Působení médií Co je ovlivňováno V kom Jak a Do jaké míry V jakém časovém rozpětí? James Watson, Media Communication 1998
Působení médií 1) Vliv či role médií – společenská rovina, historicko- teoretický přístup, dlouhodobý vliv 2) Účinek či efekt médií – i individuální rovina, i krátkodobý účinek, empirický přístup, představa plánované komunikace (působení viz Jirák – Köpplová 2009)
Působení médií Faktory ovlivňující posuzování vlivu médií: stav dané společnosti rozvoj médií – komunikačních technologií rozvoj sebe-poznání společnosti
Působení médií Zdroje nejistoty ovlivňující posuzování vlivu médií: Různost pohledů na mediální komunikaci Společenská povaha mediální komunikace Proměňující se povaha samotných médií
Fáze představ o působení médií 1) velmi mocná média – teorie magické střely, podkožní injekce či očkování, do 30. let
Fáze představ o působení médií 1) velmi mocná média – teorie magické střely, podkožní injekce či očkování, do 30. let 2) omezený, selektivní vliv médií – dvoustupňový tok komunikace, tzv. opinion leaders, 40.-60. léta
Fáze představ o působení médií 1) velmi mocná média – teorie magické střely, podkožní injekce či očkování, do 30. let 2) omezený, selektivní vliv médií – dvoustupňový tok komunikace, tzv. opinion leaders, 40.-60. léta 3) spíše mocná média – dlouhodobý a nepřímý vliv, 70.- 80. léta
Fáze představ o působení médií 1) velmi mocná média – teorie magické střely, podkožní injekce či očkování, do 30. let 2) omezený, selektivní vliv médií – dvoustupňový tok komunikace, tzv. opinion leaders, 40.-60. léta 3) spíše mocná média – dlouhodobý a nepřímý vliv, 70.- 80. léta 4) zmírňovaný, dohodnutý vliv médií – aktivní příjemci v narůstající mediální realitě
Jaké je působení médií? dlouhodobé X krátkodobé přímé X nepřímé záměrné (plánované) X nezáměrné individuální X skupinové X společenské emocionální X kognitivní X fyziologické… slabé X silné konstruktivní X destruktivní
Časový dopad působení médií krátkodobé reakce – zpravidla pomíjivé, emocionální, konativní či fyziologické povahy, např. zakrývání očí, smích, pláč dlouhodobé změny – proměna postojů, názorů, hodnot či životního stylu, např. řazení důležitosti témat při nastolování agendy (tzv. agenda-setting)
Ne/přímost působení médií přímé působení – zpravidla model podnět reakce, snaha o jejich politické či ekonomické využití, resp. legislativní omezení, př. subliminální vysílání nepřímé působení – zprostředkované názorovým vůdcem nebo tzv. významným druhým, s časovým či místním odstupem, u jednotlivců či skupin, kteří nebyli vystaveni přímo danému médiu, př. výzkum The People‘s Choice (Volba lidu) v roce 1948
Plánovanost působení médií záměrné působení a) účinky reklamy na spotřebitelské chování b) účinky politických kampaní na volební chování c) účinky osvětových a sociálních kampaní d) účinky propagandy na ideologii daných skupin publik e) účinky mediálních rituálů na sociální kontrolu
Plánovanost působení médií nezáměrné působení a) účinky mediálního násilí na agresivní chování b) dopad mediálních výjevů (images) na sociální konstrukci reality c) účinky předpojatosti médií na stereotypizaci d) účinky erotických a sexuálně explicitních obsahů na postoje a jednání e) ovlivnění poznávací činnosti, životního stylu a vkusu jednotlivými mediálními produkty
Roviny působení médií na jednotlivce na skupiny na společnost
Působení médií na jednotlivce fyziologické změny – př. zrychlený či zpomalený tep, pocení, husí kůže, sex. vzrušení 2) emocionální působení – smutek, nadšení, nuda…, viz znecitlivění (habitualizace) 3) kognitivní (poznávací) působení – teorie sociálního učení (A. Bandura, 1977), efekt třetí osoby (W. P. Davidson, 1983). tzv. dumbing down effect při sledování TV nebo tzv. digitální demence u síťových médií (M. Spitzer 2014)
Působení médií na jednotlivce 4) působení na postoje – posilování, občas i změna postojů, viz teorie kognitivní disonance (Festinger, 1957) a poskytování tzv. ontologického bezpečí (R. Laing) 5) působení na chování – volební, spotřebitelské či komunikační chování, viz i sekundární viktimizace, nápodoba (násilí, fyzický vzhled) či posuny v sociálním kontaktu (tzv. para-sociální kontakt); též změna živ. stylu (internet)
Příklady působení médií krátkodobá: – panika např. vysílání Války světů O. Wellesem, šelmy v New Yorku 1874
Válka světů adaptovaná O. Wellesem na CBS radio, 30 Válka světů adaptovaná O. Wellesem na CBS radio, 30. října 1938: zdroj:http://wae.blogs.starnewsonline.com
Příklady působení médií krátkodobá: – panika např. vysílání Války světů O. Wellesem, šelmy v New Yorku 1874 – nápodoba např. únos letadla, sebevražda (Utrpení mladého Werthera, Goethe)
Utrpení mladého Werthera, zdroj: www.topvip.cz
Příklady působení médií krátkodobá: – panika např. vysílání Války světů O. Wellesem, šelmy v New Yorku 1874 – nápodoba např. únos letadla, sebevražda (Utrpení mladého Werthera, Goethe) – nepokoje např. Los Angeles 1992, Rwanda 1994, karikatury Alláha v Dánsku
Z dokumentu Hate Radio: zdroj: www.br.de
Charlie Hebdo 2011
Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta)
Zdroj: http://whatiskt.wikispaces.com/Innovation+Adoption
Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970)
Procento obyvatel USA s VČ, SŠ a ZŠ vzděláním, kteří během let 1949-1965 věřili, že člověk doletí na Měsíc. Zdroj: Tichenor, Donohue, Olien, Mass Media Flow and Differential Flow of Knowledge, 1970.
Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970) - nastolování agendy (agenda-setting, M. McCombs 1972)
Zdroj: http://dekatrias.files.wordpress.com
Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970) - nastolování agendy (agenda-setting, M. McCombs 1972) - kultivace (televizní kultura, G. Gerbner od 60. let)
Odpověď na otázku, jaký je průměrný věk ztráty panenství, rozdíly mezi náruživými a vlažnými diváky, USA, zdroj:: George Gerbner, http://www.colorado.edu
Zdroj: http://mass.pakgalaxy.com/
Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970) - nastolování agendy (agenda-setting, M. McCombs 1972) - kultivace (televizní kultura, G. Gerbner od 60. let) - spirála mlčení (E. Noel-Neumannová, 70. léta)
zdroj: www.communicationtheory.org
Příklady působení médií dlouhodobá: - šíření inovací (know-how, gramotnosti, demokracie atp., Rogers a Shoemaker, 60. léta) - vědomostní propasti (knowledge gaps, P. Tichenor 1970) - nastolování agendy (agenda-setting, M. McCombs 1972) - kultivace (televizní kultura, G. Gerbner od 60. let) - spirála mlčení (E. Noel-Neumannová, 70. léta) - závislost (teorie závislosti, S. Ball-Rokeach– M. DeFleur, 1976)
Sandra Ball-Rokeach – Melvin DeFleur: Media systems dependency theory, 1976, Zdroj: www.wikipedia.org
Příklady působení médií dlouhodobá: sociální kontrola a formování vědomí - selektivní nepozornost (W. Breed, 1955) - model vyřazování zpravodajství (GUMG 1980, 1985, 2005) - maskování konfliktů (S. Hall 1977) - konstrukce morálních panik (S. Cohen, 70. léta) - framing (D. Graber 1984) - indexace (W. L. Bennett, 90. léta) - model propagandy (Herman + Chomsky, 1988)
Konstrukce morální paniky, Stanley Cohen,. Zdroj: http://resources
Edward Herman – Noam Chomsky: Propaganda Model, 1988, , Zdroj: http://cmapspublic2.ihmc.us