Shodná zobrazení Středová souměrnost Matematika 7.ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Advertisements

Shodná zobrazení.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
z Axonometrie Z O Y X x y Zobrazení útvaru ležícího v půdorysně
Osová afinita.
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Soustava souřadnic Oxy
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Středová souměrnost Zpracovaly: Barbora Šimko a Sylvie Kozárová.
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
* Středová souměrnost Matematika – 7. ročník *
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Vytvořila Helena Černá
Jak zjistíme, co jsou to shodné útvary ?
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Obsahy základních obrazců
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
afinita příbuznost, vzájemný vztah, blízkost
Osová souměrnost – pojmy, postup konstrukce
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
VY_42_INOVACE_417_OSOVÁ SOUMĚRNOST 1
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
SHODNÁ A PODOBNÁ ZOBRAZENÍ
Elektronická učebnice - II
Středová souměrnost.
Shodné zobrazení Obrazem libovolné úsečky AB
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Shodná zobrazení Osová souměrnost Matematika 6.ročník ZŠ
Osová souměrnost.
Osová souměrnost.
* Osová souměrnost Matematika – 6. ročník *
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_178
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ KONSTRUKCE
VY_42_INOVACE_115_STŘEDOVÁ, OSOVÁ SOUMĚRNOST
Posunutí.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
30.
FUNKCE, KONSTRUKČNÍ ÚLOHY Převody jednotek, funkce, konstrukční úlohy, osová a středová souměrnost.
Množina bodů dané vlastnosti
Zobrazení bodů, útvarů v osové souměrnosti, osově souměrné útvary
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Základní geometrické rovinné útvary 1
Shodnost geometrických obrazců
Matematika 2 Geometrické útvary.
Soustava souřadnic Oxy
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
Základní konstrukce Kolmice.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Středová souměrnost Název : VY_32_inovace_17 Matematika - středová.
Shodná zobrazení.
Soustava souřadnic Oxy
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_Inovace_4C_12
Transkript prezentace:

Shodná zobrazení Středová souměrnost Matematika 7.ročník ZŠ Creation IP&RK

Pod pojmem zobrazení chápeme postupy pomocí kterých vytváříme obraz libovolného daného útvaru. Shodným zobrazením rozumíme vytvoření „shodného obrazce“ = stejné kopie

středovou souměrností (7.ročník). Na základní škole se seznámíme s dvěma postupy – osovou souměrností (6.ročník) a středovou souměrností (7.ročník). Středová souměrnost Osová souměrnost

Jak zapisujeme, že jsou útvary shodné ? Např. trojúhelník ABC je shodný s trojúhelníkem A´B´C´ ∆ ABC ∆ A´B´C´ Např. úsečka KL je shodná s úsečkou K´L´ KL K´L´

Středově souměrné objekty To jsou takové objekty, které se v nějaké středové souměrnosti zobrazí sami na sebe (např. úsečka, čtverec, kružnice, pravidelný n-úhelník, kde n je sudé). Střed této souměrnosti se pak nazývá střed souměrnosti daného objektu.

Ve středové souměrnosti se středem S platí: samodružný bod je jenom jeden, a to střed souměrnosti (S) samodružné přímky jsou všechny přímky procházející středem souměrnosti samodružné kružnice jsou všechny kružnice, které mají střed ve středu souměrnosti

Ve středové souměrnosti se středem S sestroj obraz bodu A. Střed souměrnosti (samodružný bod) S = S´ Vzor bodu A´ Bod S je středem úsečky AA´ - Body A a A´ jsou souměrně sdružené dle středu S

KL K´L´ a KL K´L´ Ve středové souměrnosti se středem S sestroj obraz úsečky KL. L K´ S L´ K KL K´L´ a KL K´L´

Ve středové souměrnosti se středem S sestroj obraz ∆ XYZ . ∆ XYZ ∆ X´Y´Z´ a XY X´Y´ , YZ Y´Z´, ZX Z´X´

Střed S může ležet uvnitř geometrického útvaru (již zrychleně ) P O´ M´ N´ S N P´ čtyřúhelník MNOP čtyřúhelník M´N´O´P´

pětiúhelník ABCDE pětiúhelník A´B´C´D´E´ Střed může ležet v jednom z vrcholů geometrického útvaru (již zrychleně ) A B C D E B´ A´ D´ E´ = S = C´ pětiúhelník ABCDE pětiúhelník A´B´C´D´E´

Jak ale zapsat, co jsme vlastně S(S): obrazec_1  obrazec_2 Tak, ….. a konstrukci obrazu zadaného útvaru zvládáme …. . Jak ale zapsat, co jsme vlastně „vytvořili“ ??? Ve středové souměrnosti se středem S jsme obrazec_1 zobrazili na obrazec_2 S(S): obrazec_1  obrazec_2 Bod: S(S): A  A´ Přímka: S(S): p   p´ Úsečka: S(S): —AB  —A´B´ Trojúhelník: S(S):  ABC  A´BĆ´ a tak podobně …….

K O N E C