Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Jak má vypadat článek i pro zkoušku. Název (Title) stručný, výstižný Autoři Adresy Affiliation (Při více autorech bývá označen Corresponding author) Abstract:
Jak psát tiskovou zprávu?
Psaní grantových žádostí
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
použitelnost webu (usability)
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Teorie, argument, logiky vysvětlení
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Název ročníkové práce Vaše Jméno Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. Jméno Příjmení, PhD., CSc.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Výzkum začíná otázkou Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Struktura bakalářské práce
Jak psát grantovou žádost Vědecká komunikace - PSY475 Mgr. Michaela Širůčková.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Psaní grantových žádostí Vědecká komunikace.
Obhajoba bakalářské práce Pokyny k obhajobě (včetně šablony) pro obor PODNIKOVÁ EKONOMIKA A MANAGEMENT KVĚTEN 2016.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Seminář Bakalářská práce
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Aplikace marketingového mixu na vybraný podnik
Obhajoba bakalářské práce
Seminář 4 – struktura odborného textu
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Úvod do kvalitativního výzkumu
Prezentace obchodního plánu
Vzor individuální prezentace
pitná příprava před CT vyšetřeními
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Název vědeckého projektu
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Název vědeckého projektu
Transkript prezentace:

Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu

Nejdůležitější je: držet se tématu a být zaměřený „…čím jasnější a zaměřenější je váš problém, tím větší šanci na úspěch máte.“ (Silbergh) „Potřebujete téma, na němž budete pracovat. Pokud jej nemáte, ztratíte směr. Jakmile máte téma, můžete začít výzkum.“ (Hinds)

„Rozbalte své téma“ před tím, než budete psát (Silbergh) 1. Identifikujte téma 2. Rozložte své téma do jeho jednotlivých problémových částí a zaměřte se jen na některou z nich 3. Přemýšlejte o tom, jaké informace (data) budete potřebovat, jak je sesbíráte a jak je budete analyzovat 4. Přemýšlejte o tom, jestli takový výzkum přinese odpovědi na otázku/otázky, které jste si stanovili (na základě studia relevantní literatury)

Návrh musí dokazovat, že: 1. Rozumíte svému tématu 2. Jste srozumitelně schopni definovat svou otázku/cíl (test „pět vět babičce“) 3. Víte, v rámci jakého „žánru“ pracujete a co to pro vás znamená 4. Neporušujete etické principy 5. Víte, jak svůj cíl zvládnout za daných omezení

Struktura: 0. Abstrakt ( slov) abstrakt je krátkým shrnutím textu, resp. jeho hlavního cíle (ne detailní popis celého textu!) nebývá zahrnut do struktury obsahu textu (stojí mimo hlavní tělo textu v úvodní části) hlavním cílem abstraktu je získat zájem čtenáře a poskytnout mu první a velmi stručný (povrchní) vhled do hlavního problému textu

1. Úvod - Jasně formulovaná výzkumná otázka - Srozumitelné ospravedlnění výzkumné otázky (Proč je otázka důležitá? Má nějaké normativní implikace? Má nějaké implikace pro etablované teorie? Jedná se o první aplikaci teorie? Řekněte to zde.) - Stručné shrnutí (jedna dvě věty) očekávané odpovědi (pokud jde o testování hypotéz) - Stručné shrnutí (opět: několik vět) očekávaných kroků výzkumu Viz také přenáška „Výzkum začíná otázkou“

2. Krátké shrnutí literatury - návrh obsahuje krátké shrnutí literatury a omezený počet odkazů: rámcově tak mapujete pole, na němž se pohybujete a dále definujete svůj problém - zasadíte tak do kontextu problém, který chcete řešit - odvodíte zde své hypotézy (pokud chcete testovat hypotézy) nebo předložíte teorii/teoretický argument a/nebo její dimenze (pokud budete aplikovat teorii) - opět platí: buďte zaměření (jen to, co se týká vaší otázky, nikoli intelektuální historii vašeho pole!)

…pokračování: mechanismus (pro testování teorií) diskuse mechanismu, který podle vaší teorie spojuje NP se ZP (odpověď na otázku „jak“ působí NP na ZP) každý krok musí být srozumitelně vyjádřen a podpořen buď literaturou nebo dostupnými daty (zde použijete data, která máte zatím k dispozici) Viz také přenáška „Teorie, argument, logiky vysvětlení“

3. Operacionalizace hlavních konceptů Ukážete, jak budete měřit své hlavní koncepty, s nimiž budete pracovat, tj. jak „rozeznáte“ své koncepty v realitě a jak je změříte (platí jak pro ty, kteří budou testovat, tak pro ty, kteří budou aplikovat teorii) Viz také přenáška „Od teorie k empirickému výzkumu, konceptualizace, operacionalizace, výběr případů“

4. Metody řešení a data Popíšete metody, které hodláte použít, provedete jejich ospravedlnění Popíšete data, která budete muset získat a vysvětlíte, jak je získáte (internet, vlastní terénní výzkum, sekundární analýza již publikovaných výsledků atd.) Pozn.: formát malé N, testování teorií (vysvětlující práce): nutno specifikovat strategii výběru případů Viz také přenáška „Od teorie k empirickému výzkumu, konceptualizace, operacionalizace, výběr případů“

5. Závěry a jejich implikace Shrnutí očekávaných závěrů a jejich implikací pro: - teorii (pokud jsou) - politickou praxi (pokud jsou)

Návrh grantové žádosti 1. Úvod: musí zaujmout recenzenty - Co je hlavním cílem projektu? - Co díky tomuto projektu zjistíme, co ještě nevíme? - Proč bychom to vůbec měli vědět? Hned na začátku je třeba jasně a atraktivně říci, co je „přidaná hodnota“ projektu, proč by měl být financován! (Začínáme nejlépe otázkou nebo jasným argumentem/hypotézou.) Užíváme srozumitelný jazyk bez žargonu, zbytečných komplikací a rádoby sofistikovaných „kudrlinek“.

Návrh grantové žádosti (II) 2. Zasazení do kontextu – zaměřené „lit review“ a odkazy na literaturu, zasazujeme náš výzkum do kontextu dosavadních znalostí a ukazujeme, že víme, o čem mluvíme a „kde se právě nachází“ naše výzkumné pole - nastolujeme relevanci našeho problému (politicky relevantní, neprozkoumaný, důležitý teoretický příspěvek, vysvětluje důležitou událost, kterou ještě nikdo nevysvětlil atd.)

Návrh grantové žádosti (III) 3. Metodologie - užijte aktuální/progresivní metody - popište přesně, jaké metody budete pro řešení užívat a proč - buďte co nejtransparentnější – řekněte přesně, co budete dělat a jak („budu analyzovat“ je málo… ) - prokažte svou metodologickou připravenost (např. malé N: specifikujte výběr případů, velké N: předložte dotazník)

Návrh grantové žádosti (IV) 4. Specifikace konečného produktu/produktů a jejich diseminace cílovým skupinám (vyjmenujete publikace, články, kursy, patenty atd.), opět zopakujete přínos svého výzkumu a jeho očekávaných výsledků Obecně: přizpůsobujte svou strategii vždy požadavkům konkrétní instituce (web, osobní kontakt, komunikace, informace od minulých úspěšných kandidátů atd.)