Úvod do ekonomiky vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Mimoprodukční funkce lesa
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Typ statkuČistý veřejný Smíšený st., Vlastnosti jak veřejného tak soukromého statku St. pod ochranou Čistý soukromý Kdo získává?Všichni členové spol. Spotřebitelé.
Teorie statků Ekonomický statek – zboží nebo služba soukromého nebo veřejného charakteru.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
MARKETINGOVÝ MIX.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Chudoba jako sociální problém
Vzdělání z hlediska teorie statků, postavení a význam vzdělaní ve VS
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Financování regionálního školství
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Pedagogická diagnostika
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Segmentace na trhu práce
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Veřejné finance a veřejné statky
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Poslání Veřejného Sektoru Jeho struktura a faktory ovlivňující jeho velikost.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Ekonomika – základní pojmy.
Pedagogické disciplíny
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Úvod do ekonomiky vzdělávání

Ekonomika školství Hraniční vědní disciplína ekonomiky a pedagogiky. Dělení: Odvětvová ekonomika – ekonomické aspekty školství jako odvětví Speciální ekonomická disciplína – zabývá se vzájemným vztahem vzdělání a ekonomiky

Členění Vnitřní ekonomika školství – zkoumá mikroekonomické aspekty výchovy a vzdělávání (plánování počtu učitelů, žáků, odměňování..) Vnější ekonomika školství – zkoumá makroekonomické aspekty vzdělávání (vliv vzdělávání na ekonomický růst, celkové náklady..)

Odvětví školství: Zdrojový charakter – ovlivňuje pracovní sílu a zprostředkovaně další faktory Cílový charakter – harmonický rozvoj člověka

Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko-technického pokroku Financování školství Prognózování školství Veřejná správa ve školství Odměňování pedagogických a nepedagogických pracovníků Terciální vzdělávání Vyhodnocení nákladů na vzdělání Hmotné zabezpečování žáků a studentů

Školství se skládá z: Školského systému Školské soustavy (soubor výchovně-vzdělávacích zařízení) Školských subsystémů (předškolní výchova, základní, střední…)

Výchova – vzdělávání - vzdělání Výchova – cílevědomá, společensky determinovaná činnost, která je zaměřená na formování člověka. Je to proces, v kterém se záměrným působením utváří osobnostní, morální a charakterové vlastnosti jedince a v kterém si jedinec sám osvojuje určité normy a způsoby chování ve společnosti. Vzdělávání – proces, v kterém převažuje informativní aspekt a v kterém jedinec získává a osvojuje si soustavu poznatků, vědomostí, zručností a návyků. Vzdělání – výsledný efekt výchovy a vzdělávání. Jeho subjektem (nositelem) je člověk, který získává určité vzdělání, anebo společnost jako celek (vzdělanostní struktura obyvatelstva). Má nehmotný charakter, je pouze vlastností člověka, který s ní může disponovat a dále kultivovat.

Pojetí vzdělání Osobnostní (složka kognitivní vybavenosti osobnosti) Obsahové (učivo, obsah vzdělání, vzdělávací cíle) Institucionální pojetí (organizovaná činnost zabezpečována institucí školství, formálního vzdělávání, celoživotního učení) Socioekonomické pojetí (charakteristika populace) Procesuální pojetí (proces, jímž se realizují stavy jedince a společnosti ve smyslu pojetí 1-4)

Funkce vzdělání Ekonomická – vzdělání je nevyhnutelnou podmínkou ekonomického růstu. Tuto funkci plní vzdělání prostřednictvím kvalifikace. Sociálně- kulturní – vliv na rozvoj mimoekonomických oblastí života společnosti (lidské hodnoty, stabilitu, výchovu dětí…) Preventivní – zajištění svojí životní existence, osobního rozvoje, podpora a rozvoj sociálního bezpečí a suverenity. Nápravná – pomáhá léčit už existující problémy Socializační – formování člověka jako společenské bytosti, tj. pracovní síly a lidské osobnosti.

Poznatky: Instrumentální povahy – vědomosti a poznatky potřebné k výkonu určité práce, jsou specifického určení Kultivační povahy – mají kultivační charakter

Kvalifikace Výsledek historického společenského vývoje a postupné dělby práce. Je to souhrn schopností, které v určitém čase a prostoru vyžaduje společnost pro výkon určitých povolání. Fyzická a smyslová způsobilost Duševní způsobilost (inteligence, nadání, vlohy) Teoretické vědomosti všeobecného a odborného charakteru, vzdělání Praktické zkušenosti (zručnost, šikovnost, pohotovost)

Potřeba nového chápání kvalifikace souvisí se strukturálními změnami ekonomiky. Cesta uplatňovaná v Japonsku Cesta uplatňovaná ve vyspělých ekonomikách západní Evropy Cesta uplatňovaná v USA

Čeští učitelé definují cíl hodiny nebo cíl výuky v daném časovém úseku pomocí znalosti nějaké oblasti: „žák má umět, žák se má naučit“, zatímco jejich kolegové z ostatních zemí daleko častěji než znalost sledují porozumění : „žák má pochopit, žák má porozumět“ Příznačné je i to, že čeští učitelé při vymezování cílů výuky vůbec neuvedli řadu cílů, které se objevily ostatních zemích: „komunikovat, rozvíjet obecné myšlenkové dovednosti, rozvíjet experimentální dovednosti, rozvíjet metody vědeckého zkoumání, učit žáky týmové práci, podporovat pozitivní postoj žáků k přírodním vědám a zájem o ně“. (TIMSS R Videostudy)

Čím je jedinec formován Genetický základ Působení prostředí Vzdělávání = metodická socializace

Základní socializační prostředí Rodina Škola Skupina vrstevníků Společnost a vzdělávací systém

Rodina Index ekonomického, sociálního a kulturního statusu - úroveň povolání a vzdělání rodičů, přístup ke kultuře a vybavení domácnosti kulturními statky (mj.: počet knih v domácnosti – klasická literatura, poezie, slovníky a encyklopedie, vlastní pokoj, vlastní pracovní stůl, umělecké výtvory)

Vliv rodinného zázemí na výsledky žáků (OECD PISA 2003)

Vzdělání z hlediska teorie statků, postavení a význam vzdělaní ve VS V současné literatuře se často objevuje pojem veřejné statky, namísto pojmu kolektivní statky, který je překladem pojmu „public goods“. Dnes se budeme držet termínu kolektivní statky, který považujeme za pojmově čistější. Termín veřejné statky se dá pochopit dvojako: bud jako synonymum termínu kolektivní statek, anebo jako název pro statek poskytovaný státem (přesněji statek poskytovaný veřejně- za použití veřejných prostředků). Jak by Vám mělo byt jasné, ne každý veřejný statek musí byt poskytován státem a ne každý státem poskytovaný statek je kolektivní statek. Pro tuto terminologickou nečistotu budeme a odporúčame používat dva terminy- kolektivní statek (pojem vyjadřující ekonomikou podstatu statku) a netržní statek (pojem vyjadřující formu poskytování statku prostřednictvím státu). Existence kolektivních statků je jednou z klíčových příčin selhání trhového mechanismu, protože jejich dvě základní ekonomické vlastnosti nedělitelnost a nevyléčitelnost způsobují, že trhový mechanizmus v této situaci selhává, především proto, že nedokáže determinovat cenu kolektivních statků.

Tržní selhání Existence kolektivních statků Nedělitelnost Nevyloučitelnost ze spotřeby Vyloučení je technicky nemožné Vyloučení je nevhodné – vysoké transakční náklady, politické rozhodnutí o povinné školní docházce

Členění statků dle Browna a Jacksona (1990) Vyloučitelnost ze spotřeby Nevylučitelnost ze spotřeby rivalita ve spotřebě čisté privativní statky - náklady na vyloučení jsou nízké - potraviny, obuv smíšené kolektivní statky - statky, kterých užitky jsou spotřebovávány kolektivně, ale může dojít k naplnění jejich kapacity - veřejný park, veřejná plováren nerivalita ve spotřebě soukromé statky spojené s externalitami - dopravný systém, očkování čisté kolektivní statky vysoké náklady spojené s vyloučením financované z daňových příjmů národní obrana Musgrave: graf soukromy statek, verejny statek

Hlavné znaky statků podle Bailey (1995) Typ statku čistý kolektivní smíšený kol. s externalitou statek pod ochranou čistý privátní statek Kdo získává? všichni členové spol. spotřebitelé a společnost individuální spotřebitelé vylučitelnost neplatičů technicky nemožná složitá až nemožná možná Možnost stanovení P nemožné možné Spotřebitelský výběr neexistuje určitá míra plná míra Vliv spotřeby na S není ? x Kdo by měl platit (alokat. efektivnosti) daňový poplatník spotř. platí ceny - dotace spotř. platí ceny z daní spotřebitelé platí plná Na vztah mezi placením a spotřebou těsný plný kdo rozhoduje o Q výlučně stát regulovaný trh regul. trh výlučně trh

Charakteristiky smíšeného statku podle Bénarda (1989) vyloučitelnost rivalita růst anebo pokles kvality v závislosti od růstu rozsahu spotřeby pozitívna externalita

Tržní selhání Existence externalit Negativní Pozitivní – pravděpodobněji nejklasičtější příklad je oblast poskytování vzdělávacích služeb (preventivní očkování)

Příklady soukromých a veřejných užitků plynoucích ze vzdělání Veřejné užitky reprodukce základních demokratických a kulturních hodnot společnosti reprodukce LK jako podmínky dalšího ekonomického růstu větší daně či příjmy veřejných rozpočtů nižší nezaměstnanost Soukromé užitky rozvoj osobních vlastností a schopností zvětšení schopnosti vážit si a rozpoznávat široký rozsah kulturních a jiných hodnot větší pracovní příjmy lepší mobilita na pracovním trhu větší flexibilita při adaptaci na nové životní a pracovní podmínky Často se přitom uvádí, že míra soukromých užitků se s rostoucím stupněm vzdělání zvyšuje, u míry společenských užitků je tomu naopak. rozlišování na individuální a společenské užitky se většinou také projevuje v míře financování vzdělání ze společenských a z individuálních zdrojů. Postavění vzdělání jako smíšeného veřejného statku je v ČR vyjádřeno také zákonnou formou. Rozhodující pro další zákonné úpravy je přitom základní zákon, Ústava ČR. Součástí Ústavy je od roku 1991 také Listina základních prav a svobod, která definuje základní práva v oblasti vzdělání.

Přínosy vzdělaní (užitky) 1. vztah mezního užitku jednotlivce k hraničním nákladům na jeho vzdělání 2. vztah mezního užitku společnosti k hraničním společenským nákladům na vzdělání

Čistý trh ve vzdělávaní není možný z důvodů: nedokonalosti kapitálového trhu neúplných informací existence externalit možnosti vzniku monopolu

Vzdělání jako veřejný statek Hledisko Odpověď (realita) Souvislosti Institucionální Jak je poskytované? Netržně (resort školstva) Selhání trhu Ekonomické Jak je spotřebované? Občany, veřejností Veřejný statek Dostupnost užitku Komu je dostupný? Celé veřejnosti Veřejný statek (nerivalitní) Nabídka Jak se rozhoduje o jeho produkci? Politickým hlasováním Veřejná volba Formy financování Jak je financované? Státní rozpočet Omezenost zdrojů

Základní atributy vzdělávání účinnost vzdělávání- optimální množství vzdělaní, které bude maximalizovat čistý společenský užitek spravedlivost při poskytovaní vzdělávání- vyplývá z lidských práv, rovnosti příležitostí, zakotvené v Ústave ČR

Listina základních lidských práv a svobod Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopnosti občana a možnosti společnosti též na vysokých školách. Zřizovat jiné školy státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem, na takových školách se může vzdělání poskytovat za úhradu. Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Čl. 25: Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též právo na vzdělání v jejich jazyku.

Minimální množství vzdělání zabezpečený přístup každého občana k minimálnímu množstvu vzdělání- povinná školní docházka považuje se za společenskou potřebu Merit goods

Vzájemný vztah efektivnosti a rovnosti

Názory na alokaci zdrojů pro rozvoj vzdělání investovat do každého vzdělávajícího se jedince stejnou sumu- rovnost vstupů na vzdělání investovat více prostředků do nadaných a talentovaných žáků a studentů investovat do vyrovnávajícího vzdělání (méně podporovat nadané žáky)

Náklady přímé Náklady nepřímé Výnosy přímé Výnosy nepřímé veřejné přímé výdaje veřejných rozpočtů na vzdělávání nižší daňové příjmy, oportunitní náklady společnosti vyšší daňové příjmy, snížení sociálních transferů lepší zdravotní stav, nižší kriminalita, ekonomický růst soukromé poplatky za studium, ostatní služby a materiály ušlá mzda, ztráta času, psychické náklady zvýšení příjmu vyšší status, nižší nezaměst-nanost, osobní uspokojení

Podíl výdajů na vzdělávací instituce na HDP (1995, 2004)

Individuální vnitřní míra návratnosti pro osoby s vysokoškolským vzděláním