Jitka Bláhová, Univerzita Hradec Králové Konstruktivismus ve výuce (německého jazyka) a jeho základním principům odpovídající učební materiály, zpracované s pomocí počítače Jitka Bláhová, Univerzita Hradec Králové Příspěvek na konferenci SCO 2005 – E-learning přichází, Brno 25. – 26. 5. 2005
Základní principy konstruktivismu procesuální učení (process-based learning) proces konstrukce vědomostí aktivní proces autonomní proces experimentální proces autentický proces sociální proces
Přínos konstruktivistického učení rostoucí jazykové schopnosti, zvláště pak schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi aktivní účast na učebním procesu hlubší a trvalejší uchovávání vědomostí zvýšená odpovědnost za výsledek učebního procesu zvýšené uvědomování si učebního procesu a jeho cílů zvýšený rozvoj myšlenkových operací schopnost rozlišovat stěžejní informace od podružných
Konstrukcionismus úkolové učení kognitivní nástroje otevřené a flexibilní materiály asistence učitele
Některé možnosti využití počítače ve výuce Offline-aktivity Textový editor Výukové CD-ROMy Online-aktivity Online učební aktivity E-mail a chat Autorské programy Tutorské prostředky Tvorba webových stran Vyhledávání na internetu
Přednosti využití internetu Poskytuje autentické učební zdroje. Tyto zdroje přístupné kdykoli a kdekoli. Rozvíjí sociolingvistickou kompetenci díky interakci s ostatními uživateli. Podporuje investigativní přístup. Individualizuje a personalizuje učební proces. Rozvíjí autonomní přístup k učení.
Možnosti využití internetu Využití on-line aktivit ve výuce dle Kabilana a Embiho: diskuse: o profesních problémech – vzájemná pomoc při řešení problémů spolupráce – projekty sdílení: materiálů, typů pro výuku atd. výměna: materiálů i zkušeností komunikace podpora: ze strany odborníků i široké učitelské veřejnosti Dva základní aspekty práce s internetem: komunikační: e-mail, chat, online-konference atd. informační: vyhledávání informací na internetových stránkách, tutorské prostředky jako encyklopedie, slovníky, gramatiky atd.