Působení médií Co je ovlivňováno V kom Jak a Do jaké míry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
PSYCHICKÉ JEVY.
Sociální konstruktivismus
funkce médií ve společnosti moc médií
OSOBNOST.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
DOPAD A VLIV MÉDIÍ.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Masová komunikace, masová média
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Média a role čtenáře: kulturální studia
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Agenda-setting zs 2008/09 Vlastimil Nečas
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Masmédia.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Teorie vzdělávání dospělých
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Mediální monitoring, screening a audit
Základy sociální psychologie
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Kupní chování a EU.
Od moderní k nové společnosti
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Marketingová komunikace. Účastníci Dodavatelé Odběratelé Veřejnost Zaměstnanci Státní a místní samospráva Umělci Znalci Kritici Žurnalisté Sponzoři.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
MARKETING 2.
Teorie vzdělávání dospělých
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Témata kognitivní psychologie
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Prvky edukačního procesu
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Působení médií Co je ovlivňováno V kom Jak a Do jaké míry V jakém časovém rozpětí? James Watson, Media Communication 1998

Působení médií 1) Vliv či role médií – společenská rovina, historicko- teoretický přístup, dlouhodobý vliv 2) Účinek či efekt médií – i individuální rovina, i krátkodobý účinek, empirický přístup, představa plánované komunikace (působení viz Jirák – Köpplová 2009)

Působení médií Faktory ovlivňující posuzování vlivu médií: stav dané společnosti rozvoj médií – komunikačních technologií rozvoj sebe-poznání společnosti

Působení médií Zdroje nejistoty ovlivňující posuzování vlivu médií: Různost pohledů na mediální komunikaci Společenská povaha mediální komunikace Proměňující se povaha samotných médií

Fáze představ o působení médií 1) velmi mocná média – teorie magické střely, podkožní injekce či očkování, do 30. let

Fáze představ o působení médií 1) velmi mocná média – teorie magické střely, podkožní injekce či očkování, do 30. let 2) omezený, selektivní vliv médií – dvoustupňový tok komunikace, tzv. opinion leaders, 40.-60. léta

Fáze představ o působení médií 1) velmi mocná média – teorie magické střely, podkožní injekce či očkování, do 30. let 2) omezený, selektivní vliv médií – dvoustupňový tok komunikace, tzv. opinion leaders, 40.-60. léta 3) spíše mocná média – dlouhodobý a nepřímý vliv, 70.- 80. léta

Fáze představ o působení médií 1) velmi mocná média – teorie magické střely, podkožní injekce či očkování, do 30. let 2) omezený, selektivní vliv médií – dvoustupňový tok komunikace, tzv. opinion leaders, 40.-60. léta 3) spíše mocná média – dlouhodobý a nepřímý vliv, 70.- 80. léta 4) zmírňovaný, dohodnutý vliv médií – aktivní příjemci v narůstající mediální realitě

Jaké je působení médií? dlouhodobé X krátkodobé přímé X nepřímé záměrné (plánované) X nezáměrné individuální X skupinové X společenské emocionální X kognitivní X fyziologické… slabé X silné konstruktivní X destruktivní

Časový dopad působení médií krátkodobé reakce – zpravidla pomíjivé, emocionální, konativní či fyziologické povahy, např. zakrývání očí, smích, pláč dlouhodobé změny – proměna postojů, názorů, hodnot či životního stylu, např. řazení důležitosti témat při nastolování agendy (tzv. agenda-setting)

Ne/přímost působení médií přímé působení – zpravidla model podnět  reakce, snaha o jejich politické či ekonomické využití, resp. legislativní omezení, př. subliminální vysílání nepřímé působení – zprostředkované názorovým vůdcem nebo tzv. významným druhým, s časovým či místním odstupem, u jednotlivců či skupin, kteří nebyli vystaveni přímo danému médiu, př. výzkum The People‘s Choice (Volba lidu) v roce 1948

Plánovanost působení médií záměrné působení a) účinky reklamy na spotřebitelské chování b) účinky politických kampaní na volební chování c) účinky osvětových a sociálních kampaní d) účinky propagandy na ideologii daných skupin publik e) účinky mediálních rituálů na sociální kontrolu

Plánovanost působení médií nezáměrné působení a) účinky mediálního násilí na agresivní chování b) dopad mediálních výjevů (images) na sociální konstrukci reality c) účinky předpojatosti médií na stereotypizaci d) účinky erotických a sexuálně explicitních obsahů na postoje a jednání e) ovlivnění poznávací činnosti, životního stylu a vkusu jednotlivými mediálními produkty

Roviny působení médií na jednotlivce na skupiny na společnost

Působení médií na jednotlivce fyziologické změny – př. zrychlený či zpomalený tep, pocení, husí kůže, sex. vzrušení 2) emocionální působení – smutek, nadšení, nuda…, viz znecitlivění (habitualizace) 3) kognitivní (poznávací) působení – teorie sociálního učení (A. Bandura, 1977), efekt třetí osoby (W. P. Davidson, 1983). tzv. dumbing down effect při sledování TV nebo tzv. digitální demence u síťových médií (M. Spitzer 2014)

Působení médií na jednotlivce 4) působení na postoje – posilování, občas i změna postojů, viz teorie kognitivní disonance (Festinger, 1957) a poskytování tzv. ontologického bezpečí (R. Laing) 5) působení na chování – volební, spotřebitelské či komunikační chování, viz i sekundární viktimizace, nápodoba (násilí, fyzický vzhled) či posuny v sociálním kontaktu (tzv. para-sociální kontakt); též změna živ. stylu (internet)

Příklady působení médií krátkodobá: – panika např. vysílání Války světů O. Wellesem, šelmy v New Yorku 1874

Válka světů adaptovaná O. Wellesem na CBS radio, 30 Válka světů adaptovaná O. Wellesem na CBS radio, 30. října 1938: zdroj:http://wae.blogs.starnewsonline.com

Příklady působení médií krátkodobá: – panika např. vysílání Války světů O. Wellesem, šelmy v New Yorku 1874 – nápodoba např. únos letadla, sebevražda (Utrpení mladého Werthera, Goethe)

Utrpení mladého Werthera, zdroj: www.topvip.cz

Příklady působení médií krátkodobá: – panika např. vysílání Války světů O. Wellesem, šelmy v New Yorku 1874 – nápodoba např. únos letadla, sebevražda (Utrpení mladého Werthera, Goethe) – nepokoje např. Los Angeles 1992, Rwanda 1994, karikatury Alláha v Dánsku

Z dokumentu Hate Radio: zdroj: www.br.de

Charlie Hebdo 2011

Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta)

Zdroj: http://whatiskt.wikispaces.com/Innovation+Adoption

Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970)

Procento obyvatel USA s VČ, SŠ a ZŠ vzděláním, kteří během let 1949-1965 věřili, že člověk doletí na Měsíc. Zdroj: Tichenor, Donohue, Olien, Mass Media Flow and Differential Flow of Knowledge, 1970.

Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970) - nastolování agendy (agenda-setting, M. McCombs 1972)

Zdroj: http://dekatrias.files.wordpress.com

Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970) - nastolování agendy (agenda-setting, M. McCombs 1972) - kultivace (televizní kultura, G. Gerbner od 60. let)

Odpověď na otázku, jaký je průměrný věk ztráty panenství, rozdíly mezi náruživými a vlažnými diváky, USA, zdroj:: George Gerbner, http://www.colorado.edu

Zdroj: http://mass.pakgalaxy.com/

Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970) - nastolování agendy (agenda-setting, M. McCombs 1972) - kultivace (televizní kultura, G. Gerbner od 60. let) - spirála mlčení (E. Noel-Neumannová, 70. léta)

zdroj: www.communicationtheory.org

Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970) - nastolování agendy (agenda-setting, M. McCombs 1972) - kultivace (televizní kultura, G. Gerbner od 60. let) - spirála mlčení (E. Noel-Neumannová, 70. léta) - závislost (teorie závislosti, S. Ball-Rokeach– M. DeFleur, 1976)

Sandra Ball-Rokeach – Melvin DeFleur: Media systems dependency theory, 1976, Zdroj: www.wikipedia.org

Příklady působení médií dlouhodobá: sociální kontrola a formování vědomí - selektivní nepozornost (W. Breed, 1955) - model vyřazování zpravodajství (GUMG 1980, 1985, 2005) - maskování konfliktů (S. Hall 1977) - konstrukce morálních panik (S. Cohen, 70. léta) - framing (D. Graber 1984) - indexace (W. L. Bennett, 90. léta) - model propagandy (Herman + Chomsky, 1988)

Konstrukce morální paniky, Stanley Cohen,. Zdroj: http://resources

Edward Herman – Noam Chomsky: Propaganda Model, 1988, , Zdroj: http://cmapspublic2.ihmc.us