A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS 2008 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Akustika.
Advertisements

Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
VLASTNOSTI ZVUKU.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
FY_082_Zvuk_ Vlastnosti zvuku
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Klavír Tomáš Kahl.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Tón, jeho výška a barva.
Zvuk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Audio Josefína Čadská 4.A.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Akustika.
Akustika.
Cembalo Kristýna Sadloňová SEKUNDA.
Temperované ladění.
ORL ambul. – centrum léčby hlasových poruch
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 03. Harmonické kmitání Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Klavír Veronika Kordasová.
malý exkurz do dějin hudební akustiky
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Zvuk a hudba.
Spřažená kyvadla.
Akustika.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Návody k měření laboratorních úloh Multimediální technika a televize 1)Měření akustického výkonu vyzářeného reproduktorem 2) Měření vstupní elektrické.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Mechanické kmitání.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk a hudba.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Význam matematiky v hudbě
rozsah slyšitelných frekvencí: 1.2 – 120 kHz
Hlasitost zvuku – závislost na frekvenci
VLASTNOSTI ZVUKU.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Zvuky a Fourierova transformace
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Transkript prezentace:

A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS

O BSAH Základy teorie Trocha historie Vlastnosti klavíru 2

Z ÁKLADY TEORIE Intenzita zvuku, hlasitost Tón a jeho vlastnosti Vyšší harmonické tóny Barva tónu Pythagorejské a temperované ladění 3

I NTENZITA ZVUKU, HLASITOST Intenzita zvuku: I = P/S, kde P je zvukový výkon a S je plocha P = W/t, kde W je práce a t je čas W = ½ n ∙ m ∙ v 0 2, kde n je počet částic, m jejich hmotnost a v 0 jejich rychlost Hladina intenzity (hlasitost) L = 10 log I/I 0 dB, kde I 0 je prahová intenzita ( W ∙ m -2 ) 4

T ÓN A JEHO VLASTNOSTI Frekvence 16 – Hz Sinusové X Složené Absolutní výška tónu – udaná jeho frekvencí Relativní výška dvou tónů – udaná poměrem frekvencí Interval – poměr frekvencí malá celá čísla 5

V YŠŠÍ HARMONICKÉ TÓNY Základní frekvence – f Vyšší harmonické – 2f,3f,… Udávají barvu tónu Intenzita složeného tónu: I = I 1 + I 2 + … + I n Jean B. J. Fourier postup rozkladu tónu na jeho vyšší harmonické složky ξ = A 1 sin(ωt - φ 1 ) + A 2 sin(2ωt - φ 2 ) + … A n sin(nωt - φ n ) 6

B ARVA TÓNU Specifická pro každý nástroj Závisí na: vyšších harmonických složkách šumy (zvuk tahu smyčce, úderu klávesy…) přechodových dějích formantech (charakteristiky ozvučných skříní) 7

P YTHAGOREJSKÉ A TEMPEROVANÉ LADĚNÍ Pythagorejské (poměrné) ladění poměrné ladění založené na číslech 1, 2, 3, 4 poměr 9/8 – celý tón, poměr 256/243 – půltón Přirozené ladění založené na číslech 1, 2, 3, 4, 5, 6 Poměry 9/8, 10/9 – celé tóny, 16/15 – půltón Temperované ladění vznikne rozdělením oktávy na 12 stejných půltónů Cent – akustická jednotka, 1/100 temperovaného půltónu 8

TABULKA INTERVALŮ V RŮZNÝCH LADĚNÍCH 9

H ISTORIE Monochord 10

H ISTORIE Klavichord Cembalo Klavír 11

H ISTORIE Klavír: Vynalezen 1709 Bartolomeem Cristoforim ve Florencii Dvojitá opakovací mechanika – vynalezena ve 20. letech 19. stol. v Paříži Sébastienem Érardem 12

V LASTNOSTI KLAVÍRU 13 Vyšší harmonické tóny Doznívání Dynamický rozsah Barva tónu

V YŠŠÍ HARMONICKÉ TÓNY 14 Problémy: více strun pro jeden tón Youngův vztah pro posun ve frekvencích: δ = 3,4 ∙ 10 9 k 2 d 2 f -2 l -4 Doznívání empirický vztah pro dobu doznívání strun t = 50 – 40/3 log f dozvuk při zatlumení řádově milisekundy

DYNAMICKÝ ROZSAH Dynamické rozpětí – 45 dB – 90 dB Ve vyšších polohách klesají hodnoty maxima a minima, celkové rozpětí zůstává zachováno 15

B ARVA TÓNU Závisí na: kvalitě kladívka časové délce úhozu kladívka vlastnostech ozvučné skříně kvalitě strun dynamice hry 16

V YŠŠÍ HARMONICKÉ TÓNY závislost na poloze kladívka nízká a střední poloha – chybí 8. harmonický, 7. a 9. jsou utlumeny závislost na dynamice pp,p – maximálně 12. harmonický tón ff – měřitelné vyšší harmonické tóny až po

Z ÁZNAM TÓNŮ A. 18

A, A 19

A ´, A ´´ 20

NÁBĚHOVÝ JEV 21

Z ÁVĚR Charakteristiky klavírního témbru Dynamické rozpětí až 45 dB Chybí 8. vyšší harmonický tón, 7. a 9. zeslabeny Určen i šumy vznikajícími při úhozu kladívka 22

L ITERATURA Janoušek, Ivo: ABC Akustiky pro hudební praxi, Editio Supraphon, Modr, Antonín: Hudební nástroje, Editio Supraphon, Špelda, Antonín: Hudební akustika, Státní pedagogické nakladatelství,