými a bílými pruhy

TAM Podobný hodinkám, monitoruje zvuk a blízkost předmětů Upozorní hluchoslepého člověka, že nějaký objekt nebo osoba je v jeho blízkosti, když někdo vstoupí do místnosti, při přecházení silnice bez zvukového signálu upozorní na projíždějící auta Osoba má na ruce hodinky, které vibrují, a v kapse oblečení monitor zvvuku

Dexter Dexter je robotická ruka, která převádí text z počítače do jednoruční prstové abecedy Hluchoslepý člověk položí svou ruku na Dextera, a dotykem čte písmena a slova.

Jak přistupovat k hluchoslepým lidem? … 1. Vždy se představte, I když se znáte dlouho.. 2. Řekněte člověku, kdy ho posloucháte, a že chcete odejít, jinak bude hluchoslepý mluvit nebo znakovat do prázdna. 3. Mluvte přímo k osobě, ne k jejich průvodci 4.Nebojte se užívat slova jako “vidět”, “slyšet”m “poslouchat”, hluchoslepí lidé je používají také 5. Vše vysvětlujte a popisujte (např. Židle je po tvé levé straně půl metru od tebe, jsem u stolu u okna) – říkat “tam” a “tady” nefunguje Nikdy nepřestavujte nábytek, aniž byste jim dali vědět (Blog of Rusty_Coyote Grove, Oklahoma, http://rustycyot.blogspot.com/2008/02/deafblind-communication.html)

Zdroje o hluchoslepotě http://www.listen-up.org/htm2/deafblnd.htm www.deafblind.com Výukové metody a pomůcky dotekem

Co je horší? Hluchota nebo slepota?

Slepota odděluje člověka od věcí. Hluchota od lidí. Helen Keller – hluchoslepá slavná žena

Film The Miracle Worker (Zázračná učitelka) o hluchoslepé Helen Keller a její učitelce a pomocnici Anne Sullivan, která jí naučí !mluvit“

Ukázky z filmu The Miracle worker Scéna s vodou, kdy mladá Helen Keller pochopí, že stisky v rukou znamenají předměty http://www.youtube.com/watch?v=lUV65sV8n u0 Scéna u snídaně, kdy Helen Keller nic nechápe a fyzicky napadá svou pomocnici http://www.youtube.com/watch?v=EHwoRFe 70jk

Hezkou přestávku!