Marketing Autor: Ing. Petr Libra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Značka výrobku Značka se skládá:
Advertisements

ÚVOD DO MARKETINGU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_18.
Tvorba cen v maloobchodě
Stanovení ceny v marketingu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Název SŠ: SŠŽ Sokolov Číslo projektu: CZ.107/1.500/ Název projektu:
Cena v pojetí marketingu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
Komunikace a stimulování prodeje
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
VÝZNAM A FORMY MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE
9.Komunikace.
MARKETINGOVÝ MIX.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Marketingová komunikace
Životní cyklus výrobku
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.
MARKETINGOVÝ MIX.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
8. Marketing.
Vítejte na Marketingu.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MARKETING 3 Produkt jako nástroj marketingu. Produkt Z pohledu marketingu se člení na: Spotřební zboží Výrobní prostředky.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
 konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli  využívá psychologii prodeje  cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu  používají se zejména.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Cenové triky.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Stanovení ceny v marketingu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vítejte na Marketingu.
Marketingový systém řízení
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Marketingová komunikace
Cenové strategie.
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Marketing Autor: Ing. Petr Libra Nabídka výrobků ze dvora Marketing Autor: Ing. Petr Libra TENTO PROJEKT BYL V LÉTECH 2013 AŽ 2015 SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Co je to marketing? Marketing Nauka o trhu zákazníci a jejich potřeby

Co jsou to Potřeby zákazníka? Potřeba = pociťovaný nedostatek, který se snažím odstranit pomocí spotřeby statků a služeb Potřeby zákazníka Marketingový výzkum Nástroje market. mixu Ovlivňování potřeb zákazníků Poznání potřeb zákazníků

Nástroje marketingového mixu k ovlivňování potřeb zákazníků K čemu slouží? výrobek cena distribuce propagace Jaké jsou nástroje marketingového mixu?

Komunikace se zákazníkem I. Propagace Co je to propagace? Komunikace se zákazníkem firma zákazník

Komunikační proces přenos dekódování příjemce sdělení zakódování zdroj šumy zpětná vazba

Jak by mělo vypadat účinné sdělení? Model AIDA Attention – upoutání pozornosti Interest – vzbuzení zájmu Desire – vyvolání přání Action – dosažení akce

Formy propagace (propagační mix) reklama podpora prodeje prodejní personál public relations (vztahy s veřejností) přímý marketing

reklama neosobní forma propagace prostřednictvím placených médií noviny, časopisy, televize, rozhlas, billboardy, plakáty, internet, apod. Jaká média? informovat přesvědčovat připomínat Jaký je cíl reklamy? závisí na druhu média Výhody a nevýhody?

Zásady tvorby reklamního sdělení zaujmout přínos pro zákazníka zásady důvěryhodnost odlišnost od konkurence

Zásady tvorby reklamního sdělení nápad, humor výběr slov hudba, melodie nálada používané prostředky osobnost (sportovec) důvěryhodná osoba

Podpora prodeje reklamní předměty ochutnávky výstavky zboží soutěže kupóny, prémie vzorky, zboží

osobní kontakt, zasáhne menší počet zákazníků Prodejní personál osobní propagace osobní kontakt, zasáhne menší počet zákazníků Výhody a nevýhody? prodavači obchodní cestující dealeři

Public relation (publicita) vztahy s veřejností příznivé povědomí o firmě, pozitivní vztah veřejnosti Co je cílem? články v novinách rozhovory v televizi tiskový mluvčí Nástroje

Přímý marketing přímé oslovení zákazníka patří sem – teleshopping, zásilkové katalogy, prodej přes internet (zboží, jízdenky, vstupenky, letenky, zájezdy, ubytování apod.)

(jeho základní funkce) II. Výrobek samotný výrobek (jeho základní funkce) instalace servis design jádro obal kvalita úvěr záruka značka rychlost dodávky

Životní cyklus výrobku, tzv. S - křivka V běžném tržním prostředí prochází výrobek určitými stadii tržní životnosti: od zavedení výrobku na trh až do jeho stažení z trhu. Celý průběh života výrobku je obvykle rozdělován do těchto čtyř etap: zavádění růst zralost (dospělost, nasycenost) pokles (útlum) Jednotlivé etapy se od sebe odlišují především rozsahem a tempy růstu poptávky.

Životní cyklus výrobku, tzv. S - křivka peníze zavádění růst zralost pokles prodej zisk čas otazníky hvězdy dojné krávy bídní psi počáteční osvojitelé počáteční většina pozdní většina inovátoři opozdilci Délka, časové rozložení, ale i průběh životního cyklu se u jednotlivých oborů i výrobků významně liší. Některé výrobky setrvávají na trhu velmi dlouho (Aspirin, Alpa, hašlerky), jiné mohou mít jepičí život, zejména extravagantní módní novinky.

Inovace výrobku Důležité je načasování inovace výrobku, to znamená nahrazení stávajícího výrobku výrobkem novým. Nový výrobek by měl být uveden na trh ve fázi zralosti původního výrobku.

Výrobní sortiment, výrobní řada Výrobní program, výrobní sortiment celková struktura vyráběných a výrobcem nabízených výrobků se obvykle nazývá výrobní programem, výrobním sortimentem nebo nabídkou výrobce = výrobkový mix Výrobní řada skupina výrobků s obdobnou funkcí se nazývá výrobní řadou

Charakteristika výrobního sortimentu Šíře výrobního sortimentu = počet výrobních řad Hloubka výrobního sortimentu = počet typů jednotlivých výrobků v rámci výrobní řady

Značka výrobku Značka (logo, logotyp) odlišuje výrobek od ostatních výrobků na trhu a je nehmotným majetkem firmy – dá se prodat. Ochranná známka je značka, která je právně chráněna, je registrována (u nás Úřad průmyslového vlastnictví, www.upv.cz).

Charakteristika značky originalita odlišení od konkurence (tvar, barva, apod.) jméno krátké snadno zapamatovatelné snadno vyslovitelné (i v cizím jazyce) v cizích jazycích by nemělo mít jiný význam

Druhy značek značka výrobce – výrobek je prodáván pod značkou výrobce značka distributora (obchodu) – výrobek je prodáván pod značkou distributora (obchodníka) velké řetězce (Albert, Kaufland, Rossman) využívá volné kapacity výrobce velký objem, levnější zboží potraviny, drogistické zboží

Druhy značek - pokračování kmenová značka pokrytí mnoha výrobků jednou značkou (př. Philips) reklamou značky podporuji mnoho výrobků nižší náklady na propagaci a uvádění nového výrobku na trh individuální značka pro každý výrobek vlastní značka (př. Procter&Gamble) pokud neuspěje jeden výrobek, nepoškodí to jméno jiného výrobku, popř. firmy může uplatnit různé strategie pro různé výrobky

III. P2 Cena lze pružně měnit na rozdíl od zbývajících prvků marketingového mixu cena výrazně ovlivňuje poptávku po výrobku

Cíle firmy při stanovení ceny maximalizace zisku spíše vysoká cena, snaha snížit náklady rizika - vysoká cena přiláká konkurenci, což povede k poklesu cen, omezování nákladů může vést k zaostávání za konkurencí růst tržního podílu a růst objemu prodeje nízká cena rychlá návratnost investic spíše vysoká cena likvidace konkurence vysoká kvalita výrobku vysoká cena přežití

Metody stanovení ceny 1. Cena podle nákladů 2. Cena podle konkurence kalkuluji s náklady, ziskem (zisk výrobce, marže obchodníka) a s DPH 2. Cena podle konkurence cenu mohu stanovit: vyšší – u značkového zboží, dávám najevo kvalitu zboží nižší – spoléhám na to, že zákazníci jsou citliví na cenu (pozor mohu vzbudit dojem nižší kvality zboží) stejnou – spoléhám na necenovou konkurenční výhodu (např. lepší služby, servis apod.) 3. Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem typické pro značkové, luxusní, prestižní zboží kolik je zákazník ochoten za zboží zaplatit (drahé parfémy, hodinky, luxusní auta) 4. Cena podle poptávky beru v úvahu cenovou elasticitu (pružnost) poptávky

Strategie stanovení ceny Strategie „skimming“ (slíznutí smetany) u nových výrobků maximální počáteční cena Strategie pronikání rychlé proniknutí na trh s novým výrobkem nízká cena Stanovení cen ve výrobních řadách správné nastavení cen (cenových rozdílů) mezi jednotlivými výrobními řadami

Strategie stanovení ceny Psychologický přístup ke stanovení ceny cena ukazatel kvality baťovské ceny (999,- Kč) používání slev Diskriminační stanovení ceny různé ceny (i když jsou náklady stejné) nižší cena pro důchodce, studenty různá cena na různých trzích

Změna ceny Důvody pro změnu ceny konkurence využití výrobní kapacity zachování tržního podílu zvýšení nákladů nesoulad mezi nabídkou a poptávkou uvolnění skladů

Změna ceny Srážky a slevy z ceny sleva při platbě v hotovosti (při včasné platbě) množstevní sleva (za odebrané množství) sezónní sleva (prodej mimo sezónu) funkční sleva (za služby – reklama, servis nebo za umístění v prodejně) věrnostní sleva (pro stálé zákazníky)

K O N E C Příloha Metodiky 02.1 projektu Praktický výcvik žáků v Malém hospodářském dvoře, který byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.