Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdálenosti bodů, přímek a rovin.
Advertisements

autor: RNDr. Jiří Kocourek
Shodná zobrazení.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Předmět: Počítačová grafika 1 (PGRF1) Přednáška č
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
* Středová souměrnost Matematika – 7. ročník *
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Vytvořila Helena Černá
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Příklady na využití. Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro.
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Trojúhelník DUM číslo: 08 Trojúhelník Planimetrie - trojúhelník Integrovaná střední.
Užití vektorového součinu
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Osová souměrnost – pojmy, postup konstrukce
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
VY_42_INOVACE_417_OSOVÁ SOUMĚRNOST 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
SHODNÁ A PODOBNÁ ZOBRAZENÍ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Vzdálenost rovnoběžných rovin
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_71.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Středová souměrnost.
Shodné zobrazení Obrazem libovolné úsečky AB
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Osová souměrnost.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Osová souměrnost.
* Osová souměrnost Matematika – 6. ročník *
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_178
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
VY_42_INOVACE_115_STŘEDOVÁ, OSOVÁ SOUMĚRNOST
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:7. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Celá čísla – Absolutní.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Vzdálenost rovnoběžných přímek
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
32.
PLANIMETRIE MATEMATIKA - 2.ROČNÍK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.
Pořadové číslo projektu Šablona č.: III/2
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Středová souměrnost Název : VY_32_inovace_17 Matematika - středová.
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: SKLÁDÁNÍ SHODNÝCH ZOBRAZENÍ Označení DUM: VY_32_INOVACE_02_1_19 Autor: Mgr. Helena Šenkeříková Datum: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Matematika Tematický okruh: PLANIMETRIE Ročník: 2. ročník Anotace: Názorná ukázka skládání dvou osových souměrností a srovnání se shodnými zobrazeními posunutí a otočení. Použitá literatura: Planimetrie, učebnice pro gymnázia, autor RNDr. Eva Pomykalová, vydalo nakladatelství PROMETHEUS

SKLÁDÁNÍ SHODNÝCH ZOBRAZENÍ Jsou dána dvě shodná zobrazení Z 1, Z 2 a A je libovolný bod (roviny); Z 1 : A →A´, Z 2 : A´ →A´´ se nazývá zobrazení složené ze zobrazení Z 1, Z 2 v tomto pořadí. Složené zobrazení Z se zapíše: Z = Z 1 ° Z 2 Skládání zobrazení není komutativní.

Skládání dvou osových souměrností O = O(o 1 ) ° O(o 2 )

I. Přímky o 1 a o 2 jsou totožné: o 1 = o 2

Bod A se zobrazí do bodu A´podle osové souměrnosti O(o 1 ), bod A´se zobrazí do bodu A´´ = A podle osové souměrnosti O(o 2 ), složením těchto dvou osových souměrností je IDENTITA.

Útvar U se zobrazí na útvar U´ podle osové souměrnosti O(o 1 ), útvar U´ se zobrazí na útvar U´´ = U podle osové souměrnosti O(o 2 ), složením těchto dvou osových souměrností je IDENTITA.

II.Přímky o 1 a o 2 jsou různé rovnoběžné: o 1 ≠ o 2 ; o 1 ║ o 2

Bod A se zobrazí do bodu A´podle osové souměrnosti O(o 1 ), bod A´se zobrazí do bodu A´´ podle osové souměrnosti O(o 2 ). Výsledným zobrazením je POSUNUTÍ. Toto posunutí je dáno vektorem kolmým k oběma osám a jeho velikost je dvojnásobkem vzdáleností obou os. (m + m + n + n = 2d protože m + n = d)

Útvar U se zobrazí na útvar U´podle osové souměrnosti O(o 1 ), útvar U´se zobrazí na útvar U´´ podle osové souměrnosti O(o 2 ). Výsledným zobrazením je POSUNUTÍ.

III. Přímky o 1 a o 2 jsou různovnoběžné

Bod A se zobrazí do bodu A´podle osové souměrnosti O(o 1 ), bod A´se zobrazí do bodu A´´ podle osové souměrnosti O(o 2 ). Výsledným zobrazením je OTOČENÍ. Jeho středem je průsečík daných os. Velikost úhlu otočení je rovna dvojnásobku velikosti úhlu os; smysl je určen pořadím os.

Útvar U se zobrazí na útvar U´podle osové souměrnosti O(o 1 ), útvar U´se zobrazí na útvar U´´ podle osové souměrnosti O(o 2 ). Výsledným zobrazením je OTOČENÍ. Jeho středem je průsečík daných os. Velikost úhlu otočení je rovna dvojnásobku velikosti úhlu os; smysl je určen pořadím os.

ÚKOL Je dán trojúhelník ABC a dvě různoběžné osy a, b. Sestrojte obraz daného trojúhelníka ve složeném zobrazení O(a) o O(b)

VÝSLEDEK