Mgr. Hana Kučerová Psychiatrická klinika LF MU Brno

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
INTEGRACE KBT S JINÝMI PSYCHOTERAPEUTICKÝMI SMĚRY
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Kvalitativní výzkum.
Prostředky dosahování pozitivních změn v práci s rizikovou mládeží
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Imaginace.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Jak se stát dobrým právníkem?
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Péče o osoby s afázií.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
Přednáška č. 2 Druhy skupin
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Humanistická a existenciální psychologie
PROCES UČENÍ V TEAMBUILDINGU
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Teorie vzdělávání dospělých
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Péče o osoby s afázií.
Humanistická a existenciální psychologie
Náročné životní situace
Dějiny psychologie současná psychologie.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Mgr. Hana Kučerová Psychiatrická klinika LF MU Brno PSYCHOTERAPIE Mgr. Hana Kučerová Psychiatrická klinika LF MU Brno

Psychoterapie jako obor vědní disciplína, empirická a aplikovaná věda obecná část – teorie, metody, výzkumná data speciální část – aplikace na jednotlivé typy poruch 10 základních uznávaných přístupů (ucelená teorie osobnosti a etiopatogeneze poruch, metody a techniky, výcvikové programy,..)

Psychoterapie jako činnost léčebné působení psychologickými prostředky léčebné působení na nemoc, poruchu nebo anomálii je působením, které má odstranit nebo zmírnit potíže a podle možnosti i odstranit jejich příčiny v průběhu PST dochází ke změnám v prožívání a chování pacienta klasická orientace + pozitivní zaměření na „napomáhání harmonickému rozvoji osobnosti“

Druhy psychoterapie dynamická PST – minulé zážitky, nevědomé procesy a jejich vliv na současné obtíže kognitivně – behaviorální PST – nácvik, učení humanistická PST – sebeuskutečňování, rozvoj vnitřního prožívání a vlastních možností, naplňování životního smyslu individuální PST x skupinová PST

Stupně PST výkonů: Cíle psychoterapie 1. podpůrná PST 2. odborná PST 3. systematická PST Cíle psychoterapie odstranění chorobných příznaků reedukace, resocializace, reorganizace, restrukturace, rozvoj či integrace pacientovy osobnosti

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Hlubinná psychoterapie - Psychoanalýza – nevědomí, pudy a jejich uspokojování, vývoj libida, komplexy, obranné mechanismy -  Adlerovská psychoterapie – ne pud, ale životní cíl; interakce jedince a společnosti; rodinné konstelace - Jungovská psychoterapie – komplex; analýza snů; aktivní imaginace; archetypy; socializace; individuace

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Dynamická a interpersonální psychoterapie - interpersonální vztahy; vlastní podíl na problémech; souvislost chování a dřívější zážitky, přezkoušení nového chování -         Karen Horneyová -         Harry Stack Sullivan -         Franz Alexander -         Gerald Klerman, M. Weissmanová

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Rogerovská psychoterapie - terapie zaměřená na klienta, terapie rozhovorem; podněcuje samostatný rozvoj; neinterpretuje, neusměrňuje, respektuje člověka takového, jaký je; podporuje otevřené sebeprojevování; tendence k sebeuskutečňování – sebeaktualizace

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Behaviorální psychoterapie - studium procesů učení; poruchy lidského chování; staví na pozorovatelných faktech a objektivním popisu; podmiňování -         H.J Eysenck -         J. Wolpe

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Kognitivní psychoterapie - poznávací procesy – myšlení; orientace na vědomou činnost, na přítomnost, na využívání racionální logické argumentace -  Racionálně emoční terapie – Ellis - Kognitivní terapie – Beck – automatické myšlenky, kognitivní omyly, sokratovský dialog - Kognitivně – behaviorální PST – kombinace; uvědomění si dysfunkčního myšlení a jednání; přítomnost; konkrétní ohraničené problémy; stanovení funkčních cílů; nácvik změny

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Komunikační psychoterapie - kalifornská škola v Palo Alto – Watzlawik - zaměření na vztahy, komunikaci – dvojná vazba Gestalt terapie – tvarová terapie - expresivní terapie; přítomnost; prožívání a vyjadřování emocí; uvědomování si pocitů; respekt k individualitě; samostatná odpovědnost pacienta za vlastní myšlenky, emoce a činy -   Pearls

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Existenciální a humanistická psychoterapie - jedinečnost každé osobnosti; podporování osobního růstu; zdůrazňuje seberealizaci, uskutečňování individuálních hodnot, životní poslání -   Logoterapie – Frankl – smysl života; existenciální frustrace; dělení hodnot -   Humanistická psychoterapie – snaží se pochopit vnitřní zážitky jedince a naučit jej, aby byl sám schopen své poznané zážitky ovládat a tak se stal odolný proti manipulacím zvenčí; pomoc v duchovním růstu a v realizaci vlastního duševního potenciálu – Maslow   

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Transpersonální psychoterapie - Grof – neobvyklé zážitky překonávající hranice prostoru a času, náboženské praktiky starověkých i současných kultur, neobvyklé stavy vědomí, zážitky provázející smrt a návrat z klinické smrti, setkání s mimozemskými bytostmi, studium mnohočetných osobností, parapsychologie

PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY Eklektická psychoterapie - kombinované využívání různých metod bez ohledu na jejich původní teoretické východisko, podle volby terapeuta   Integrativní psychoterapie - přístup pokoušející se sjednotit různé teoretické přístupy do vyššího celku nebo vytvořit teorii jim nadřazenou

Společné faktory v různých PST směrech: 1.    vztah mezi pacientem a terapeutem 2.    výklad poruchy 3.    emoční uvolnění 4.    konfrontace s vlastními problémy 5.    posílení

KOGNITIVNĚ BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE –KBT 70. léta - kombinace, integrace přístupu behaviorálního – teorie učení a kognitivního - důraz na funkci rozumu a myšlení - Mahoney a Meichenbaum - terapeut pomáhá pacientovi, aby si uvědomil svůj způsob zkresleného myšlení a dysfunkčního jednání - pak pomocí systematického rozhovoru a behaviorálních úkolů pomáhá měnit jak zkreslené myšlenky, tak dysfunkční jednání - terapie je časově omezená, směřuje k dosažení předem dohodnutých cílů

1. krátkost a časová omezenost – do 20 sezení 2.  otevřená aktivní spolupráce 3.  východisko v teoriích učení 4.  zaměření na přítomnost 5.  zaměření na konkrétní ohraničené problémy 6.  zaměření na to, co je pozorovatelné a vědomé 7.  stanovení konkrétních funkčních cílů 8. směřování k soběstačnosti klienta – procvičováním získává dovednosti, zvládá situace 9. sbírá konkrétní fakta; měří frekvenci, trvání i míru závažnosti problémového chování; vytváří hypotézy a ty pak empiricky prověřuje

Techniky a metody KBT Biologická zpětná vazba – biofeedback - člověk dostává pomocí přístrojů pokud možno kontinuální informace o průběhu některé fyziologické funkce, jehož si běžně není vědom - může se takto naučit ovlivňovat tělesné funkce řízené autonomním nervovým systémem, které se tradičně považovaly za mimovolní    Nácvik asertivity 1. otevřeně vyjadřovat vlastní pocity 2. navazovat rozhovor 3. mluvit před více lidmi 4.  požádat o laskavost 5. prosazovat oprávněné požadavky 6.  důsledně odmítnout to, co si nepřeje

Systematická desenzibilizace a expozice - desenzibilizace – strach se utlumuje tím, že se záměrně vzbuzují představy obávaných situací, sdružují se s nácvikem relaxace a uvolnění - od nejméně strach vzbuzující situace po nejvíce obávanou

Expozice vystavení situaci, které se člověk vyhýbal - důležité, aby člověk snášel situaci tak dlouho, až strach dosáhne maximální hodnoty a postupně začne opadávat a mizet - tuto skutečnost si pacient musí prožít, a proto není účelné mu pomáhat strach nějak zmenšovat, např. odpoutáváním pozornosti nebo umožněním úniku

Zaplavení – flooding pacienta konfrontujeme hned naplno s nejvíce obávanou situací, aby se vyprovokoval maximální strach, přičemž setrvání v ní musí trvat tak dlouho, až se pacient přesvědčí, že po kulminaci strach sám odezní

KBT používá tréninkové metody symptomatická léčba, ne kauzální nepřihlíží k hlubším kořenům pacientových obtíží úspěšná v krátké době efektivní pouze na určité druhy potíží

Skupinová psychoterapie Cíle a struktura skupiny dosáhnout vhledu do problematiky jedinců a pomoci jim pochopit nesprávné postoje změnit maladaptivní vzorce chování zprostředkovat poznatky o zákonitostech interpersonálních a skupinových procesů jako podklad k efektivnějšímu a harmoničtějšímu jednání s lidmi podpořit zrání osobnosti ve smyslu rozvinutí vlastního potenciálu a dosažení optimální výkonnosti i pocitu štěstí odstranit chorobné příznaky ať přímým nácvikem a přecvičováním, nebo nepřímo vyřešením interpersonálních či intrapsychických konfliktů

Druhy skupin otevřená – členové přichází a odchází uzavřená – stále stejní členové, noví se v průběhu psychoterapie nepřijímají

Stádia vývoje uzavřené skupiny orientace a závislost – kladení otázek po smyslu, dožadování se nejrůznějších informací, podceňování ostatních ve skupině, obracení se pouze na terapeuta konflikty a protest – konflikty mezi členy i mezi členy a formálním vůdcem, negativní komentáře, kritika, snaha o odchod ze skupiny, vznik hostility, protestů proti terapeutovi, přenášení zodpovědnosti ze zklamání na terapeuta

Stádia vývoje uzavřené skupiny vývoj koheze a kooperace – snížení napětí, hlavním zájmem skupiny je intimita, blízkost a vzájemný soulad, otevřené vyjadřování se, prohloubený širší pohled na věc, zamýšlení se nad podstatou i charakterem procesů a změn probíhajících u každého ze členů cílevědomá činnost – skupina funguje jako integrovaná pracovní skupina, zamýšlí se, radí, kritizuje, povzbuzuje, přijímá rozhodnutí

Organizace terapeutické skupiny počet osob – 7-10 členů frekvence sezení – docházková X hospitalizace trvání sezení – 90 min.

Zásady práce skupiny zásada otevřenosti a upřímnosti možnost říci NE zásada zodpovědnosti v jednání zásada dodržování důvěrnosti – nic se nevynáší zásada tolerantnosti

Role terapeuta role aktivního vůdce role analytika role komentátora role moderátora a experta role autentické osoby kůže mít pomocníka - koterapeut

Účinné faktory ve skupinové psychoterapii členství ve skupině emoční podpora pomáhání jiným sebeexplorace a sebeprojevení odreagování zpětná vazba, konfrontace náhled korektivní emoční zkušenost zkoušení a nácvik nového chování získání nových informací a sociálních dovedností

Literatura Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha, Portál, 1997. Kratochvíl, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha, Galén, 1995.